
De resultaten van Jozefschool Weesp in Weesp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jozefschool Weesp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jozefschool Weesp bij jullie?
Ontdek hoe goed Jozefschool Weesp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de Jozefschool Weesp
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen, inclusief de Jozefschool in Weesp.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Jozefschool Weesp Presteert Boven Verwachting
Het streefniveau gaat verder dan de basisvaardigheden en stimuleert leerlingen om hogere academische doelen te bereiken voor het einde van groep acht. Voor elke school wordt een specifieke streefwaarde vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze schoolspecifieke signaleringswaarde voor het streefniveau is cruciaal voor het beoordelen van de onderwijskwaliteit. De Jozefschool Weesp streeft ernaar deze ambitieuze doelen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jozefschool Weesp?
Het schooladvies van de Jozefschool Weesp is een cruciaal startpunt voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Dit advies is meer dan een simpele toetsuitslag; het weerspiegelt een brede kijk op de ontwikkeling van elke leerling. Wij baseren ons schooladvies op een combinatie van factoren, waaronder observaties van sociaal-emotionele groei en werkhouding, toetsresultaten van de afgelopen drie jaar op het gebied van taal, rekenen en lezen, en waardevolle gesprekken met ouders en leerlingen. De doorstroomtoets, voorheen de eindtoets genoemd, speelt een belangrijke rol in het definitieve advies. Het proces is zorgvuldig ingericht met indicatiegesprekken in groep 7 en definitieve adviesgesprekken in januari van groep 8, samen met de intern begeleider en groepsleerkracht. Sinds schooljaar 2023-2024 is het verplicht om het schooladvies bij te stellen indien de doorstroomtoets een hoger niveau aangeeft. De Jozefschool Weesp volgt deze richtlijn, met de mogelijkheid tot gemotiveerde afwijking indien dit in het belang van de leerling is. Bij een lagere score op de doorstroomtoets wordt het advies niet naar beneden bijgesteld, rekening houdend met mogelijke externe factoren zoals stress. De toelating tot het voortgezet onderwijs is wettelijk geregeld. Het onderwijskundig rapport, met daarin het schooladvies, wordt opgevraagd door de VO-school. Ons doel is dat minimaal 75% van onze leerlingen succesvol onderwijs volgt op het geadviseerde niveau. Met 77% van onze leerlingen die zonder vertraging op het geadviseerde niveau functioneren in het derde leerjaar, overtreffen we deze norm en bewijzen we onze effectiviteit in zowel onderwijs als advisering. Uw kind is bij ons verzekerd van een passend vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Jozefschool Weesp
Een veilige en stimulerende leeromgeving is de essentie van succesvol onderwijs. Op de Jozefschool Weesp leggen we daarom een sterke nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij werken met de beproefde 'Hart van Onderwijs'-methode, die kinderen helpt hun sociale identiteit te versterken. Via onze unieke vier kernkwaliteiten, ook wel 'hartkwaliteiten' genoemd, bieden we praktische lesactiviteiten aan. Deze activiteiten zijn erop gericht om kinderen niet alleen gelukkiger te maken, maar ook om hen te leren positief bij te dragen aan de wereld om hen heen. Deze kwaliteiten vinden hun oorsprong in het boeddhisme, waar wijsheid en compassie centraal staan. Wijsheid omvat hierbij meer dan alleen kennis; het is een dieper begrip van de wereld, anderen en vooral het zelf. Compassie bevordert een positief zelfbeeld, vergroot sociale competenties en stimuleert zorg voor al wat leeft. Zoals we zelf zeggen: 'De vier Hartkwaliteiten bevorderen positieve zelfgevoelens, gedachten en sociale competenties bij zowel leerlingen als leerkrachten.'
Vriendelijkheid en Blijdschap
Mededogen
Gelijkwaardigheid
Hoe bevordert de Jozefschool Weesp de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op de Jozefschool Weesp integreren we de vier Hartkwaliteiten actief in elke klas. Binnen de 'Hart van Onderwijs'-methode stellen leerlingen persoonlijke leerdoelen op, vastgelegd in 'ik-kaartjes'. Deze doelen vormen de basis voor regelmatige klassengesprekken en reflectiemomenten. Jaarlijks evalueren we het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen middels een tweeledige monitor. Deze monitor omvat observaties door leerkrachten en, voor leerlingen van groep 5 tot en met 8, een leerlingendeel. De vragenlijsten worden in november en december afgenomen. Op basis van de verzamelde signalen bepalen we welke groeps- en individuele doelen extra aandacht verdienen. De vier Hartkwaliteiten zijn: 1) Vriendelijkheid: bevordert welbevinden en geluk door positieve interacties. 2) Mededogen: ontwikkelt empathie en zorgzaamheid, waarbij leerlingen elkaar helpen bij problemen. 3) Blijdschap: stimuleert waardering voor zichzelf en anderen, inclusief het geven en ontvangen van complimenten. 4) Gelijkwaardigheid: zorgt voor acceptatie en respect, voorkomt buitensluiting en sterke groepsvorming.
Welke methoden en registraties gebruikt de Jozefschool Weesp voor sociaal-emotionele groei?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het bevorderen van sociaal-emotioneel leren, hanteert de Jozefschool Weesp de volgende methoden en registratieinstrumenten: Methoden voor sociaal-emotioneel leren: * HVO (Hart van Onderwijs) Registratie van sociale opbrengsten: * Kijk! * Sociaal emotioneel functioneren LiB (cito)
Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op de Jozefschool Weesp toegepast?
De Jozefschool Weesp zet de 'Hart van Onderwijs' (HVO) methode in als kerninstrument voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen.
Inspectierapport Jozefschool Weesp: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op de Jozefschool Weesp. Lees hier meer over de bevindingen en hoe wij streven naar voortdurende verbetering van ons onderwijsaanbod. Wij zijn trots op de resultaten en de inzet van ons team.