IKC Laar
Aldenheerd 10
6003 NW Weert

Schoolweging

Schoolweging
25.51
Spreiding
5.62

De schoolweging van Laar is 25,51 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamentele niveau wordt door 97,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 85% en hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 52,9% van de leerlingen gehaald, nagenoeg gelijk aan de school-specifieke signaleringswaarde van 53,8%, maar lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 64,0%. Deze score reflecteert de uitdagingen in een groeiende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 33,3% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde (1,0%), wat past bij het academische profiel van deze groeischool.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente WeertGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden geanalyseerd op schoolniveau en uitgebreid besproken door de IB-er. De resultaten worden dan per groep geanalyseerd. Deze analyse is het uitgangspunt voor ons onderwijs op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen voor het komende half jaar. Op IKC laar zijn we bezig met het maken van onderwijsplannen. Deze plannen worden 2 keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld indien nodig. Het team denkt mee over schoolbrede aandachtspunten naar aanleiding van de toetsen. Sommige vraagstukken worden voorgelegd aan Bureau Wolters, het IOT of een van onze andere partners.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 47,1% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken de effectiviteit van de adviesprocedure en de doorlopende begeleiding.

Sociale ontwikkeling

IKC Laar wil haar kinderen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk om een duidelijk en helder beleid te hebben waarin is vastgelegd hoe we dit klimaat kunnen bevorderen. Verder is het belangrijk vast te leggen hoe wij handelen in het geval dat er een onveilig gevoel ontstaat bij een kind, bijvoorbeeld in het geval van pesten. Ons omgangsprotocol bestaat uit twee gedeeltes: * Preventief: wat doen wij om een vriendelijk en veilig klimaat te scheppen op onze school? * Regels en afspraken op school-, klas- en individueel niveau. * Curatief: wat doen we in het geval van een onvriendelijke, onveilige situatie? Hoe reageren we bij pestgedrag? Helaas is het moeilijk pesten helemaal uit te bannen uit een school. Daarom beschrijven in ons protocol hoe we handelen bij pestgedrag. Ook hier zijn er afspraken op school-, klas- en individueel niveau. LEES MINDER

Verbinding

Bewust in beweging

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van IKC Laar voor sociale ontwikkeling?

IKC Laar bevordert sociale ontwikkeling door klassengesprekken over omgangsvormen en groepsvorming. De kindercoach biedt individuele- of groep begeleiding op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van onderlinge relaties en er worden indien nodig interne- of externe specialisten ingezet. De sociale ontwikkeling wordt gevolgd met behulp van leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Laar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Laar gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Tevredenheidspeiling voor kinderen, ouders en leerkrachten, en leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Laar?

IKC Laar gebruikt de methode 'Breinhelden' voor sociaal-emotioneel leren.