Brede school Moesel in Weert - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Moesel is 31,30 , met een spreiding van 6,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.42% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit percentage ligt parallel aan het vergelijkingsgemiddelde (95.23%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 95.4248%
Streefniveau
48.37% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 43.5% ligt. Dit overtreft het vergelijkingsgemiddelde (55.36%) niet, maar toont adequate differentiatie in een complexe populatie.
Streefniveau
Score: 48.366%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op praktisch-theoretische routes: 22.58% vmbo-b en 19.35% vmbo-(g)t. Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (9.68% vs 18.61% regio). Dit past bij de schoolweging van 31.3, wat een complexe leerlingenpopulatie aangeeft. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (3.23%), onder het regionale niveau.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een focus op rekenvaardigheid: groep 8 scoort 4.6% hoger dan groep 7. Dit reflecteert het 'gecijferd bewustzijn'-programma dat sinds 2019 wordt ingezet. Taalscores blijven parallel aan vergelijkbare scholen in Limburg.
Toets | Moesel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten worden geanalyseerd en er wordt hierbij over meerdere jaren een trendanalyse van de ontwikkelingen gemaakt. De curve die hieruit voortkomt geeft over deze periode de trend van ontwikkelingen voor een bepaald vakgebied aan. Deze tussentijdse resultaten zijn onderwerp van gesprek bij groepsbesprekingen. Zowel op het niveau van de schoolontwikkeling, als op het niveau van de groepsontwikkeling en op het niveau van de individuele leerling. Een uitkomst van dit gesprek kan zijn: extra investering (op schoolniveau, groepsniveau, deelgroep niveau en/of individueel niveau) extra activiteit (op schoolniveau, groepsniveau, deelgroep niveau en/of individueel niveau) Bovenstaande kan tevens aanleiding zijn tot bijstelling van de onderwijsplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
68.42% presteert op adviesniveau, hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (62.93%). Met slechts 10.53% onderadvies (vs 11.81% landelijk) bevestigt dit een realistische advisering. De 21.05% bovenadvies toont ruimte voor compensatie van achterstanden, passend bij het intensieve ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We conformeren ons in onze visie aan het gedachtengoed van Gerd Biesta. Onderwijspedagogische processen zijn altijd werkzaam in deze drie overlappende domeinen. Kwalificatie betreft het verwerven van kennis, vaardigheden en houding. Socialisatie draait om de manieren waarop we via onderwijs deel worden van bestaande tradities en praktijken. Persoonsvorming / subjectificatie gaat over emancipatie en vrijheid en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat. We maken sinds schooljaar 2023-2024 gebruik van LVS IEP "Hart en Handen". LEES MINDER
Versterken autonomie
Versterken competentiegevoel
Goede relaties onderhouden
Wat is de werkwijze van Brede school Moesel voor sociale ontwikkeling?
Brede school Moesel gebruikt de tool Hart en Handen om de veiligheidsbeleving en het welzijn van de kinderen te monitoren. Vanaf groep 3 vullen de leerlingen zelf vragenlijsten in, waarna een kindgesprek volgt. Indien nodig worden acties ingezet. Vanaf schooljaar 2024-2025 werkt Brede School Moesel met het rapportfolio, een combinatie van een portfolio en de waarnemingen van leerkrachten. Dit geeft ruimte voor een kindgesprek in de driehoek kind-ouder-leerkracht. De visie op sociaal functioneren is gebaseerd op de kernwaarden: veilig, talent, plezier en groei. Elk kind heeft het recht om zichzelf te kunnen zijn binnen de sociale setting. Kinderen leren van en met elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt Brede school Moesel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Brede school Moesel gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Brede school Moesel?
Brede school Moesel gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.