
Schoolweging
De schoolweging van Markeent is 34,39 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort met 90,91% ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau, wat aangeeft dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Dit resultaat overtreft zelfs het regionaal gemiddelde van 93,36%, een prestatie die past bij de intensieve focus op basisvaardigheden in het onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 38,72% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert Brede school Markeent net boven de eigen signaleringswaarde van 36,3%, maar onder het regionaal gemiddelde van 49,21%. Dit reflecteert de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie, waarbij extra inspanningen nodig zijn om meer leerlingen naar het hogere referentieniveau te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweeledig beeld zien: enerzijds een bovengemiddeld percentage praktijkonderwijsadviezen (8,57% tegenover 1,01% in de regio), anderzijds een sterke focus op theoretische leerwegen met 31,43% adviezen voor vmbo-(g)t of hoger. Deze combinatie weerspiegelt de brede differentiatie die nodig is binnen de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Markeent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt het aanbod van de voorafgaande periode geëvalueerd. We kijken daarbij naar de resultaten van de methodetoetsen van rekenen, spelling, (begrijpend) lezen en taal en de resultaten van de methode-onafhankelijke IEP-toetsen. Zo wordt de groei van deze instrumentele vaardigheden gevolgd, hiermee bedoelen we onder andere de sociaal emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. De bevindingen zijn aanleiding tot het aanpassen van het aanbod. Dit aanbod wordt beschreven in het groepsplan/ draaiboek. Deze worden tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitsondersteuner doorgenomen. Samen met de leerkracht wordt de effectieve leertijd in kaart gebracht en hoe deze door onder andere instructie op maat wordt vormgegeven. De onderbouw volgt de leerlingen middels Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys. Zij geven hun aanbod vorm middels themavoorbereidingen waarin het basisaanbod staat beschreven. Het arrangeren gebeurt in subgroepen binnen het systeem van ParnasSys. Ook deze worden tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitsondersteuner doorgenomen. De onderbouw werkt met dagelijkse kleine kringen waarin ze aanbod op maat realiseren. Drie keer per jaar staat een kwaliteitsdag gepland met de schoolleiders en kwaliteitsondersteuners van Eduquaat. Bevindingen worden meegenomen in het meerjarenplan en jaarplan van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (28,57%, tegenover 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe schoolweging. Desalniettemin laat 65,71% van de leerlingen een stabiele ontwikkeling zien door op adviesniveau te presteren, in lijn met het landelijk gemiddelde.
Sociale ontwikkeling
Op Brede School Markeent hanteren we de methodiek HiRO voor sociaal-emotioneel welbevinden. In de groepen worden waarden gekoppeld aan videofragmenten om ze bespreekbaar te maken. Daarbij wordt ervarend leren ingezet om de waardes actief te oefenen. Schooljudo is daar een onderdeel van: alle groepen mogen zes judolessen volgen die worden verzorgd door een externe deskundige en waarbij de leerkrachten actief deelnemen. Vertrouwen: Op elkaar kunnen rekenen. Samenwerken: Elkaar altijd helpen. Respect: Alles en iedereen in hun waarde laten. Beheersing: In balans blijven. Weerbaarheid: Sterk staan en volhouden. Discipline: Doen wat nodig is. Plezier: Lachen en veel lol maken. Naast bovenstaande methodiek hebben we deskundigen in school die met de leerkrachten aanbod mee vormgeven op het gebied van groepsdynamica, Rots&Water en groepsgeluk. School sluit aan bij diversiteit in de wijk: sociaal, economisch, cultureel. We vergroten kansen van kinderen door samenwerking met de omgeving. Partnerschap: we betrekken ouders en kind samen bij school door portfoliogesprekken, VVE, wijk-activiteiten, ed. We hebben aandacht voor talentontwikkeling door middel van NarrG (naschoolse arrangementen). Er bestaat de mogelijkheid tot pedagogische ondersteuning door een jeugd- en gezinswerker en Punt Welzijn, beide op afspraak aanwezig in school. Samen vieren is een belangrijk onderdeel van onze school. Burgerschapsvorming is onderdeel van het lesaanbod. LEES MINDER
Vertrouwen - Samenwerken - Respect
Beheersing - Weerbaarheid
Discipline - Plezier
Wat is de werkwijze van Brede school Markeent voor sociale ontwikkeling?
Brede school Markeent maakt gebruik van databorden waarop de missie, doelen en groepsafspraken visueel worden gemaakt. Daarnaast zijn er portfolio's waarin het werk en de groei van elk kind in beeld wordt gebracht. Er vinden startgesprekken en portfoliogesprekken plaats waarin de sociale ontwikkeling en het welbevinden van het kind worden besproken met ouders, kind en leerkracht. In de bovenbouw wordt een leerlingenenquête afgenomen om het schoolklimaat en de veiligheid te monitoren, waarna interventies worden ingezet om sociaal gedrag en welbevinden bespreekbaar te maken. De school hanteert een HiRO-attitude met de waarden vertrouwen, samenwerking, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier, waar kind, ouder en leerkracht samen verantwoordelijk voor zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Brede school Markeent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Brede school Markeent gebruikt de leerlingenenquête vanuit Vensters PO en de Leerlijnen Jonge Kind ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.