Basisschool Swartbroek in Weert

Het team van Basisschool Swartbroek in Weert

Current section: team
Bertiliastraat 1
6005 Weert

Zie hier hoe het team van Basisschool Swartbroek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Swartbroek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Swartbroek bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Swartbroek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Swartbroek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Swartbroek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (66.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Swartbroek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Swartbroek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Onze Aanpak bij Vervanging

Bij Basisschool Swartbroek begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is voor uw kind. Zowel onze toegewijde leerkrachten als pedagogisch medewerkers kunnen te maken krijgen met onverwachte afwezigheid door ziekte of noodzakelijk verlof. In dergelijke situaties wordt uw kind begeleid door een gekwalificeerde vervangende professional. De uitdagingen op de huidige onderwijs arbeidsmarkt maken het soms lastig om altijd de gewenste vervanging te garanderen. Dit is een landelijke kwestie waar veel scholen mee kampen. Wij zetten ons echter maximaal in om dit te minimaliseren en de impact op de leerervaring van uw kind te beperken. Als de situatie zich voordoet dat er geen vervanging ingezet kan worden, informeren we u direct via ons ouderportaal. Op de eerste dag van een dergelijke situatie organiseren we de opvang op school. Bij aanhoudende afwezigheid zonder vervangingsmogelijkheid, zijn we genoodzaakt de kinderen tijdelijk vrij te geven. We streven ernaar u steeds tijdig op de hoogte te stellen van eventuele wijzigingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze basisschool telt drie combinatiegroepen. Alle kinderen verschillen van elkaar. Daarom gaan we uit van onderwijsbehoeftes van kinderen, waarmee we rekening houden met verschillen in leervermogen, in leertempo en ook in de wijze waarop kinderen zich kennis en sociale vaardigheden eigen maken. Wij willen kinderen leren actief het eigen leerproces mede vorm te geven. Van nature hebben kinderen immers belangstelling en motivatie om iets te leren. Daarom kan kennisoverdracht ook op een natuurlijke manier plaatsvinden. Door gebruik te maken van individuele programma’s naast de groepslesprogramma’s, kunnen kinderen hun leervermogen ontwikkelen. Bovendien, en dat vinden we minstens zo belangrijk, dragen deze groepsgerichte lessen bij tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Zelf leren leren, kiezen en beslissen, zelfstandig zaken uitwerken, assertief gedachten en opvattingen verwoorden zijn voor kinderen belangrijke leerprocessen. Rots en Water hoort dan ook in ons onderwijsprogramma (groep 4 t/m groep 8). Het Rots en Waterprogramma richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden en het vermogen om met anderen samen te leren spelen, werken en leven. Wij vinden het van groot belang dat kinderen als ze onze basisschool verlaten zelfbewust het voortgezet onderwijs gaan bezoeken. Onze kinderen moeten weten hoe ze de zaken die zij op hun weg tegenkomen, kunnen oplossen. Kinderen werken samen met kinderen uit hun groep die een ander niveau of tempo hebben, maar ook met kinderen uit de andere groepen. Leren durven vertrouwen op jezelf, de ander(en) en (niet alleen) de leerkracht. Ieder kind, ieder mens heeft daarin een unieke aanpak nodig. We vinden dat de kinderen van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen helpen en ook het besef krijgen dat er verantwoordelijkheid bestaat.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op Basisschool Swartbroek

2

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool Swartbroek hechten we veel waarde aan sterke taal- en rekenvaardigheden. Onze rekencoördinator leidt de regiegroep rekenen en bewaakt samen met de directie en intern begeleider de kwaliteit van ons rekenonderwijs. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, biedt onze stichting het steunpunt 'BreinZijn', gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid. Dit steunpunt is een bron van expertise voor scholen, met een team dat gespecialiseerd is in de ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen en het omzetten van kennis naar praktische adviezen. Binnen ons samenwerkingsverband streven we ernaar om alle leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen klas te ondersteunen. Dit is met name voor meer- en hoogbegaafde leerlingen een uitdaging, aangezien elke leerling unieke behoeften heeft die afhankelijk zijn van de specifieke situatie. Onze ondersteuning voor scholen en leerkrachten verloopt via de coördinator meer- en hoogbegaafdheid van de school en het Intern Ondersteuningsteam (IOT). Vragen van leerlingen worden altijd via de intern begeleider bij het IOT ingediend. De specialisten van het steunpunt analyseren de vraag door middel van dossieronderzoek, observaties en gesprekken met leerling, leerkracht en ouders, om zo tot een passend ondersteuningsplan te komen. Voor teamscholing op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid stellen we, in samenwerking met de coördinator MHB, een plan op maat samen voor de school. 'BreinZijn' is een onderwijslocatie waar op maat onderwijs wordt geboden. Kinderen vinden hier contact met gelijkgestemden en werken aan persoonlijke doelen, in nauw contact met hun school en leerkracht. Dit kan tijdens schooltijd of naschools plaatsvinden. 'BreinZijn' fungeert als ondersteuning voor scholen en als ontmoetingsplek voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en hun ouders. Ouders zijn welkom met vragen en om informatie te delen. Gedurende het schooljaar organiseren we diverse ontmoetingsmomenten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Swartbroek vormt samen met IKC Leuken het 'cluster Leuken-Swartbroek'. We werken nauw samen, ook op het gebied van onze specialisten. De specialist meer- en hoogbegaafdheid is inzetbaar op beide locaties, wat zorgt voor gebundelde expertise en optimale ondersteuning voor onze leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coördineert de aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij schakelt waar nodig met gespecialiseerde regiegroepen en betrekt het Intern Ondersteuningsteam (IOT) wanneer extra expertise vereist is om elke leerling optimaal te laten presteren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding (LO)

Toelichting van de school:

Voor een optimale lichamelijke ontwikkeling maken we op Basisschool Swartbroek gebruik van een vakdocent lichamelijke opvoeding via Punt Welzijn en een vakdocent LO vanuit onze samenwerkingsschool IKC Leuken. Daarnaast beschikken diverse leerkrachten over een gymbevoegdheid om het bewegingsonderwijs te verrijken.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan centraal op Basisschool Swartbroek. Dagelijks zijn er leerkrachten aanwezig met een geldig BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening), die adequaat kunnen handelen bij medische situaties en persoonlijke verzorgingsvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymzaal op loopafstand

Individuele Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Swartbroek

Onze Visie op Aangepast Onderwijs en Zorg

Sinds 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs van kracht, wat betekent dat elke school een zorgplicht heeft. Basisschool Swartbroek is toegewijd aan het bieden van een passende onderwijsplek voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We werken hierin nauw samen met andere scholen en specialisten binnen regionale samenwerkingsverbanden om de beste zorg te garanderen. Onze school heet in principe alle kinderen welkom. Het welzijn en de ontwikkeling van elk kind staan centraal. Soms kan het voorkomen dat de specifieke ondersteuningsbehoefte van een leerling de mogelijkheden van onze school overstijgt. In het schoolondersteuningsprofiel, dat u op deze pagina kunt downloaden, leest u precies welke zorg wij als school kunnen bieden. Mocht een specifieke ondersteuning niet direct mogelijk zijn, dan zoeken we samen met u naar de meest geschikte oplossing en een passend alternatief, waarbij maatwerk altijd ons uitgangspunt is. De aanmelding van uw kind bij Basisschool Swartbroek begint met een persoonlijk intakegesprek. Tijdens dit gesprek verkennen we samen met u als ouder de mogelijkheden en behoeften. Voor alle vragen over de aanmeldprocedure, ons schoolondersteuningsprofiel of andere aspecten van leerlingenzorg, kunt u terecht bij onze directeur of interne begeleider. Zij helpen u graag verder om een passend onderwijsarrangement voor uw kind te realiseren. Toekomstig Aanbod en Passend Onderwijs Het kabinet streeft ernaar dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere basisschool gaan. Elke school draagt de verantwoordelijkheid voor het bieden van een adequate onderwijsplek aan elk kind. Scholen en schoolbesturen in de regio Weert-Nederweert bundelen hun krachten binnen het samenwerkingsverband ‘Passend Onderwijs Weert-Nederweert’ om dit te bewerkstelligen. Binnen dit samenwerkingsverband (SWV) is een ondersteuningsplan opgesteld dat de aanpak voor passend onderwijs in onze regio beschrijft. Wij ontvangen hierbij ondersteuning van maatschappelijke zorgorganisaties en gemeenten. Het bestuur van het SWV bepaalt het niveau van de basisondersteuning, terwijl elke school, inclusief Basisschool Swartbroek, de eigen invulling en organisatie van de leerlingenzorg gedetailleerd beschrijft. Dit schoolondersteuningsprofiel wordt voortdurend geactualiseerd. MeerderWeert faciliteert een Intern Ondersteunings Team (IOT) dat scholen adviseert bij de uitvoering van hun zorgplicht. Wanneer de ondersteuningsvraag van een leerling de capaciteit van de school overstijgt, kan via het Loket Passend Onderwijs (LPO) een aanvraag worden ingediend voor een gespecialiseerd arrangement. Als ouder is het essentieel om het gesprek aan te gaan over de behoeften van uw kind; het eerste aanspreekpunt hiervoor is altijd de leerkracht van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Swartbroek: Strategische Ontwikkeling

Wat Zijn de Doelen van ons Schoolplan op Basisschool Swartbroek?

Op Basisschool Swartbroek streven we continu naar de hoogste onderwijskwaliteit. Ons zelfevaluatiesysteem vormt de kern van deze ambitie. Dit systeem omvat een grondige analyse van onze leeropbrengsten, de bevindingen uit ouderenquêtes, en de resultaten van enquêtes onder leerlingen en leerkrachten. Deze uitgebreide evaluaties vormen de basis voor ons meerjarenplan, dat gedetailleerd wordt uitgewerkt in ons schoolplan. Jaarlijks stellen we een actueel jaarplan en een omvangrijk schoolverslag op. Het toegewijde team van BS Swartbroek investeert continu in professionele groei door middel van teamgerichte en individuele nascholing. Onze schoolleider is bovendien geregistreerd in het schoolleidersregister. De fundamentele principes van onze kwaliteitszorg zijn vastgesteld op bestuursniveau. Ons bestuur heeft, in nauwe samenwerking met alle aangesloten scholen, een robuust stelsel voor kwaliteitszorg geïmplementeerd om de best mogelijke leeromgeving te garanderen.

Hoe Realiseert Basisschool Swartbroek Haar Educatieve Doelstellingen?

Wij hanteren een cyclische benadering met ontwikkelingsplannen voor het onderwijs. Deze plannen worden jaarlijks grondig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd, waarbij het voltallige schoolteam actief betrokken is bij dit proces.

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool Swartbroek presenteert met trots BSO De Parel, een sfeervolle buitenschoolse opvang die naadloos aansluit bij onze educatieve visie. Deze kleinschalige opvang is gevestigd in het moderne KC Altweerderheide en breidt per schooljaar 2024-2025 uit naar ons MFA Swartbroek, waardoor we nog meer kinderen een warme en veilige omgeving kunnen bieden. Bij BSO De Parel staat de huiselijke sfeer centraal, waar kinderen zich geborgen en thuis voelen. De ruimtes zijn met zorg ingericht, met volop mogelijkheden voor zowel actieve spelletjes als rustgevende ontspanning. We maken optimaal gebruik van de beschikbare binnen- en buitenruimtes, inclusief alle bijbehorende spelelementen, om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren. Voor directe vragen of meer informatie over BSO De Parel kunt u ons bereiken via het algemene nummer of e-mailadres van Basisschool Swartbroek. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met BSO De Parel via buitenschoolseopvang.deparel@gmail.com of telefonisch op 0644570430. Wij heten u van harte welkom om de mogelijkheden te ontdekken.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool Swartbroek specifiek voor jonge kinderen?

Basisschool Swartbroek verrijkt het leer- en ontwikkelingsproces van jonge kinderen met specifieke programma's. Deze activiteiten zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de basisvaardigheden te leggen voor een succesvolle schoolcarrière. We focussen op spelenderwijs leren en creëren een stimulerende omgeving waarin elk kind kan floreren.

Basisschool Swartbroek verrijkt het leer- en ontwikkelingsproces van jonge kinderen met specifieke programma's. Deze activiteiten zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de basisvaardigheden te leggen voor een succesvolle schoolcarrière. We focussen op spelenderwijs leren en creëren een stimulerende omgeving waarin elk kind kan floreren.

Ontwikkelingsgerichte Kinderopvang

Met welke partners werkt Basisschool Swartbroek samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor ons programma gericht op jonge kinderen, koesteren we een waardevolle samenwerking met BSO De Parel. Deze partnerschap garandeert een naadloze overgang tussen schooltijd en opvang, en zorgt ervoor dat kinderen een consistente, stimulerende en veilige omgeving ervaren. BSO De Parel deelt onze toewijding aan de optimale ontwikkeling van elk kind.

Voor ons programma gericht op jonge kinderen, koesteren we een waardevolle samenwerking met BSO De Parel. Deze partnerschap garandeert een naadloze overgang tussen schooltijd en opvang, en zorgt ervoor dat kinderen een consistente, stimulerende en veilige omgeving ervaren. BSO De Parel deelt onze toewijding aan de optimale ontwikkeling van elk kind.

Team | Basisschool Swartbroek in Weert | [2025] Schoolregister