Basisschool Swartbroek
Bertiliastraat 1
6005 PA Weert

Schoolweging

Schoolweging
28.2
Spreiding
6.47

De schoolweging van Swartbroek is 28,20 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, zelfs in een context met hoge schoolweging (28,2).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, een meerwaarde weet te leveren voor taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoewel concrete data ontbreekt, wijst de combinatie van hoge schoolweging en uitstroom naar 'overig' op maatwerkadviezen mogelijk in samenspraak met route A/B-systematiek. De afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen (0%) in recente jaren contrasteert met regionale trends (2,7% gemiddeld), mogelijk door vroegtijdige ondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsSwartbroekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Basisschool Swartbroek werken we volgens het principe van Handelingsgericht werken (HGW). De vier fasen die tweemaal per jaar worden doorlopen zijn data, duiden, doelen, doen. Fase 1: Data (data verzamelen) In deze fase verzamelt de leerkracht de toetsgegevens van: Cito Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem). Deze toetsen nemen we tweejaarlijks af. Methodegebonden toetsen. Observaties in de klas. Gegevens uit Sociaal Emotioneel functioneren van CITO Leerling in Beeld. Met deze gegevens signaleert de leerkracht leerlingen die de komende periode extra aandacht nodig hebben. Fase 2: Duiden De leerkracht analyseert de groep op groepsniveau. De onderwijs- en ontwikkelbehoeften van de leerling staan centraal. Op basis van de verzamelde gegevens, brengt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart. Fase 3: Doelen De leerkracht formuleert jaarlijkse opbrengstdoelen op groepsniveau. Deze worden in de groeps- en kindplannen vertaald naar inhoudelijke doelen. Per vakgebied wordt de aanpak beschreven voor het komende half jaar. Tussentijds wordt geëvalueerd en indien nodig worden doelen bijgesteld. Daarnaast worden er ook korte termijndoelen geformuleerd. De doelen voor de korte termijn worden uitgewerkt in kind- en groepsplannen. Fase 4: Doen In deze fase wordt handelingsgericht werken in de praktijk gebracht. De groeps- en kindplannen worden door de leerkrachten uitgevoerd. Aan de hand van de resultaten en observatiegegevens die voorhanden zijn, worden deze geëvalueerd. Het lesaanbod wordt door de leerkracht steeds afgestemd op de groep en/of individuele leerling. Indien een leerling, ondanks extra zorg, na herhaalde perioden onvoldoende vooruitgang maakt, wordt er externe hulp ingeschakeld. Dit doen we ook indien de problemen zich niet op cognitief gebied afspelen. Deze externe hulp kan bestaan uit: Consultaties met het intern ondersteuningsteam (IOT) Consultatie met Bureau Wolters Expertise vanuit het speciaal onderwijs Centrum Jeugd en Gezin GGD Bureau jeugdzorg Maatschappelijk werk Bij externe hulp wordt er altijd naar het individuele kind gekeken in zijn of haar situatie. Bij dit soort maatwerk is een goede samenwerking tussen ouders en school van groot belang. Tevens nemen we in groep 6 de Adaptieve Digitale Intelligentietest (ADIT) af. Deze adaptieve test geeft de school inzicht of het tot dan toe aangeboden onderwijs voldoende is geweest. Tevens geeft deze inzicht in de mogelijkheden van de leerlingen. In groep 8 wordt, in het voorjaar, de doorstroomtoets afgenomen. Deze adaptieve, digitale eindtoets meet aan het einde van de basisschool de kennis van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (62,5%) presteert onder het schooladvies, ver boven het landelijk gemiddelde (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Toch blijft 37,5% op advies, wat aansluit bij de gerichte inzet op monitoring van voortgang, zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid Onze school biedt geborgenheid aan iedereen die er werkt en leert. We bouwen aan hechte werkrelaties met elkaar (kinderen, leerkrachten en ouders). Op onze school moet je jezelf kunnen zijn. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen, want dat is de basis van leren. Zelfvertrouwen Zelfvertrouwen groeit als je het vertrouwen van de ander krijgt. In een leerproces is het belangrijk te weten dat fouten-maken helpt bij de ontwikkeling. Goede feedback is hierbij van groot belang. We ondersteunen de leerlingen daarom met geduld en respect, vanuit een positieve levenshouding. Plezier We zijn betrokken en hebben aandacht voor elkaar. We delen een belangrijk stuk van elkaars leven in school. We delen verhalen, ervaringen, blijdschap, enthousiasme, maar ook teleurstelling en verdriet. We zorgen ervoor dat we het fijn hebben met elkaar en geven daarmee vorm aan het samen ‘beleven’ in onze school. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Plezier

Wat is de werkwijze van Basisschool Swartbroek voor sociale ontwikkeling?

Op Basisschool Swartbroek heerst een klimaat waar iedereen zich veilig voelt en maken we de onderlinge verwachtingen van zowel leerlingen als leerkrachten naar elkaar duidelijk. Wij gaan respectvol met elkaar om, waarbij leerkrachten een voorbeeldrol vervullen. De school gaat uit van verschillen tussen mensen en komt maximaal tegemoet aan de drie basisbehoeften van kinderen: de behoefte aan waardering van anderen (relatie), geloof in eigen kunnen (competentie) en de drang zelfstandig te willen handelen (autonomie). Vanuit bovenstaande drie basisbehoeften geven we vorm aan de kernwaarde samenwerking: kinderen leren niet alleen van de leerkracht maar ook van en met elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Swartbroek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Swartbroek gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Swartbroek?

Basisschool Swartbroek gebruikt Project weerbaarheid vanuit Punt Welzijn, Grip op de groep en overige projecten als methode voor sociaal-emotioneel leren.