
Schoolweging
De schoolweging van De Vlonder Wedde is 30,03 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze uitmuntende score onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs bij een dalend leerlingenaantal en relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,03) hogere doelen blijft realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op vmbo-(g)t (57,1%) en havo (14,3%), met beperkte doorstroom naar praktijkonderwijs (0%). Dit contrast met vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 1,0% praktijkonderwijs) suggereert een bewuste pedagogische keuze voor theoretische leerwegen, mogelijk gerelateerd aan de beperkte regionale aanwezigheid van praktijkgerichte VO-scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlonder Wedde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.78 | 174.57 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van groep 1 t/m 8 van onze school worden met het Cito-leerlingvolgsysteem gevolgd. Twee maal per jaar worden de leerlingen getoetst met Cito voor de verschillende vakgebieden; de M-toetsen en de E-toetsen worden afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
87,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde (62,9%). De beperkte onderadvisering (12,5% vs. 11,8% landelijk) toont realistische inschattingen, gezien de complexe populatie. Opvallend is het volledig ontbreken van bovenadvisering, wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging en preventieve zorgstructuur.
Sociale ontwikkeling
Onder sociale opbrengsten verstaan wij het (aan)leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (actief burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij geven vorm aan actief burgerschap doordat wij werken met een themaraad. Een themaraad is het hoogste niveau van actief burgerschap en leerlingparticipatie. LEES MINDER
Veiligheid
Wederzijds respect
Samen werken en samen leren
Wat is de aanpak van De Vlonder voor sociale ontwikkeling?
Naast de reguliere vakken besteedt De Vlonder extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het leerlingvolgsysteem ParnasSys, met name het onderdeel 'Kindbegrip', wordt gebruikt als expertsysteem voor deze ontwikkeling. Kindbegrip biedt concrete doelen en handelingssuggesties op basis van observaties. Daarnaast wordt de methode Kwink gebruikt, die zowel curatief als preventief werkt.
Welke registratievormen gebruikt De Vlonder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vlonder gebruikt Kindbegrip (ParnasSys) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vlonder?
De Vlonder gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Kwink.