WSKO St. Jozefbasisschool in Wateringen

Het team van WSKO St. Jozefbasisschool in Wateringen

Current section: team
Groentelaan 29
2292 Wateringen

Zie hier hoe het team van WSKO St. Jozefbasisschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van WSKO St. Jozefbasisschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past WSKO St. Jozefbasisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed WSKO St. Jozefbasisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij WSKO St. Jozefbasisschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij WSKO St. Jozefbasisschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19.4%)
25-35 jaar (22.6%)
35-45 jaar (19.4%)
45-55 jaar (6.5%)
55-65 jaar (29%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij WSKO St. Jozefbasisschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (3.3%)

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1/2a Karina Slort, Esther Brabander Groep 1/2b Petra van der Merwe, Marije Helleman Groep 1/2c Suzanne van Marrewijk, Amie Quist Groep 1/2d Eva Heijsteeg Groep 1/2e Nienke Nederpel

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
40%
Spelend en ontdekkend leren
40%
Rekenen
20%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
21.3%
Lezen
21%
Rekenen/wiskunde
20%
Wereldoriëntatie
12%
Kunstzinnige en creatieve vorming
12%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
3%
Overig
2.7%
Levensbeschouwing
2%

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op WSKO St. Jozefbasisschool

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte ondersteuning.
Remedial Teacher voor extra oefening op maat.
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging.
Taalspecialist voor uitmuntende taalvaardigheid.

Toelichting van de school:

Op WSKO St. Jozefbasisschool zetten wij ons in voor de academische vooruitgang van elk kind. Ons team van toegewijde leerkrachten beschikt over gespecialiseerde kennis op het gebied van NT2, rekenvaardigheden en leesontwikkeling. Daarnaast bieden wij specifieke begeleiding voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat ook zij optimaal gestimuleerd worden. Onze specialisten werken nauw samen om een leeromgeving te creëren waarin iedereen excelleert.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsbegeleiding.
Intern Begeleider voor brede ondersteuning.
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor emotionele uitdagingen.
Rots & Water Trainer voor zelfvertrouwen.

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal op de St. Jozefbasisschool. We hechten veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling en bieden daarvoor gespecialiseerde hulp. Onze experts, waaronder gedragsspecialisten en getrainde Rots & Water trainers, begeleiden kinderen bij het ontwikkelen van veerkracht en zelfinzicht. Ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals meer- en hoogbegaafdheid, is er gerichte aandacht.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden: Leren Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief gedrag.
Intern Begeleider voor studieondersteuning.
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor executieve functies.

Toelichting van de school:

WSKO St. Jozefbasisschool stimuleert een proactieve werkhouding en effectieve studievaardigheden bij alle leerlingen. Onze gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte begeleiding bij gedragsaspecten en de ontwikkeling van executieve functies. Met trainingen zoals 'Leren Leren Nederland' versterken we kinderen in hun zelfmanagement, planning en concentratie. Dit helpt hen om zelfstandig en succesvol te leren, met aandacht voor onder andere werkgeheugen, emotieregulatie en taakinitiatie.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Fit

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ontwikkeling.
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding voor sportieve lessen.

Toelichting van de school:

Binnen WSKO St. Jozefbasisschool stimuleren we een gezonde levensstijl en fysieke ontwikkeling. Onze leerlingen ontvangen twee keer per week gespecialiseerde gymlessen van een gekwalificeerde vakleerkracht. De jongste leerlingen in groep 1 en 2 genieten wekelijks van bewegingsonderwijs, verzorgd door dezelfde deskundige leerkracht. Dit draagt bij aan de algehele motorische en lichamelijke groei van onze leerlingen.

0

Veiligheid en Verzorging: BHV-Gecertificeerd Team

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang op de St. Jozefbasisschool. Ons personeel is uitgebreid getraind om adequaat te handelen in diverse noodsituaties. Maar liefst 13 personeelsleden beschikken over een geldig BHV-certificaat. Zij zijn bekwaam in het verlenen van eerste hulp, het bestrijden van beginnende branden en het veilig evacueren van het schoolgebouw. Dit garandeert een veilige leeromgeving tot professionele hulpdiensten arriveren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kas
Keuken
Aula/Nis
Moestuin

Specifieke Ondersteuning voor Elke Leerling op St. Jozefbasisschool

Onze Visie en Aanpak voor Passend Onderwijs

Op WSKO St. Jozefbasisschool geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat perfect aansluit bij zijn of haar behoeften. Passend onderwijs betekent dat we extra aandacht geven aan leerlingen die dit nodig hebben, of dit nu extra oefening, aangepast lesmateriaal of een andere uitleg betreft. Onze zorgplicht garandeert dat we voor elke aangemelde leerling een passende onderwijsplek zoeken, zo dicht mogelijk bij huis. Dit doen we in nauwe samenwerking met onze regionale partners. Voor meer informatie over hoe scholen samenwerken om dit te realiseren, kunt u terecht bij Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW) via www.spow.nl. Ouders spelen een cruciale rol in dit proces. Daarom informeren we u graag en verwijzen we u voor specifieke vragen ook naar het ouder- en jeugdsteunpunt van SPOW. Op hun website vindt u antwoorden, uitlegvideo's en handige links die u verder helpen. Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd onze mogelijkheden, grenzen en ambities op het gebied van leerlingondersteuning. In onze kwaliteitskaart Zorg lichten we toe hoe we de ontwikkeling van leerlingen volgen en meten. We evalueren continu de onderwijsbehoeften per individuele leerling en stemmen onze ondersteuning hierop af, met de mogelijkheid om extra hulp in te roepen via het samenwerkingsverband. We zetten proactief in op preventie met Rots & Water lessen en nauwe monitoring van de leerlingontwikkeling. Onze interne begeleiders en schoolcoördinatoren voeren regelmatig gesprekken met leerkrachten om resultaten te bespreken en ondersteuningsplannen bij te stellen. Ook voor leerlingen die extra cognitieve uitdaging zoeken, bieden we gespecialiseerde ondersteuning. De zorgdruk binnen de klas bepaalt mede de mogelijkheden voor extra ondersteuning. Veiligheid en beheersbaarheid van gedrag zijn hierbij leidend. Bij fysieke of medische problematiek maken we een zorgvuldige analyse van de benodigde begeleiding. Goede samenwerking met ouders en externe partijen is essentieel; bij onvoldoende medewerking kunnen grenzen van onze ondersteuning bereikt worden. Onze ambitie is om leerlingen te stimuleren in hun eigenaarschap door hen actief te betrekken bij hun leerproces. We verbeteren continu onze portfolio's en versterken de ouderbetrokkenheid via gesprekken en laagdrempelige bijeenkomsten, zoals de nieuwe inloopweek. Volgend schooljaar implementeren we het EDI-model voor effectievere instructie. Meer details over passend onderwijs en ons volledige schoolondersteuningsprofiel (SOP) vindt u op onze website onder 'Protocollen WSKO punt 14 passend onderwijs'. Om onze zorgkwaliteit verder te verhogen, breiden we het aantal uren voor onze intern begeleider uit, zodat we nog meer kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte kunnen bieden wat ze nodig hebben.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Visie en Schoolplan voor WSKO St. Jozefbasisschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

WSKO St. Jozefbasisschool heeft ambitieuze doelen gesteld voor de periode 2023-2027, gericht op continue verbetering van ons onderwijs. Deze doelen vormen de leidraad voor onze dagelijkse praktijk en strategische planning. We streven naar een significant hogere beheersing van de referentieniveaus in rekenen, met als doel minstens 50,3% van de leerlingen die niveau 1S behalen. Tevens focussen we op het verbeteren van de tussentijdse resultaten voor technisch lezen (Cito DMT), afgestemd op de specifieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie. Het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI) wordt verder geïntegreerd, waarbij leerkrachten worden ondersteund in effectieve differentiatie. Burgerschapsvorming krijgt een structurele plek in ons curriculum, met aandacht voor levensvragen en het stimuleren van een open dialoog. Onze professionals worden gestimuleerd in het geven en ontvangen van feedback om een sterke professionele cultuur te waarborgen. Daarnaast zetten we in op heldere communicatie met ouders via een nieuwe app en kwaliteitskaarten. We werken aan duidelijke pedagogische en didactische richtlijnen, gemonitord met een Kijkwijzer. Een doorlopende lijn in didactische zelfstandigheid en zelfstandig werken wordt bevorderd, met speciale oefenplekken. Leerlingen krijgen de ruimte om talenten te ontdekken en eigenheid te tonen, mede door het gebruik van portfolio's en coachende vaardigheden. Tot slot is het Rots en Water programma een vast onderdeel van ons aanbod, gegeven door getrainde leerkrachten en verweven in onze pedagogische aanpak, wat bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe waarborgt de school continue kwaliteitsverbetering?

Bij WSKO St. Jozefbasisschool hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) van Deming als fundament voor onze kwaliteitszorg. Dit cyclische proces zorgt ervoor dat kwaliteitsverbetering continu centraal staat in al onze activiteiten. In de PLAN-fase analyseren we onze huidige werkwijzen en formuleren we concrete verbeterplannen met meetbare doelstellingen. Tijdens de DO-fase implementeren we deze verbeteringen in gecontroleerde proefopstellingen. De CHECK/STUDY-fase evalueert de resultaten en vergelijkt deze met de gestelde doelen, terwijl we in de ACT-fase bijsturen op basis van de bevindingen. Onze aanpak wordt ondersteund door een diepgaand inzicht in onze leerlingenpopulatie, inclusief schoolweging en spreidingsgetallen, om zo optimale eindresultaten te garanderen. We volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via Parnassys Leerlijnen, het Cito Leerlingvolgsysteem DIA en het Sociaal Leerlingvolgsysteem SCOL. Deze data worden verwerkt in groepsplannen en periodiek geëvalueerd. Onze ambities zijn vastgelegd in het school- en jaarplan. De tevredenheid van ouders, leerlingen en leerkrachten wordt tweejaarlijks gemeten via een tevredenheidsonderzoek. We leggen verantwoording af over onze keuzes en resultaten aan alle belanghebbenden, waaronder de inspectie, het bestuur van WSKO, de MR en ouders. **Jaarverslag 2023-2024:** In het afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op drie kernpunten. Burgerschap is versterkt door de implementatie van de Kwink-methode en de ontwikkeling van een kwaliteitskaart, met een aangestelde coördinator voor borging in 2024-2025. Communicatie met ouders is verbeterd via de Parro-app en informatieavonden, met een focus op het borgen van deze heldere communicatie in het komende schooljaar. De professionele cultuur is versterkt door feedbacktrainingen; het structureel integreren van feedbackgesprekken in subbijeenkomsten en teamvergaderingen zal dit verder borgen. **Jaarplan 2024-2025:** Voor het komende schooljaar ligt de focus op drie belangrijke ontwikkeldoelen: het optimaliseren van differentiatie met het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI), het verder integreren van burgerschapsdoelen in het curriculum, en het verduidelijken van pedagogische en didactische richtlijnen met behulp van kwaliteitskaarten en de Kijkwijzer. Deze doelen worden nauwgezet gevolgd via de PDCA-cyclus. Het volledige jaarplan is op aanvraag in te zien bij de directie.

Succesvolle Start op WSKO St. Jozefbasisschool: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

WSKO St. Jozefbasisschool heet u en uw jonge kind van harte welkom! Voordat uw kind de basisschool betreedt, maken velen al kennis met stimulerende omgevingen zoals peuterspeelzalen of kinderdagverblijven. Deze bieden een waardevol educatief programma en diverse materialen die de ontwikkeling van jonge kinderen bevorderen. Onze ervaren leidsters observeren kinderen nauwkeurig tijdens diverse activiteiten. De inzichten die hieruit voortkomen, zijn cruciaal voor ons om een optimale en gebalanceerde groepsindeling te realiseren bij instroom. Met uw toestemming delen wij deze waardevolle informatie via een gestandaardiseerd overdrachtsformulier met de basisschool. Peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onze school werken nauw samen voor een soepele overdracht. Mocht er aanvullende informatie nodig zijn, dan vragen wij uw medewerking. Indien gewenst, kan een van onze teamleden een observatie uitvoeren op de huidige opvanglocatie van uw kind. In uitzonderlijke gevallen, wanneer het welzijn van uw kind of de groepsdynamiek dit vereist, kan in overleg met u een aanpassing van de groepslocatie worden overwogen. Wij verwachten dat kinderen zindelijk zijn bij aanvang van hun schoolcarrière. Dit bevordert de zelfstandigheid en de rust in de klas. Ongeveer zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind, ontvangt u een persoonlijke uitnodiging voor een kennismakingsgesprek met de toekomstige leerkracht. We plannen gezamenlijk de wenmomenten in, waarbij uw kind tot vijf dagdelen kan wennen aan de nieuwe omgeving, ruim voordat de vierde verjaardag is. Tijdens deze wenperiodes mogen ouders of verzorgers meelopen naar het klaslokaal. Na de wenmomenten is het de bedoeling dat kinderen zelfstandig de klas binnenstappen. Vindt uw kind dit nog spannend? Onze betrokken leerkrachten op het schoolplein staan klaar om uw kind met een gerust hart naar binnen te begeleiden. Binnen onze dynamische groepen 1 en 2 hanteren we een thematische aanpak. Leren gebeurt spelenderwijs, waarbij we een rijke leeromgeving creëren. Door kinderen uit te dagen binnen betekenisvolle contexten, stimuleren we hun algehele ontwikkeling. We volgen de voortgang van elk kind nauwgezet door observaties, die we vastleggen in ons leerlingvolgsysteem.

Veelgestelde vragen

Biedt WSKO St. Jozefbasisschool specifieke programma's voor jonge kinderen?

WSKO St. Jozefbasisschool richt zich op een naadloze overgang en samenwerking met voorschoolse educatie-instellingen, in plaats van op aanvullende eigen programma's voor de jongste leeftijden.

Met welke partners werkt WSKO St. Jozefbasisschool samen voor de voorbereiding van jonge kinderen?

Wij onderhouden waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang Blocky, Kinderopvang ZON! en Kinderopvang Okidoki. Deze samenwerkingen zorgen voor een optimale overdracht van informatie en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind.

Wij onderhouden waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang Blocky, Kinderopvang ZON! en Kinderopvang Okidoki. Deze samenwerkingen zorgen voor een optimale overdracht van informatie en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind.

Team | WSKO St. Jozefbasisschool in Wateringen | [2025] Schoolregister