
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Wateringen is 27,49 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Wateringen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de vakken taal, spelling, rekenen, begrijpend lezen, topografie en Engels nemen wij vanaf groep 3 methodegebonden toetsen af. Voor wereldoriëntatie en cultuur volgen wij de leerlingen en evalueren we samen het proces en product. Drie keer per jaar krijgen alle leerlingen een portfolio mee naar huis waarin de ontwikkelingen van de afgelopen periode terug te vinden zijn. Voor de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en taal/spelling maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem van DIA. Deze toetsen zijn adaptief en passen zichzelf dus aan het niveau van de leerling aan. De toetsen van DIA nemen wij twee keer per jaar af, vanaf groep 3. Sinds een aantal jaar nemen wij een aanvullende test af bij alle leerlingen in de groepen 5 en 7 om ons beeld van de cognitieve capaciteiten van de leerlingen nog completer te maken. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT). Deze test is geschikt om in de schoolpraktijk te gebruiken en geeft inzicht in de algemene cognitieve capaciteiten van uw kind. Vooral de resultaten waarbij kinderen hoger scoren dan zij in de dagelijkse praktijk laten zien, zijn waardevol om deze kinderen beter in beeld te krijgen. Ook in onze advisering voor het voortgezet onderwijs kan dit van toegevoegde waarde zijn. Deze test is onderdeel van het leerlingvolgsysteem van DIA. Voor technisch lezen gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van CITO. De DMT/AVI nemen wij twee keer per jaar af, vanaf groep 3.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De pedagogische aanpak op onze school is gebaseerd op de kernwaarden veiligheid, respect, zelfstandigheid en eigenaarschap. We streven ernaar een veilige en respectvolle omgeving te creëren waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen. We moedigen zelfstandigheid aan en stimuleren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Op de St. Jozefbasisschool hechten we niet alleen waarde aan een gastvrije sfeer waarin iedereen zich welkom voelt, maar ook aan open communicatie met ouders. We geloven in de kracht van een sterke samenwerking tussen school en ouders, waarbij we streven naar een open en transparante uitwisseling van informatie en ideeën. We zien ouders als waardevolle partners in de opvoeding en het onderwijsproces, en we stimuleren actieve betrokkenheid en participatie. Daarnaast hanteren we het concept van de pedagogische driehoek, waarin de school, ouders en leerlingen samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. We erkennen dat een goede samenwerking en afstemming tussen deze drie partijen essentieel is voor het welzijn en de groei van de leerlingen. Door open te staan voor elkaars perspectieven, ervaringen en inbreng, streven we naar een harmonieuze samenwerking waarin het belang van het kind centraal staat. Bovendien streven we naar een open schoolklimaat, waarin iedereen zich vrij voelt om zichzelf te uiten, vragen te stellen en ideeën te delen. We moedigen een cultuur aan waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt, ongeacht achtergrond, cultuur of opvattingen. Dit creëert een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt, en waarin we samen werken aan een optimale ontwikkeling van de leerlingen. LEES MINDER
verantwoordelijkheid
respect
veiligheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Wij hebben oog en oor voor ieder kind en iedere leerkracht en ouder. Wij werken met coöperatieve werkvormen, bieden groepsdoorbrekend onderwijs tijdens onze talentmiddagen, geven lessen Rots & Water, gebruiken een SLVS (sociaal-emotioneel leerling volgsysteem SCOL) en hebben een duidelijke zorgstructuur. De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Het meetinstrument SCOL is wetenschappelijk onderbouwd en voldoet aan de kwaliteitseisen die de Onderwijsinspectie stelt. Met de SCOL-scores brengen wij de sociale competentie van onze leerlingen systematisch in kaart. De groepsleerkracht vult twee keer per schooljaar, in het najaar en in het voorjaar, een scorelijst per leerling in. Daarnaast vullen de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 de leerling vragenlijsten in. Ook zij doen dit twee keer per schooljaar, in het najaar en in het voorjaar. Na het invullen van de vragenlijsten analyseren wij welke ontwikkeldoelen er zijn op groepsniveau en op individueel niveau. Tijdens de KOL (kind, ouder, leerkracht) gesprekken, bespreken wij deze gegevens en bekijken we wat er nodig is om de ontwikkeldoelen te bereiken.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)