WSKO Mariaschool in Wateringen

Het team van WSKO Mariaschool in Wateringen

Current section: team
Koningsspil 47
2291 Wateringen

Zie hier hoe het team van WSKO Mariaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van WSKO Mariaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past WSKO Mariaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed WSKO Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij WSKO Mariaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.2%)
Man (4.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij WSKO Mariaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (52.4%)
35-45 jaar (9.5%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij WSKO Mariaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor WSKO Mariaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Personeel WSKO Mariaschool: Ziekte en Afwezigheid

De WSKO Mariaschool zet zich in voor continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht of ander personeelslid, kijken we primair naar interne oplossingen voor vervanging. Dit garandeert een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen van onze basisschool. In uitzonderlijke situaties kunnen team- of directieleden tijdelijk klassen overnemen. Dit is echter niet de standaardprocedure. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor de kinderen. Daarom streven we ernaar kinderen nooit naar huis te sturen. Pas wanneer alle interne opties zijn uitgeput en adequate vervanging niet mogelijk is, worden klassen eventueel gesplitst of wordt, in het uiterste geval, een beroep gedaan op ouders om hun kind thuis op te vangen. De school blijft altijd open voor kinderen die niet thuis of elders opgevangen kunnen worden. Gedetailleerde procedures omtrent personeelsvervanging zijn vastgelegd in een protocol opgesteld door het schoolbestuur.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school hebben een aantal collega’s een bepaalde extra specialisatie met daarbij behorende taken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de WSKO Mariaschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

De WSKO Mariaschool biedt gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist werken nauw samen met de leerkrachten om de didactiek te optimaliseren. Indien nodig, kunnen we een dyslexiespecialist, orthopedagoog of logopedist inschakelen via het SPOW. Met goedkeuring is ook bekostiging vanuit het zorgbudget mogelijk, wat extra ondersteuning garandeert voor leerlingen die dit nodig hebben.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Externe Coaching via Platform SU

Toelichting van de school:

Op de WSKO Mariaschool stimuleren we actief de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van elk kind. We geloven in het opvoeden van verantwoordelijke, zelfredzame burgers die respectvol omgaan met hun omgeving. De voortgang van leerlingen wordt nauwlettend gevolgd door leerkrachten en intern begeleiders, gebruikmakend van methoden als 'Leerling in Beeld' en 'Bosos'. Tijdens groepsbesprekingen worden individuele behoeften besproken en effectieve aanpakken ontwikkeld. Ons burgerschapsbeleidsplan beschrijft gedetailleerd hoe we kinderen sociaal en maatschappelijk sterker maken, met concrete opdrachten voor onze schoolgemeenschap.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandigheid en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij bevorderen de zelfstandigheid van onze leerlingen door hen te stimuleren zelf te ontdekken, kiezen en doen. Deze autonomie wordt ondersteund door leerkrachten die op maat begeleiden, waarbij kinderen die extra sturing nodig hebben, dit ook ontvangen. We streven naar continue ontwikkeling voor elk kind. Door leerlingen goed te kennen en hun voortgang nauwkeurig te volgen, stellen we het onderwijs bij waar nodig en bieden we extra ondersteuning. Opbrengstgericht werken is hierbij essentieel. Ons zorgbeleidsplan, inclusief de kwaliteitskaart Klimopklas, protocollen en SOP, biedt een gedetailleerd overzicht van onze ondersteuningsstructuur. We monitoren de ontwikkeling van leerlingen systematisch via groepsbesprekingen en passen onze aanpak aan om optimale resultaten te behalen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De WSKO Mariaschool legt nadruk op motorische ontwikkeling, met wekelijkse Motorische Remedial Teaching (MRT) in de onderbouw. Onze gymdocent screent de motorische vaardigheden van alle leerlingen. Bij specifieke ondersteuningsvragen kunnen we, in overleg, externe begeleiding inschakelen via het SPOW of het zorgbudget van de school aanwenden voor aanvullende hulp.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De WSKO Mariaschool volgt strikte protocollen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. De primaire verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de ouders. Ons protocol medisch handelen beschrijft de mogelijkheden en grenzen van ondersteuning vanuit de school, om de veiligheid en het welzijn van elke leerling te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
RID (dyslexie begeleiding)
Schoolkeuken
Naschoolse activiteiten i.s.m. Cultuurweb

Ontdek de Educatieve Ondersteuning op WSKO Mariaschool

Maatwerk en Zorg voor Elke Leerling

Op WSKO Mariaschool geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. We bieden op maat gemaakte zorg, of een kind nu extra ondersteuning nodig heeft, uitdaging zoekt, of specifieke leer- of gedragsondersteuning behoeft. Onze toegewijde leerkrachten integreren deze ondersteuning naadloos binnen de klas. De lesstof wordt op drie niveaus aangeboden, zodat deze optimaal aansluit bij de individuele leerontwikkeling. Voor extra begeleiding beschikken we over de gespecialiseerde Klimopklas en een vaste externe leer- en gedragsspecialist. Hiermee streven we naar de best mogelijke ontwikkeling voor ieder kind, binnen diens eigen capaciteiten. Leerlingontwikkeling wordt nauwkeurig gemonitord met behulp van een geavanceerd leerlingvolgsysteem, dat gebaseerd is op Cito's Leerling in Beeld-LIB. Dit systeem, aangevuld met methodetoetsen en observaties zoals BOSOS in de kleuterklassen, stelt ons in staat de cognitieve en sociaal-emotionele voortgang objectief te volgen. Regelmatige voortgangsgesprekken met ouders, tweemaal per jaar of vaker bij specifieke zorgen, zorgen voor een continue communicatie over de ontwikkeling van uw kind. Intern overleg tussen leerkrachten en de intern begeleider (IB'er) garandeert een gecoördineerde aanpak. Bij complexe vraagstukken schakelen we een extern School-Ondersteunings-Team (SOT) in, waarvoor schriftelijke toestemming van ouders vereist is. Dit team, bestaande uit ouders, IB'er, leerkrachten, een SPOW-adviseur en een medewerker van het Sociaal-Kern-Team Westland (SKT), brengt de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart. Indien nodig, kunnen we overstappen naar een intensiever Handelingsgericht Integraal Arrangeren (HIA) traject. Dit kan leiden tot aangepaste ondersteuning binnen de school, hulp van externen, of, in uitzonderlijke gevallen, een doorverwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Veiligheid en sociaal-emotionele ontwikkeling staan centraal. We hanteren de Helden Aanpak (Orka) en onze gedragsspecialist ondersteunt leerkrachten bij gedrags- en sociaal-emotionele vraagstukken. Een gedragsprotocol en veiligheidsbeleid waarborgen een prettige leeromgeving voor iedereen. De Klimopklas biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen uit groep 3-8 die extra hulp nodig hebben bij kernvakken zoals rekenen, taal en spelling. Ook meer- en hoogbegaafde leerlingen werken hier aan uitdagende projecten, met focus op denkprocessen en zelfstandigheid. Daarnaast ondersteunen we kleuters met taalontwikkeling of andere voorwaarden voor leersucces. Een externe expert is wekelijks aanwezig om kinderen in kleine groepen te begeleiden bij specifieke vakgebieden of werkhoudingsproblemen. Aanmeldingen hiervoor verlopen altijd via de leerkracht in samenspraak met de IB-er. We benadrukken dat onze ondersteuning grenzen kent. 1-op-1 begeleiding buiten de groep is niet mogelijk, en leerlingen moeten zelfstandig kunnen werken en functioneren binnen de groep. Gedrag dat het leerproces van andere leerlingen belemmert, is niet acceptabel. Verbaal en fysiek geweld is te allen tijde ontoelaatbaar. Het maximale aantal leerlingen per groep, rekening houdend met zorgvraag en leerlingenaantal, wordt bepaald door de IB'er en directie. Dit 'verzadigingspunt' is cruciaal voor het waarborgen van kwalitatief goed onderwijs en zorg voor alle leerlingen, en beïnvloedt de toelating van nieuwe leerlingen. Toekomstige ontwikkelingen in ons ondersteuningsaanbod zijn terug te vinden in ons schooljaarplan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en schoolplan: De toekomst van ons onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Kwaliteitszorg op de WSKO Mariaschool: Onze aanpak voor continue verbetering. Onze school hanteert strikte afspraken voor kwaliteitszorg, met een scherp oog voor elke leerling. We analyseren de kenmerken van onze leerlingenpopulatie om ons onderwijs optimaal af te stemmen. Daarnaast hanteren we duidelijke doelen en beleidsafspraken, ondersteund door een evaluatieplan dat zorgt voor regelmatige beoordeling van ons beleid, minstens elke vier jaar. We meten de kwaliteit van onze school door regelmatige feedback van ouders, kinderen en leerkrachten. Via ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag werken we planmatig aan verbeteringen. We evalueren systematisch de voortgang van onze verbeterplannen en borgen onze kwaliteit door alles zorgvuldig vast te leggen. Rapportages gaan naar alle belanghebbenden, inclusief de inspectie, het bevoegd gezag, de Medezeggenschapsraad (MR) en ouders. De sociale veiligheid van iedereen op school is hierbij onze hoogste prioriteit. Het schoolplan 2023-2027 van de WSKO Mariaschool schetst de beleidslijnen voor onze schoolontwikkeling, met heldere keuzes en prioriteiten. Dit plan, dat eens per vier jaar wordt vastgesteld na goedkeuring van de MR, wordt ter toetsing ingediend bij de inspectie. Elk schooljaar vertalen we dit naar een jaarplan, en aan het einde van het jaar evalueren we de resultaten in een jaarverslag, dat binnen het team en de MR wordt besproken. Schoolplan en Jaarplan 2025/2026: Ambitieuze doelen voor groei. Ons onderwijs en onze werkwijze zijn gebaseerd op vijf pijlers: Welkom zijn, Sturing en coaching, Betekenisvol lesaanbod, Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, en Reflectie. Deze principes sturen de verbetering van ons onderwijsaanbod, zodat leerlingen goed voorbereid zijn, zich sociaal ontwikkelen en hun unieke talenten ontdekken en ontplooien. We werken doelgericht door onze ambities en activiteiten vast te leggen in kwaliteits- en ambitiekaarten. Ons onderwijs verbeteren we planmatig door ons te bekwamen in opbrengstgericht werken met de 4D-methode. Dankzij de subsidie 'basisvaardigheden PO' versterken we de resultaten op rekenen en burgerschap. Voor burgerschapsonderwijs hanteren we vrijheid, gelijkheid en solidariteit als basiswaarden. Leerlingen ontwikkelen kennis, vaardigheden, eigen opvattingen en een democratische houding. Specifieke projecten en verbeteringen: Er komt uitleg over ons pestprotocol en een informatiefolder voor ouders over de ondersteuning op school. Twee nieuwe brigades, gericht op affiniteit en talenten, worden geïntroduceerd. Een projectweek 'Ik geloof' verdiept kennis en attitude rond levensbeschouwing. De kwaliteitskaart van Blink thema wordt bijgewerkt naar een vakgerichte aanpak. Er is een teamworkshop EHBO bij kinderen gepland en we werken aan digitale vaardigheden met een Holobox-project. De nieuwe methode Engels wordt geïmplementeerd en de rapporten voor groep 3 t/m 8 worden geëvalueerd en aangepast. Teamprofessionalisering richt zich op leerlijnen en de werking van het brein. Wat hebben we bereikt in 2024/2025? We hebben extra woordenschatondersteuning geïmplementeerd in groep 3, 4 en 5 met Logo 3000. Het Daltonscholingstraject is afgerond; hoewel de Mariaschool geen Daltonschool wordt, zijn kernwaarden uit het Daltononderwijs geïntegreerd in onze visie en pijlers, wat ons onderwijs versterkt. Een nieuwe lesmethode voor Engels is gekozen, net als een nieuw huiswerk- en aanmeldbeleid. De weektaken in de bovenbouw zijn aangepast voor meer betekenisvol werk met een kieskast. Onze leerlijnen digitale geletterdheid zijn vernieuwd conform nieuwe wetgeving. Naast de kinderboekenweek was er een lichtjesweek met aandacht voor rouw en verlies. Zonnepanelen zijn geplaatst op het school dak. Leerlingen kunnen zich aanmelden voor de Leesbrigade, Heldenbrigade (mediator), ICT-brigade en Klusbrigade. De plusklas focust op betekenisvol pluswerk en 'leren leren'. Ouders woonden een lezing over gedrag bij en ons gedragsprotocol voor groep 1 t/m 3 is aangepast. De overstap naar Blink vakgericht biedt rijkere teksten en meer ruimte voor zelfstandig projectwerk, perfect passend bij onze werkwijze. In groepsbesprekingen gebruiken we een 4D-formulier om data te duiden en doelen te stellen voor kernvakken, gebaseerd op metingen uit Leerling in Beeld. Kwaliteitskaarten voor rollen van MT, ondersteuning, leerlijnen, Logo 3000 en per leerjaar zijn toegevoegd. De tevredenheid van ouders is hoog (cijfer 7,9), met aandachtspunten voor transparantie over het pestprotocol en communicatie over ondersteuningsvormen in de groepen.

Hoe waarborgt de school haar onderwijskwaliteit?

Wij betrekken diverse partijen bij het bepalen en beoordelen van onze schoolkwaliteit. Dit omvat niet alleen ons team, maar ook ouders (via de MR, Ouderraad of klankbordgroepen), leerlingen (via de leerlingenraad) en bovenschoolse collega's. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op ons schoolplan, met concrete verbeterdoelen. Het jaarverslag dient als verantwoording aan alle belanghebbenden over de realisatie van deze doelen en de behaalde resultaten.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: WSKO Mariaschool

Toelichting van de school

De WSKO Mariaschool zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Een gedetailleerd overdrachtsdocument met informatie over de ontwikkeling en eventuele VVE-deelname van uw kind, garandeert een soepele start. Dit document, opgesteld in samenspraak met u en de voorschoolse opvang, wordt met uw toestemming gedeeld met onze school. Bij specifieke zorgbehoeften organiseren we een persoonlijke warme overdracht tussen u, de opvang en de school, zodat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt vanaf dag één.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft de WSKO Mariaschool voor jonge kinderen?

De WSKO Mariaschool biedt een breed scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit helpt kinderen een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Onze focus ligt op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

De WSKO Mariaschool biedt een breed scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit helpt kinderen een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Onze focus ligt op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Peuteropvang

Met welke voorschoolse partners werkt de WSKO Mariaschool samen?

De WSKO Mariaschool werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Een belangrijke partner hierin is Partou, een toonaangevende organisatie die bekend staat om hun kwalitatieve voorschoolse programma's. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende omgeving voor uw kind.

De WSKO Mariaschool werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Een belangrijke partner hierin is Partou, een toonaangevende organisatie die bekend staat om hun kwalitatieve voorschoolse programma's. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende omgeving voor uw kind.

Betrouwbare Peuteropvang: Partou
Team | WSKO Mariaschool in Wateringen | [2025] Schoolregister