
Schoolweging
De schoolweging van WSKO Mariaschool is 30,23 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 97,3% ruimschoots gehaald, wat flink boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingscijfer van 95,7% ligt. De school borgt hiermee een stabiele basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
WSKO Mariaschool behaalt met 72,4% een ruim bovenmodaal streefniveau, significant hoger dan de inspectienorm van 45,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit reflecteert de sterke focus op academische vaardigheden, passend bij de hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 16,22% vwo en 21,62% havo/vwo-advies, tegenover 18,61% en 10,93% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met 5,4% beperkt, wat lager is dan regionale trends. Deze focus sluit aan bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | WSKO Mariaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.67 | 175.23 | 179.85 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken op school met Cito Leerling in Beeld. Na afname van de CITO-toetsen is er zowel wat betreft het individuele kind als ook van de gehele klas een vergelijking mogelijk met de eigen voorgaande resultaten en met een landelijke norm. Alle resultaten van de leerling houden wij bij in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. De leerkrachten hebben daarna een overzicht van de scores van ieder individueel kind, maar ook van de groep als geheel. De leerkracht kan het onderwijs aanpassen afgestemd op de resultaten van de kinderen door individuele handelingsplannen en/of groepshandelingsplannen te maken en uit te voeren. Na iedere toetsperiodes worden de resultaten met ouders en kinderen besproken in een ouder/kindgesprek. De groeigrafieken van de toetsresultaten vormen onderdeel van het rapport twee keer per jaar. We gebruiken de volgende toetsen en methodieken om de ontwikkeling van kinderen te volgen: - Groep 1 en 2: Observatiesysteem Bosos - Groep 3: Herfstsignalering VLL - Groep 3 - 8: Methodegebonden toetsen alle vakgebieden - Groep 3 - 8: DMT en AVI (feb + jun) - Groep 4 - 8: Cito Begrijpend lezen (feb + jun) - Groep 3 - 8: Cito Rek/Wis en Spelling (feb + jun) - Groep 8: Doorstroomtoets Cito (feb) - Groep 3 - 8: Screening welbevinden (2 x per jaar ) - Groep 6, 7 en 8: Sociale Veilgheidsmonitor (1 x per jaar) - Groep 5 en 7: NSCCT (feb) - Groep 2, 3 en 5: Screening DHH
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34,88% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,27% landelijk. Het percentage onder-adviseringen (11,63%) ligt nagenoeg gelijk aan het nationale gemiddelde (11,81%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering, mede dankzij het protocol en de doorstroomtoets-monitoring.
Sociale ontwikkeling
Op de WSKO Mariaschool vinden we het pedagogisch klimaat enorm belangrijk. Een goed pedagogisch klimaat is van positieve invloed op het gedrag en welbevinden van de leerlingen en leerkrachten en op het behalen van goede leerresultaten. We creëren en bewaren een goede (werk)sfeer op de WSKO Mariaschool door er veel aandacht aan te besteden. Zo hanteren we de volgende schoolregels: 1 Ik accepteer dat iedereen verschillend is 2 Ik luister naar een ander 3 Ik ben rustig op de gang 4 Ik zorg voor de spullen en de omgeving 5 Ik behandel een ander zoals ik zelf behandeld wil worden Deze regels gelden voor iedereen die in de school is en we verwachten eigenlijk ook dat iedereen helpt om de regels te handhaven, van leerkracht tot conciërge en van directeur tot ouder. LEES MINDER
Positief pedagogisch klimaat
Goede (werk)sfeer
Welbevinden
Wat is de werkwijze van WSKO Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
Naast de vijf basisregels zijn er nog een aantal zaken waardoor we een goede sfeer in school hebben: Leerkrachten en leerlingen hebben een wederzijds respect voor elkaar en kunnen elkaar vertrouwen. Binnen de school is er structuur en discipline. Irritaties en conflicten worden niet uit de weg gegaan maar worden aangegrepen als mogelijkheden om het moreel besef verder te ontwikkelen. We werken in iedere groep aan sociale vaardigheden en het pedagogisch klimaat via de Heldenaanpak (Orka training). De regels in de klas worden met de leerlingen opgesteld en regelmatig in de groep besproken. Op deze manier vergroten we het verantwoordelijkheidsbesef en de betrokkenheid van de leerlingen. Oudere kinderen helpen jongere leerlingen (tutor-learning, samenwerkingsopdrachten en het groepsoverstijgend werken). Twee maal per jaar vullen we voor alle leerlingen het observatie instrument 'Leerling in beeld' in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Iedere twee jaar sturen we een vragenlijst aan ouders, leerlingen en leerkrachten. Hierin komt onder andere de sociale veiligheid aan bod. De sociale veiligheid van onze leerlingen wordt jaarlijks gemonitord. Er is een protocol rondom gedrag en sociale veiligheid op school. Hierin staat ook het pestprotocol. Er is een gedragsspecialist op school. We hebben per bouw een kijkwijzer waarin we het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht beschrijven. Deze kijkwijzer is de basis voor lesobservaties, collegiale consultatie of gesprekken over de eigen professionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt WSKO Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
WSKO Mariaschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: BOSOS groep 1/2, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Leerling in Beeld groep 3 t/m 8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WSKO Mariaschool?
WSKO Mariaschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en Heldenplatform.