Vereniging Nutsschool Wassenaar
Zijllaan 39
2242 CA Wassenaar

Schoolweging

Schoolweging
22.77
Spreiding
4.98

De schoolweging van Vereniging Nutsschool Wassenaar is 22,77 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (98.44%). Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruimschoots: 96.03% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 65%. Dit is 22% hoger dan vergelijkbare scholen (73.97%), wat wijst op effectief maatwerk in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 57.69% vwo-advies (vergeleken met 18.61% regio) en 19.23% havo-advies. Slechts 3.85% van de adviezen betreft vmbo-(g)t, wat consistent is met de hoge onderwijsresultaten en leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVereniging Nutsschool WassenaarGemeente AmsterdamNederland
LIB179.87175.23184.03

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Onze school hanteert een volledig geautomatiseerd leerlingvolgsysteem: Parnassys. Parnassys ondersteunt de volledige leerlingzorg met behulp van: een leerlingdossier met alle relevante aandachtspunten van de leerling registratie van resultaten van de afgenomen signaleringsonderzoeken vastleggen van afspraken en evalueren van leerling- en groepsbesprekingen handelingsplannen voor zowel een individuele leerling als een groep leerlingen Didactische signaleringsonderzoeken Jaarlijks vinden signaleringsonderzoeken plaats in de groepen 3 t/m 8. Het doel is de lees-, spellings- en rekenvorderingen te volgen van zowel individuele als groepen kinderen. De intern begeleider begeleidt het onderzoek in de school, dat plaatsvindt in de maanden januari en juni. Doel van de signaleringsonderzoeken: tijdig signaleren van kinderen die achterblijven, zodat ook tijdig hulp geboden kan worden signaleren van beter presterende kinderen, zodat meer uitdagende stof kan worden geboden tijdig signaleren van mogelijke tekorten in de didactiek, zodat gewenste maatregelen kunnen worden genomen de kwaliteit van ons onderwijs bewaken. Rapportage De ouders worden in november uitgenodigd voor een mondeling verslag. In februari krijgen de kinderen een schriftelijk verslag/rapport mee en is er in februari naar aanleiding van de uitslagen van diverse toetsen een rapportavond. Groep 8 ontvangt dan ook het VO-advies. In juni krijgen alle kinderen het schriftelijk eindrapport mee en zijn daaropvolgend de laatste rapportavonden. In juni ontvangen de leerlingen van groep 7 ook het pré-advies.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 80% op advies functioneert (vergeleken met 62.93% gemiddeld). De overige 20% zit bovengemiddeld vaak boven advies (20% vs. 25.27%), wat aansluit bij de individuele ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

De leerling neemt een centrale positie in. De omgang tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling moet geschieden op basis van wederzijds respect. Wij willen de kinderen veiligheid en geborgenheid geven. Pedagogisch klimaat Een kind leert op school. Het klimaat op school wordt uiteraard mede bepaald door het leren. Maar er gebeurt meer op school. Er wordt geleefd! Het kind verkeert in leefsituaties, ook op school. De sfeer op school bepaalt of het daar fijn is om te leven en te leren, een leefklimaat met een pedagogische lading. Er wordt geleefd onder begeleiding van een volwassene, die een doel voor ogen heeft, nl. met het kind op weg naar de volwassenheid. Doelgericht lesgeven heeft met het leefklimaat te maken. Het pedagogische leefklimaat is een bepalende factor voor de manier waarop geleefd wordt. Vindt het kind het fijn om te leren? Heeft het kind het gevoel dat het zelf iets kan? Een leerkracht, die doelgericht wil lesgeven, zal zorg aan het leefklimaat moeten besteden. Anders kunnen zijn of haar - nog zo goede - bedoelingen wel eens een ander effect hebben dan beoogd. De Nutsschool investeert nadrukkelijk in de nascholing en verdere ontwikkeling van de leerkrachten teneinde een optimaal pedagogisch klimaat te waarborgen. Kanjerschool De Nutsschool is een Kanjerschool. Door het volgen van de Kanjertraining bevorderen we het onderling vertrouwen in de groepen. Vertrouwen is immers de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining is een samenspel tussen school, kinderen en ouders. Gezamenlijk leren wij op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We zoeken naar oplossingen waarmee we elkaar en de situatie recht doen en zorgen ervoor dat die oplossingen in de toekomst houdbaar zijn. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

Wat is de werkwijze van Vereniging Nutsschool Wassenaar voor sociale ontwikkeling?

Vereniging Nutsschool Wassenaar werkt met de Kanjertraining, waarbij schoolbrede afspraken zijn gemaakt over hoe leerlingen en medewerkers met elkaar omgaan. In elke klas wordt gewerkt vanuit de principes van de Kanjertraining en deze afspraken zijn zichtbaar in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Vereniging Nutsschool Wassenaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Vereniging Nutsschool Wassenaar gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vereniging Nutsschool Wassenaar?

Vereniging Nutsschool Wassenaar gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.