Basisschool Bloemcampschool in Wassenaar

Het team van Bloemcampschool in Wassenaar

Current section: team
Bloemcamplaan 52
2244 Wassenaar

Zie hier hoe het team van Bloemcampschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Bloemcampschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Bloemcampschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Bloemcampschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Bloemcampschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Bloemcampschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (31%)
35-45 jaar (31%)
45-55 jaar (27.6%)
55-65 jaar (10.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Bloemcampschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.9%)
Indirect ondersteunend personeel (6.9%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Bloemcampschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervangingsbeleid Bloemcampschool: Continuïteit van Leren GGarandeerd

Bij de Bloemcampschool zetten we ons in voor de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons doel is om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden en een stabiele leeromgeving te waarborgen. Om dit te realiseren, hanteren we een zorgvuldig vervangingsprotocol. Eerst kijken we naar de inzetbaarheid van onze eigen leerkrachtondersteuners. Zij zijn de eerste schakel in het waarborgen van de dagelijkse lesactiviteiten. Indien dit niet volstaat, schakelen we professionele externe vervangers in of benaderen we leerkrachten binnen ons team die flexibel inzetbaar zijn. Voor de bovenbouwgroepen (groep 5 t/m 8) geldt dat bij langdurige afwezigheid leerlingen maximaal twee dagen worden opgevangen in andere klassen. Bij uitzonderlijk lange afwezigheid zoeken we naar passende interne oplossingen om de groep te blijven bedienen. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties, na alle mogelijke inspanningen, kan een groep naar huis worden gestuurd, waarbij wij u uiteraard tijdig en transparant informeren. Voor de jongste leerlingen (groep 1 t/m 4) hanteren we een strikter beleid. Verdeelings van deze groepen is geen optie om de vertrouwde omgeving te behouden. We focussen ons volledig op het vinden van een passende interne vervangingsoplossing. Mocht dit, ondanks onze inspanningen, niet lukken, dan kan ook hier, als allerlaatste redmiddel, de groep naar huis worden gestuurd, met voorafgaande communicatie naar de ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De opdracht van de school is het verzorgen van primair onderwijs aan leerlingen tussen 4 en 12 jaar. Het onderwijs op de school voldoet aan de door de overheid opgestelde kerndoelen en referentieniveaus. Er is een leerlingvolgsysteem, jaarlijks worden methoden-onafhankelijke toetsen afgenomen bij de cognitieve vakken in januari (M-toets) en juni (E-toets). Trendanalyses worden besproken en er worden plannen van aanpak opgesteld die aansluiten bij de leerbehoefte van leerlingen. Bij de kleuters werken we met Mijn kleutergroep, waardoor er sprake is van een beredeneerd aanbod. Vanaf groep 3 volgen we leerlingen met de DIA-toetsen. In groep 4 en groep 6 nemen we de NSCCT (niet schoolse capaciteiten test) af. Midden groep 7 ontvangen leerlingen en ouders een voorlopige uitstroomverwachting. Midden groep 8 ontvangen de leerlingen hun advies voor de middelbare school. Met al deze gegevens kunnen we dan na het eindadvies en de doorstroomtoets, per leerling en voor de groep als geheel, bepalen of de gestelde ambities behaald zijn en we dus tevreden kunnen zijn over de opbrengsten van ons onderwijs. De school voldoet aan de basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel en verzorgt onderwijs aan leerlingen die binnen de kaders van dit ondersteuningsprofiel passen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op de Bloemcampschool

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider)
Rekenspecialist Onderbouw
Rekenspecialist Bovenbouw
Taalspecialist
Gedragsspecialist
NT2-specialist

Toelichting van de school:

Op de Bloemcampschool zetten we vol in op effectief taal- en rekenonderwijs. We bieden gedifferentieerde instructie, verlengde leertijd en specifieke aanpakken zoals SMART-start en huiswerk op maat. Dit alles valt onder onze basisondersteuning, ook wel ondersteuningsniveau 0 en 1 genoemd. Onze school telt zes gespecialiseerde krachten: twee rekenspecialisten (voor de onder- en bovenbouw), een taalspecialist, twee NT2-specialisten en een gedragsspecialist. Zij ondersteunen leerkrachten, de directie en leerlingenteams met waardevol advies. Dit advies wordt zorgvuldig gedocumenteerd in Parnassys en vormt de kern van onze basisondersteuning. Indien een leerling meer intensieve hulp nodig heeft, schalen we op naar ondersteuningsniveau 2 of hoger. In deze gevallen kunnen externe partners zoals het Kanslokaal of gespecialiseerde hulpverleners ingeschakeld worden. Bij structurele, diepgaande ondersteuningsvragen stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. De Bloemcampschool hanteert een helder beleid: we bieden de meest passende ondersteuning, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig, om elke leerling optimaal te laten groeien in taal en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Anti-pest Coördinator

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. We gebruiken de methode Kwink voor preventieve en thematische lessen vanaf groep 1. Vanaf groep 5 versterken we de groepscohesie en het pedagogisch klimaat met Klassekracht. Deze aanpak valt onder onze basisondersteuning (niveau 0 en 1). Bij extra ondersteuningsbehoeften is de leerkracht de eerste contactpersoon. Zij kunnen de kwaliteitscoördinator, gedragsspecialist, specialist meer- en hoogbegaafdheid of de anti-pest coördinator inschakelen. De aanpak wordt afgestemd op de individuele leerling en vastgelegd in overleg met ouders. Wanneer de ondersteuning uitgebreider moet, wordt deze opgeschaald naar niveau 2 of 3. De kwaliteitscoördinator coördineert dit en betrekt externe experts zoals het Kanslokaal of de Ambulante Educatieve Dienst (AED) voor gespecialiseerde begeleiding. Bij langdurige externe ondersteuning wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld, dat minimaal jaarlijks wordt geëvalueerd. De Bloemcampschool garandeert zo een proactieve en effectieve aanpak voor de sociaal-emotionele groei van elk kind, met samenwerking en het welzijn van de leerling als prioriteit.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider)
Gedragsspecialist
Anti-pest Coördinator

Toelichting van de school:

De leerkracht pakt vragen rondom gedrag, werkhouding en taakaanpak primair op, eventueel in samenwerking met de kwaliteitscoördinator. We zetten diverse interventies in, zoals individuele gedragsdoelen, structuurkaarten en beloningssystemen. Ook de gedragsspecialist of anti-pest coördinator kan adviseren; dit valt onder ondersteuningsniveau 0 of 1. Afspraken worden vastgelegd in Parnassys en regelmatig geëvalueerd. Mocht de huidige ondersteuning niet volstaan, dan schalen we op naar niveau 2 of 3. De school behoudt hierbij de regie, maar kan externe deskundigen zoals het Kanslokaal of de Ambulante Educatieve Dienst (AED) inschakelen voor interventies. In situaties die intensieve begeleiding vereisen, stellen we vaak een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit zorgt voor een gestructureerde en effectieve aanpak, waarbij de voortgang van de leerling nauwlettend wordt gevolgd en bijgestuurd.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider)
Remedial Teacher
Kinderfysiotherapeut

Toelichting van de school:

De kwaliteitscoördinator coördineert de ondersteuning voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Hoewel we intern geen specifieke motoriek specialist hebben, werken we nauw samen met een kinderfysiotherapeut die wekelijks op school aanwezig is. Leerlingen kunnen via de school worden doorverwezen voor gespecialiseerde hulp. Daarnaast kan een remedial teacher worden ingeschakeld voor gerichte ondersteuning op academisch gebied, wat indirect ook de motorische vaardigheden kan beïnvloeden. Deze begeleiding valt doorgaans onder ondersteuningsniveau 1 of 2. Bij langdurige of intensieve begeleiding, altijd in overleg met ouders, stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan borgt de continuïteit en effectiviteit van de ondersteuning, met als doel de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind te optimaliseren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Protocollering

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging volgt de Bloemcampschool strikte protocollen en werkt nauw samen met ouders en externe zorgverleners. De school zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin specifieke zorgbehoeften van leerlingen worden gerespecteerd en adequaat worden aangepakt volgens de geldende richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lokaal voor de uitdagingslessen
ICT-lokaal
Engelslokaal

Ontdek Onze Aandacht voor Elke Leerling: Passend Onderwijs op de Bloemcampschool

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Passend Onderwijs: Uw Kind Centraal Op de Bloemcampschool geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs. Ons doel is om de talenten van elk kind te stimuleren en hen uit te dagen om zich continu te ontwikkelen. Door gerichte ondersteuning binnen onze reguliere basisschool, streven we ernaar dat kinderen zich thuis voelen en succesvol kunnen blijven in het regulier onderwijs, zelfs met extra ondersteuningsbehoeften. Onze school is trots lid van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs regio Leiden. Dit partnerschap stelt ons in staat om te waarborgen dat alle leerlingen de juiste plek en ondersteuning krijgen, zodat ze hun volledige potentieel kunnen bereiken. Zorgroute: Een Gestructureerde Aanpak De zorgroute is een essentieel onderdeel van onze schoolaanpak. Het zorgt ervoor dat we het onderwijs nauwkeurig afstemmen op de individuele onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. We hanteren een handelingsgerichte en planmatige werkwijze om een transparante en effectieve zorgstructuur te garanderen, waarbij proactief handelen voorop staat. Dit proces omvat het zorgvuldig signaleren van ondersteuningsvragen, zowel door leerkrachten als door ouders, en culmineert in het realiseren van passend onderwijs voor elke leerling. Hoewel de zorgroute momenteel aandacht behoeft, blijven we ons inzetten voor continue verbetering. Ons Betrokken Zorgteam: Samen Sterk De Bloemcampschool beschikt over een toegewijd zorgteam, bestaande uit onze kwaliteitscoördinatoren en de adjunct-directeur. Dit team komt regelmatig bijeen om de zorgbehoeften te bespreken en de effectiviteit van onze ondersteuningsmaatregelen te evalueren. Wanneer een leerkracht extra begeleiding nodig heeft, staat de kwaliteitscoördinator klaar om te assisteren. In nauwe samenwerking met ouders en leerkrachten onderzoekt het zorgteam de mogelijkheden voor ondersteuning binnen de school. Indien nodig, en altijd met toestemming van de ouders, kunnen externe expertisebureaus zoals de School Advies Dienst worden ingeschakeld voor observaties en advies. Ondersteuningspiramide: Inzicht en Planmatige Inzet Sinds het schooljaar 2023-2024 werken we met een vernieuwde ondersteuningspiramide. Dit model stelt ons in staat om de onderwijsbehoeften van alle leerlingen systematisch in kaart te brengen en overzicht te creëren van groepsdynamiek. Hierdoor identificeren we proactief aandachtspunten en kunnen we de inzet van specialisten en ondersteunende middelen effectief plannen. De piramide fungeert tevens als een waardevol instrument bij de aanname van nieuwe leerlingen, zodat we direct kunnen beoordelen of wij aan hun specifieke onderwijsbehoeften kunnen voldoen. Bij specifieke uitdagingen binnen de school, kunnen we een beroep doen op het ondersteuningsteam van PPO Leiden, bestaande uit deskundigen en onze eigen teamleden. Toekomstige Ambities: Versterking van Passend Onderwijs De Bloemcampschool heeft de ambitie om de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften de komende jaren verder uit te bouwen. Twee belangrijke speerpunten vormen hierbij de leidraad: het vergroten van de kennis en vaardigheden van ons onderwijspersoneel door gerichte scholing en coaching, en het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs in samenwerking met andere scholen in Wassenaar. Door te investeren in de deskundigheid van ons team, met aandacht voor differentiatie, gedrag, en sociaal-emotionele ontwikkeling, verminderen we handelingsverlegenheid en versterken we de basisondersteuning. Bovendien verkennen we in collectief verband hoe we ondersteuningsstructuren en expertise kunnen delen, om zo een inclusieve leeromgeving te creëren waarin elk kind zich gezien, gehoord en optimaal ondersteund voelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Bloemcampschool

Welke Toekomstige Ambities Bevat Ons Schoolplan?

De Bloemcampschool heeft in haar koersplan 2024-2028 duidelijke ambities geformuleerd op vier kerngebieden van ons onderwijs: een bloeiende professionele leergemeenschap, een robuust kwaliteitszorgsysteem, effectief didactisch handelen en een stimulerend pedagogisch klimaat. Onze ambitie is om een professionele leergemeenschap te cultiveren, gekenmerkt door gedeelde waarden en een focus op continue professionele ontwikkeling. We streven naar het bevorderen van autonomie en een sterke beroepshouding binnen ons team, wat essentieel is voor het optimale leerproces van elke leerling. Dit wordt ondersteund door een leiderschapsstijl die gericht is op begeleiding en facilitering van gezamenlijk leren, waarbij ruimte ontstaat voor het team om te innoveren binnen gestelde kaders. Onderwijsontwikkeling krijgt vorm door gezamenlijk onderzoek, analyse en reflectie binnen lerende teams. Binnen kwaliteitszorg ontwikkelen onze intern begeleiders zich tot kwaliteitscoördinatoren, met een geïntegreerde rol als leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur. Een helder ondersteuningsplan vormt de basis van onze structuur. Het team stuurt onderwijsontwikkeling aan op basis van actuele trends en gedegen onderzoek. Ons pedagogisch handelen waarborgt een veilig en prettig leefklimaat voor alle leerlingen, gebaseerd op de pedagogische driehoek: kind, ouder en leerkracht. We balanceren tussen het begeleiden en het volgen van leerlingen, inspelend op hun individuele onderwijsbehoeften. Didactisch hanteren onze leerkrachten een consequente aanpak door gezamenlijk te kiezen voor bewezen didactische modellen. Een doorlopende leerlijn wordt gewaarborgd door het gebruik van consistente methodes voor taal, lezen, spelling en rekenen. We passen activerende en coöperatieve werkvormen toe en differentiëren tijdens instructie en verwerking om aan te sluiten bij de specifieke leerbehoeften. Toetsing en rapportage zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van de leerling en bieden een compleet beeld van hun voortgang op alle vlakken. De specifieke activiteiten ter realisatie van deze ambities zijn gedetailleerd beschreven in paragraaf 5 van ons koersplan 2024-2025. Daarnaast voldoen we aan de wettelijke kerndoelen voor burgerschap, zoals opgesteld door SLO in opdracht van OCW. We hebben een specifiek curriculum ontwikkeld voor de Bloemcampschool, met ambitieuze doelen die aansluiten bij onze leerlingenpopulatie, naast het waarborgen van alle basiscompetenties.

Hoe Zorgt de Bloemcampschool Voor Continue Schoolontwikkeling?

Jaarlijks stellen we, in nauwe samenwerking met het voltallige team, een gedetailleerd jaarwerkplan op, gebaseerd op ons schoolontwikkelplan. Dit plan wordt vóór aanvang van elk nieuw schooljaar definitief vastgesteld en vervolgens jaarlijks geëvalueerd. Het evaluatieverslag vormt een integraal onderdeel van het daaropvolgende jaarwerkplan. Dit zorgvuldige proces waarborgt dat ons schoolplan een dynamisch en levend document blijft. Zowel het team, het bestuur als de Medezeggenschapsraad (MR) zijn actief betrokken bij de ontwikkeling en evaluatie. Op deze wijze werken we gezamenlijk en met veel enthousiasme aan de continue verbetering en groei van onze school.

Ontdek ons aanbod voor jonge kinderen op de Bloemcampschool

Toelichting van de school

De Bloemcampschool in Wassenaar zorgt voor een warme en soepele start voor onze jongste leerlingen. Ons toegewijde onderbouwteam werkt nauw samen met lokale kinderopvang en peuterspeelzalen om deze overgang zo prettig mogelijk te maken. Voor aanstaande instroom ontvangen wij een gedetailleerd overdrachtsformulier. Voor kinderen die gebruikmaken van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), organiseren we een persoonlijke, warme overdracht. Dit biedt een solide basis voor hun verdere ontwikkeling. Specifiek voor onze groepen 0 tot en met 3 jaar hebben we een uitgebreid beleidsplan ontwikkeld. Dit plan belicht onze visie op de ontwikkeling van jonge kinderen. We hanteren een beredeneerd aanbod, gericht op een stimulerend en rijk leerklimaat. Met duidelijke dagelijkse routines en thematisch onderwijs, sluiten we naadloos aan bij de individuele behoeften en talenten van elk kind. Vraag ons beleidsplan gerust op bij de school voor meer details.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod biedt de Bloemcampschool voor jonge kinderen?

De Bloemcampschool biedt een speciaal afgestemd programma voor de allerkleinsten, gericht op een optimale ontwikkeling en een prettige schoolervaring vanaf de start.

De Bloemcampschool biedt een speciaal afgestemd programma voor de allerkleinsten, gericht op een optimale ontwikkeling en een prettige schoolervaring vanaf de start.

Kinderopvang Wassenaar
Peuterspeelzaal Wassenaar

Met welke partners werkt de Bloemcampschool samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande organisaties zoals Norlandia en Villa Boom om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande organisaties zoals Norlandia en Villa Boom om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken.

Norlandia kinderopvang
Norlandia Wassenaar
Villa Boom peuterspeelzaal
Team | Bloemcampschool in Wassenaar | [2025] Schoolregister