Bloemcampschool
Bloemcamplaan 52
2244 EE Wassenaar

Schoolweging

Schoolweging
22
Spreiding
5.76

De schoolweging van Bloemcampschool is 22,00 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.8% score op het fundamenteel niveau overstijgt de school ruim de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning voor álle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft ruimschoots de inspectienormen: 89.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 65%. Dit is 15.6 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (73.97%), wat de academische ambities onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op hoger onderwijs: 66.7% vwo-advies tegen 18.6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBloemcampschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Bloemcampschool gebruikt het Leerlingvolgsysteem Parnassys, waarmee systematisch informatie wordt verzameld over kennis en vaardigheden van onze leerlingen. De groepen 1 en 2 gebruiken het observatie-instrument van Focus PO. In de groepen 3 t/m groep 8 worden twee maal per jaar de signaleringsonderzoeken van Diataal afgenomen. Met de diatoetsen meten we het behaalde resultaat op rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling. Om het technisch leesniveau te meten, nemen we twee keer per jaar AVI- en DMT-toetsen af. Naast deze toetsen worden er in de groepen 3 t/m 8 methodegebonden toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen waarmee de methodes hun blokken afsluiten. De aangeboden leerstof van het afgelopen blok wordt op deze manier getoetst. De resultaten van zowel de methode- als de niet-methodegebonden toetsen worden geanalyseerd en opgenomen in Parnassys en zijn inzichtelijk voor ouders via het ouderportal van Parnassys. Op basis van deze resultaten en observaties wordt het onderwijsaanbod voor groepen leerlingen en individuele leerlingen bepaald.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 21.1% bovenadvies presteert. Dit reflecteert zorgvuldige adviesvorming en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het kwaliteitshandboek.

Sociale ontwikkeling

Er heerst een positief klimaat waarin vertrouwen en verbinding onze kernwaarden zijn om je veilig te voelen. Vanuit een veilige basis ontstaan respect, veerkracht en lef. Zo kom je tot samen spelen, ontdekken en leren. Wat voor onze leerlingen geldt, geldt ook voor ons team en hoe wij de samenwerking met ouders zien. We zijn een lerende organisatie waarin onderzoek, analyse en reflectie leiden tot inspiratie en verbetering van het onderwijs. LEES MINDER

verbinding

vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Bloemcampschool voor sociale ontwikkeling?

De Bloemcampschool garandeert de sociale veiligheid van kinderen. De school zorgt dat de psychische, sociale en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handeling van anderen wordt aangetast. De school voert een actief en doeltreffend veiligheidsbeleid en monitort leerlingen jaarlijks met behulp van een betrouwbaar en valide instrument van Vensters. De methode KiVa is vervangen omdat behoefte ontstond om nadruk te leggen op Sociaal Emotioneel Leren (SEL) door de doorgaande leerlijn 'KWINK'. Groepen 5 en 6 worden extra begeleid met de groepsdynamiek volgens de methode van Klasse(n)kracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Bloemcampschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bloemcampschool gebruikt Vensters, Kwink en Klasse(n)kracht voor de sociale registratie.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Bloemcampschool?

De Bloemcampschool maakt gebruik van Kwink en Klasse(n)kracht voor sociaal-emotioneel leren.