Basisschool De Veste
Prins Bernhardstraat 3
5165 TH Waspik

Schoolweging

Schoolweging
29.2
Spreiding
6.5

De schoolweging van De Veste Waspik is 29,20 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,18% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven zowel de landelijke norm (85%) als het provinciale gemiddelde (96,37%). De systematische monitoring via het 'taal- en rekenpaspoort' toont hier zichtbaar effect.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Veste behaalt met 72,43% ruimschoots haar streefniveau (signaleringswaarde: 48,6%), en overtreft hiermee zowel eigen ambities als provinciale vergelijkingsscholen (60,51%). Dit resultaat illustreert de succesvolle implementatie van gepersonaliseerde leerlijnen zoals beschreven in het onderwijsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling is breed: 4,17% praktijkonderwijs tot 12,5% vwo. Opvallend is het relatief hoge aandeel dubbeladviezen (vmbo-k/-(g)t: 16,67%), passend bij een gedifferentieerde aanpak. Het havo/vwo-advies (16,67%) ligt 5,7% boven regionale benchmarks, wat een focus op doorstroommogelijkheden verraadt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Veste WaspikGemeente AmsterdamNederland
LIB180.48177.57175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basisschool De Veste werken we volgens het principe van groepsplanloos werken. Dit houdt in dat wij aan de hand van onderwijsplannen beschrijven hoe wij in de groepen 1 t/m 8 ons onderwijs op rekengebied, taal, spelling en begrijpend lezen vormgeven. Er staat bijv. in beschreven hoeveel lestijd we besteden aan een vakgebied, hoe de instructie eruitziet, hoe er gedifferentieerd wordt e.d. Daarnaast bepalen de groepsleerkrachten per half jaar wat de cruciale doelen zijn. Deze worden vastgelegd en bieden een leidraad voor het geven van inhoud aan de les. Op deze manier is de methode niet meer geheel leidend, maar maken leerkrachten keuzes in wat wel uitgebreid behandeld wordt en waar minder tijd aan wordt besteed. De cruciale doelen worden bepaald aan de hand van de doelen van SLO, Leerling in Beeld, de methodes en ervaring van de leerkracht. De leerkracht neemt de doelen mee bij het maken van de weekplanning. Daarnaast kan hij ervoor kiezen om doelen op te nemen in de kleine zorgcyclus. Dit is een document in de groepsmap, waarop de leerkracht kort vermeldt aan welke (max. 5) doelen er die week gewerkt wordt, op welke manier en voor welke leerlingen. De leerkracht geeft met een kleur aan of het doel voor een leerling behaald is. Naast de methode gebonden toetsen en observaties van de leerkracht, nemen we in januari/ februari en in mei/ juni voor de groepen 3 t/m 8 de toetsen van Leerling in Beeld af. De leerkrachten analyseren de toetsgegevens op leerling- en groepsniveau. Op basis van deze analyse bepalen ze welke doelen behaald zijn en waar extra aandacht aan besteed moet worden. Dit wordt genoteerd op het groepsoverzicht. De doelen die nog niet beheerst worden neemt de leerkracht mee bij het plannen van de reguliere lessen en het extra aanbod in de kleine zorgcyclus. De groepsoverzichten en analyses worden besproken in de groepsbespreking met de intern begeleider. Op schoolniveau worden de toetsen ook geanalyseerd en in het team besproken tijdens de schoolbespreking. Op basis van deze resultaten wordt bekeken of onze onderwijsplannen aangepast moeten worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72% van de leerlingen presteert precies op adviesniveau, een percentage dat 9% hoger ligt dan landelijk (62,93%). Het lage percentage onderadvisering (12% vs. 11,81% landelijk) onderstreept zorgvuldige advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het beleid van 'combinatieklassen met niveau-uitloop' uit het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De basis van onze visie is, dat leerlingen zich prettig voelen op bs De Veste, dat ze met plezier naar school gaan. Mocht dit om de een of andere reden niet lukken dan staan leerkrachten, IB-ers, AB-er en directie klaar om samen met de leerlingen en hun ouders te zoeken naar oplossingen. LEES MINDER

Respect

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Veste voor sociale ontwikkeling?

De uitgangspunten van de Kanjertraining zijn door de hele school zichtbaar. Preventief wordt door de gehele school aandacht besteed aan de waarden en normen, zoals deze in de Kanjertraining opgenomen zijn. Mocht het dan op sociaal gebied toch misgaan, dan hebben we een kapstok om het gedrag van leerlingen te bespreken. Daarnaast worden jaarlijks met de leerlingen klassenregels opgesteld, opdat iedereen deelgenoot is van het bereiken van een goede sfeer in de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Veste om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Veste gebruikt Digikeuzebord en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Veste?

Basisschool De Veste gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.