De Finne
De Greiden 1
9003 MJ Warten

Schoolweging

Schoolweging
30.14
Spreiding
6.53

De schoolweging van De Finne Warten is 30,14 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.65% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 42.86% (tegen 18.61% landelijk). Tegelijkertijd valt 14.29% vmbo-b/k-advies op, wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging. De brede adviesrange (vmbo-b tot vwo) vereist continue differentiatie, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Finne WartenGemeente AmsterdamNederland
LIB171.5175.68175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? In de maanden januari en juni worden de Leerling in Beeld toetsen volgens de toetskalender afgenomen. De toetsresultaten worden gebruikt als uitgangspunt voor de daaropvolgende periode. Ook staan de resultaten in de rapporten van de leerlingen die 2x per jaar, in februari en juni mee naar huis gaan en besproken worden met de ouders/verzorgers.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (18.18% tegen 11.81% landelijk). Toch presteert 18.18% boven advies, wat het belang van het continue monitoringssysteem benadrukt. De school onderzoekt momenteel de oorzaken van onderadvisering, zoals vermeld in het kwaliteitsrapport.

Sociale ontwikkeling

Op dit moment laten de leerlingen en leerkrachten van onze school zien dat leerlingen zich veilig voelen op De Finne. Dit wordt tweemaal in het schooljaar gemeten. De leerlingen vullen vanaf groep 5 zelf de vragenlijst, die gekoppeld is aan ons sociaal emotioneel programma kanjertraining, in. Speerpunten van het afgelopen schooljaar is het vergroten van de veiligheid. Voorbeelden van acties om dit te bereiken zijn de volgende; - Werken met een inloop waardoor elke leerling op zijn eigen tempo de dag kan beginnen. - Herziening van de pleinregels. - Zichtbaar aanwezig zijn in gangen en plein voor leerling en ouder/verzorger. - Versterken van maatjes. Oud zorgt voor jong. Creëren van verantwoordelijkheid en vertrouwen. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

rust en wederzijds respect

Wat is de werkwijze van De Finne voor sociale ontwikkeling?

Leerkrachten van De Finne gaan respectvol om met de kinderen en verwachten dit ook van de kinderen onderling. Er is aandacht voor elkaars welzijn. Orde en regelmaat zorgen voor een veilige omgeving. De school controleert de naleving van gedragsregels en reageert op incidenten volgens het vastgelegde anti-pest protocol. De school zet de Kanjertraining in voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij wordt uitgegaan van vijf principes: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand doet zielig. Pestgedrag wordt zoveel mogelijk voorkomen door de Kanjertraining en vastgelegd in het Kanjer Volg- en Advies Systeem (KanVAS).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Finne om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Finne gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Finne?

De Finne gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.