Christelijke Basisschool De Rank
De Volle Handt 1
9989 DC Warffum

Schoolweging

Schoolweging
31.28
Spreiding
6.37

De schoolweging van F.H. Jansenius de Vries is 31,28 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs op een school met een breed niveaubereik.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48.6%. Dit duidt op een effectieve aanpak van differentiatie, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging onbekend).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 40% van de leerlingen stroomt uit met een boven-gemiddeld advies (landelijk: 25.3%). Geen enkele leerling krijgt een lager advies dan verwacht, tegenover 11.8% landelijk. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en de focus op doorstroomkansen, passend bij een school met intensieve leerlingbegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsF.H. Jansenius de VriesGemeente AmsterdamNederland
LIB175.43174.85175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Elk kind mag zich op zijn of haar eigen wijze ontwikkelen. Deze ontwikkeling wordt door ons geobserveerd, gevolgd en getoetst. Dit noemen wij het leerlingvolgsysteem. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het kind zoals resultaten, gesprekken met de Intern Begeleider en ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toetsgegevens van de verschillende jaren. De groepsleerkracht beheert de (digitale) mappen van zijn of haar groep. De kinderen krijgen twee keer per jaar een portfolio, in januari en in juni. In het rapport wordt aangegeven of het kind ten opzichte van zichzelf is gegroeid of niet. Dit is een weergave van de resultaten behaald op methodetoetsen, Citotoetsen (methode-onafhankelijk) en het dagelijks werk in de klas. Wij analyseren de toetsgevens zorgvuldig en stellen ons onderwijs, indien nodig, steeds bij. Ouders krijgen daarnaast ook de resultaten te zien die behaald zijn op de Cito-toetsen om een reëel beeld te geven van de groei van de leerling ten opzichte van leeftijdsgenoten. De interne ondersteuningsstructuur De Intern Begeleider heeft regelmatig met de groepsleerkracht gesprekken over de kinderen. Tijdens de oudergesprekken of op andere gewenste momenten krijgen ouders inzicht in deze gegevens. Als blijkt dat de ontwikkeling stagneert of er is een ontwikkelingsvoorsprong, dan zoekt de leerkracht naar mogelijkheden om extra hulp te bieden. De Intern Begeleider heeft daar een ondersteunende rol in, uiteraard in overleg met de ouders. Soms moeten wij meer deskundigheid in huis halen en dan vragen wij hulp van externe instanties. Dit gaat bijvoorbeeld om het observeren, diagnosticeren of begeleiden van een leerling. Hiervoor vragen wij vooraf toestemming aan de ouders. Doubleren protocol (zittenblijven) en verlengde kleuterperiode In onze scholen willen we onderwijs op maat bieden en zoveel mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeften van het kind. Zittenblijven is hierbij niet gebruikelijk. Toch kan het voorkomen dat het wenselijk is dat een kind een jaar ‘over doet’. Om duidelijk te maken hoe scholen tot zo’n besluit komen hebben we hierover afspraken gemaakt. Deze zijn opgenomen in het protocol zittenblijven en verlengde kleuterperiode. Dit protocol is op school aanwezig ter inzage. Extra ondersteuning aan kinderen geregeld door ouders We begrijpen dat ouder(s)/verzorger(s) zich tot het uiterste inspannen voor hun kinderen. Soms maken ouder(s)/verzorger(s) zich zorgen over de ontwikkeling van hun kind, waardoor zij ook buiten de school om hulp gaan zoeken bij externe bureaus of particuliere hulpverleners. Als u van plan bent dergelijke stappen te ondernemen vragen wij u ons hierover altijd te informeren en ons op de hoogte te brengen van eventuele onderzoeksresultaten en behandeling. Door elkaar te informeren voorkomen we dat we langs elkaar heen gaan werken.Overigens kunnen wij niet garanderen dat wij altijd kunnen meewerken aan eventuele hulpprogramma's die worden opgestart door externe hulpverleners. De school- en klassenorganisatie is namelijk in de eerste plaats gericht op de deskundige begeleiding van individuele kinderen in de klassensituatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

60% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 40% boven het advies uitkomt. Het ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11.8% landelijk) sluit aan bij het in de schoolgids beschreven 'opwaarts adviseren' waarbij de potentie van leerlingen centraal staat.

Sociale ontwikkeling

Om een sociaal veilig klimaat te creëren, zet de school meerdere met elkaar samenhangende interventies, programma’s en methoden in op individueel niveau, op klassikaal niveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak. Leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het creëren van een sociaal veilig klimaat. Zij kunnen ongewenst gedrag tijdig signaleren en adequaat ingrijpen. Het begin van het schooljaar is cruciaal voor het realiseren van een sociaal veilig klimaat in een klas. Wij starten de groepsvorming aan het begin van het schooljaar met de "Gouden Weken". De eerste drie weken van het schooljaar staan in het teken van sociale regels en afspraken. We benoemen het gewenste gedrag bij kinderen en werken vanuit een positieve verwachting. Na de kerstvakantie krijgen deze activiteiten een vervolg in “De Zilveren Weken”. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 gaan eenmaal in de Stamgroep aan het begin van het schooljaar op schoolkamp. Tijdens een schoolkamp leren kinderen elkaar op een andere manier kennen dan op school. Dit bevordert de sfeer en groepsbinding tussen de kinderen. Voor meer informatie rondom sociale opbrengsten verwijzen we u naar ons Anti-pestprotocol en hoofdstuk 3 van deze schoolgids; Ondersteuning en veiligheid. LEES MINDER

Veiligheid

Plezier

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Rank voor sociale ontwikkeling?

Gedurende het schooljaar volgt de groepsleerkracht de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van observaties en de methode Leerling in Beeld. In groep 1 en 2 worden de leerlijnen Jonge Kind Parnassys gebruikt om de leerlingen te volgen. De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid centraal staan en waarin pesten, grensoverschrijdend en agressief gedrag niet getolereerd worden. Tijdens de lessen en in de omgang met elkaar besteden we met regelmaat aandacht aan onze kernwaarden. Er wordt verwacht van leerlingen, teamleden en ouders dat de kernwaarden leidend zijn in hun handelen en de onderlinge communicatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Rank gebruikt Leerling in Beeld (Cito) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Rank?

Christelijke Basisschool De Rank gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.