
Schoolweging
De schoolweging van De Vuursteen Wapserveen is 27,35 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept het effect van de focus op basisvaardigheden en het monitoren van welbevinden en betrokkenheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat lager is dan de signaleringswaarde van 50.1%. Dit reflecteert mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Desondanks presteert de school 18% boven het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen (36.8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school hanteert een breed adviesspectrum: 20% havo/vwo en 10% vwo (vs. 10.93% en 18.61% landelijk). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1.01%). De ‘dakpanadviezen’ (40% gecombineerde adviezen) bieden leerlingen flexibiliteit in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vuursteen Wapserveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
204.25 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen en registratie Alle vak- en vormingsgebieden worden met regelmaat getoetst. We maken hier onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn toetsen die (vaak) aan het eind van een hoofdstuk/blok worden afgenomen om te meten of het kind de recent aangeboden stof beheerst. De registratie hiervan vindt plaats in ParnasSys, een webbased administratieprogramma. Aan de hand van deze toetsuitslagen wordt herhaling- of verrijkingsstof aangeboden. Niet-methodegebonden toetsen zijn onafhankelijke toetsen, die meten of kinderen zich ontwikkelen conform het landelijk gemiddelde van kinderen op die leeftijd. Wij maken hierbij gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. De gegevens hiervan worden ook in ParnasSys verwerkt. De ouders kunnen via het ouderportaal van ParnasSys kennis nemen van de resultaten van de kinderen van het leerlingvolgsysteem Cito. Tijdens de oudergesprekken worden deze toetsgegevens met de ouders besproken. Het Cito leerlingvolgsysteem Het Cito leerlingvolgsysteem gebruiken we voor registratie en analyse en om te reflecteren op ons eigen beleid. De volgende toetsen worden gebruikt binnen het Cito leerlingvolgsysteem: Groep 1 t/m 3 CPS beginnende geletterdheid Groep 3 t/m 8 DMT (drie minuten toets voor tempo/ technisch lezen) en/of AVI, Rekenen en Wiskunde, Spelling en Begrijpend Lezen In het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart met Leeruniek en met deze werkwijze kunnen we de kinderen nog beter volgen. Cito en methodetoetsen komen samen in één overzicht en dit koppelen we aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Zo kunnen we het onderwijs beter analyseren en afstemmen op de groep of individueel kind. We hebben met het team scholing gevolgd voor een goede implementatie van Leeruniek en voor het maken van goede analyses. Bij de communicatie naar ouders geeft dit tevens een goed overzicht om de voortgang van en met hun kind te bespreken. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met de afname van de vernieuwde CITO (Leerling in Beeld). Daarmee kunnen we kindvriendelijk toetsen doordat er digitale ondersteuning mogelijk is, kleiner en kortere opgaven en meer afstemming mogelijk. Dit past bij onze visie op onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de Kanjertraining gewerkt. De methode heeft een duidelijke visie op sociale competentie en sociaal emotionele ontwikkeling Het is belangrijk dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als een kind positiever denkt, heeft het meestal ook minder last van sociale stress. Met Kanjertraining leert een kind hoe het positief over zichzelf en anderen kan denken, hoe het conflicten kan voorkomen of op kan lossen. Kinderen krijgen vertrouwen in zichzelf en in anderen. We zijn van mening, dat elk kind in principe geneigd is het goede te doen, aardig te zijn voor anderen en lekker te werken. Lukt dit niet, dan is er wat aan de hand en is het tijd voor een gesprek. Daarin staat het kind centraal. Vijf basisregels van de ‘Kanjertraining’: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee LEES MINDER
Welbevinden/betrokkenheid
Samenwerken
Veerkracht
Wat is de werkwijze van KC De Vuursteen voor sociale ontwikkeling?
KC De Vuursteen maakt gebruik van KanVas. Leerkrachten vullen jaarlijks een vragenlijst in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Vanaf groep 3 gebeurt dit in KanVas. Leerlingen in de groepen 5 t/m 8 vullen ook zelf de vragenlijst in. De rapportages geven inzicht in het welbevinden van de leerlingen individueel, van de groep en van de school. Daarnaast wordt er jaarlijks een tevredenheidspeiling gehouden bij leerlingen en eens in de twee jaar bij ouders. Deze peiling geeft informatie over de sociale veiligheid op school. Recente cijfers laten een positieve beoordeling zien.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC De Vuursteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC De Vuursteen gebruikt Kanvas als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De Vuursteen?
KC De Vuursteen gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.