
Schoolweging
De schoolweging van Ten Darperschoele is 28,41 , met een spreiding van 4,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een fundamenteel niveau van 88,9%, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat basisvaardigheden bij de meerderheid gegarandeerd zijn, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 22,2% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert Ten Darperschoele onder de signaleringswaarde van 48,6% en ver onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge spreiding in schoolweging (4,25), wat wijst op uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 40% van de adviezen valt onder vmbo-(g)t/havo, terwijl praktijkonderwijs niet voorkomt (vs. 1,01% gemiddeld in de regio). Dit contrasteert met het landelijk beeld, waar gemiddeld 18,6% van de leerlingen een vwo-advies krijgt (hier 0%), maar sluit aan bij de relatief hoge streefniveau-ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Westerveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
204.25 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de schoolloopbaan monitoren en analyseren we middels een continuproces de ontwikkeling van de kinderen en de behaalde leerresultaten. Hiervoor gebruiken we observaties, leerlijnen, de resultaten op de methode-toetsen en methode-onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. De eerste fase, het signaleren, start met het afnemen en nakijken van de toetsen. Vervolgens worden de resultaten geanalyseerd, bijvoorbeeld met behulp van diagnostische gesprekken of materialen uit de methode om het niveau van de leerling en zijn leerbehoeften verder in kaart te brengen. In de fase van het plannen die hierop volgt, bepaalt de leerkracht welke leerdoelen bij een leerling passen en op welke wijze hij met die leerling aan de doelen kan werken. Hierbij wordt de koppeling gemaakt van toetsresultaten naar de leerstof in de methode. Daarna volgt de fase van het handelen. Bij een volgende toetsafname kan dan worden bepaald welk effect deze actie heeft gehad (evalueren). Dan begint weer een nieuwe cyclus van signaleren, analyseren en handelen. Waar nodig leiden de analyses tot aanpassing van werkwijze, aanbod of onderwijstijd. Met de behaalde resultaten legt de school tevens verantwoording af aan ouders (MR), aan het bestuur van Stichting Talent-Westerveld en aan de onderwijsinspectie. De resultaten worden door de intern begeleider (ib’er) zichtbaar gemaakt via een overzicht, waarin de toetsresultaten van de M en E periode van het CitoLOVS worden weergegeven. De toetsen van de M periode worden halverwege het schooljaar afgenomen in januari/februari en de toetsen van de E periode worden aan het eind van het schooljaar afgenomen in juni. De analyse van resultaten komt tot stand na groepsbesprekingen en een teambijeenkomst. Daarnaast wordt de evaluatie van de jaardoelen beschreven in het schooljaarverslag en de schoolrapportage.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Ons team zet zich actief in om het onderling vertrouwen in groepen te bevorderen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. OBS Ten Darperschoele is een school waar kinderen, leerkrachten, directie en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling is de kanjertraining onze basis. LEES MINDER
Vertrouwen en veiligheid.
Sociale redzaamheid.
Wederzijds respect.
Wat is de werkwijze van Ten Darperschoele voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?
Ten Darperschoele streeft naar een veilige en functionele leeromgeving door het hanteren van duidelijke gedragsregels gebaseerd op respect, het bevorderen van zelfvertrouwen, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel, en het stimuleren van sociale vaardigheden zoals samenwerken en conflicthantering. Dit gebeurt aan de hand van de principes van de Kanjertraining: vertrouwen, samenwerking, elkaar helpen, plezier hebben en meedoen. Alle teamleden zijn bevoegd om te werken met de Kanjertraining methodiek. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren of te onderhouden. De school gebruikt Kanvas vragenlijsten om de sociale opbrengsten te meten en te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Ten Darperschoele om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Ten Darperschoele gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Ten Darperschoele?
Ten Darperschoele maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.