Jan Ligthartschool in Wapenveld

Het team van Jan Ligthartschool in Wapenveld

Current section: team
Fazantenstraat 7
8191 Wapenveld

Zie hier hoe het team van Jan Ligthartschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Ligthartschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jan Ligthartschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Ligthartschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jan Ligthartschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Ligthartschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jan Ligthartschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Ligthartschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op de Jan Ligthartschool

De Jan Ligthartschool garandeert continuïteit in ons hoogwaardige onderwijs, zelfs bij tijdelijke afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Of het nu gaat om ziekte, ouderschapsverlof of andere persoonlijke redenen, wij zetten ons volledig in om zorgvuldige en gekwalificeerde vervanging te regelen. Onze aanpak voor personeelsvervanging is veelzijdig. Waar mogelijk zetten we ervaren leerkrachten binnen onze eigen schoolorganisatie in. Daarnaast maken we gebruik van een speciaal samengestelde invalpool, bestaande uit deskundige leerkrachten die verbonden zijn aan onze stichting. Deze professionals zijn geselecteerd op hun didactische vaardigheden en pedagogische aanpak. Alle invalkrachten die aan de Jan Ligthartschool verbonden zijn, ontvangen gedegen begeleiding en ondersteuning. Dit is vastgelegd in duidelijke afspraken binnen onze stichting, zodat zij optimaal kunnen functioneren en bijdragen aan een stimulerende leeromgeving voor uw kind. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle adequate vervangingsmogelijkheden zijn uitgeput, kan het voorkomen dat we u vragen uw kind tijdelijk thuis te houden. U wordt hierover zo snel mogelijk geïnformeerd. Mocht u onverhoopt niet in de gelegenheid zijn om de opvang te verzorgen, dan nodigen we u uit contact op te nemen met de directeur. Samen zoeken we naar een passende oplossing.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Extra Ondersteuning op de Jan Ligthartschool

2

Taal en Rekenen: Verbeteren Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Leesspecialist
Vakspecialist Rekenen

Toelichting van de school:

De Jan Ligthartschool biedt gerichte hulp bij specifieke leeruitdagingen. Onze specialisten ondersteunen leerlingen met diverse behoeften, variërend van lees- en rekenvaardigheden tot bredere cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken nauw samen met het KCO van Stichting Proo om optimale ondersteuning te garanderen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Orthopedagoog
Getraind Kanjer-Training Team

Toelichting van de school:

Onze school legt veel nadruk op een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken samen met het KCO, waar orthopedagogen en psychologen adviseren over kinderontwikkeling en schoolbrede ondersteuning. Dit omvat ook hulp bij sociaal-emotionele vraagstukken. Daarnaast onderhouden we een sterke band met 'Jeugd en Gezin' (STIP gemeente Heerde), een multidisciplinair team dat ondersteuning biedt aan jeugdigen, kinderen en opvoeders bij opgroeien en opvoeden.

3

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Orthopedagoog
Gedragsspecialist (KCO)

Toelichting van de school:

Wanneer de standaard lesmethoden niet volstaan, zetten wij extra expertise in. Dit kan de inzet van een specialist uit het kaderteam van Stichting Proo zijn, of een op maat gemaakt ondersteuningsarrangement. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden voor een succesvolle schoolloopbaan.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Orthopedagoog
Externe Fysiotherapie en Logopedie

Toelichting van de school:

De Jan Ligthartschool stimuleert de brede ontwikkeling van uw kind, inclusief motoriek en lichamelijke vaardigheden. Onze buurtsportcoach ondersteunt het bewegingsonderwijs, en we werken nauw samen met kinderfysiotherapeuten. Deze samenwerking verhoogt de expertise van onze leerkrachten, met name op het gebied van handschriftontwikkeling en algemene motoriek. Sinds schooljaar 2022-2023 is logopediepraktijk 'De Praatmaat Groep' ook op onze school gevestigd, wat de toegankelijkheid van logopedische zorg vergroot.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Daltonleerplein in de hal van de school
Twee zeer grote speelterreinen buiten
KOM Kinderopvang binnen (en aan) onze school.
Bibliotheek, i.s.m. 'bibliotheek in school'

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op de Jan Ligthartschool

Gedetailleerd School Ondersteunings Profiel (SOP)

De Jan Ligthartschool biedt niet alleen uitstekend basisonderwijs, maar ook gerichte extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben. Ons doel is om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Wij bieden ondersteuning op diverse gebieden, waaronder sociaal-emotionele ontwikkeling en aanvullend onderzoek. Leerlingen kunnen begeleiding ontvangen vanuit een speciaal arrangement, en we hebben speciale aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Gedetailleerde informatie over ons aanbod vindt u in ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) op onze website. Aurora Basisonderwijs fungeert als Kenniscentrum Onderwijs, waar de expertise van al onze medewerkers gebundeld wordt. Door middel van een collegiale database en een specialistenteam beantwoorden we de diverse leerbehoeften van kinderen en ondersteunen we leerkrachten met hun vragen. Onze expertise omvat onder andere rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, en de begeleiding van groep 8. We zetten specifieke software in voor technisch lezen, zoals BOUW en Letterster, en beschikken over ICT-vaardigheden. Met twee orthopedagogen, waaronder een GZ-psycholoog, bieden we ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijs- of gedragsuitdagingen. Dit kan variëren van leerstoornissen tot emotionele problemen, waarbij we streven naar een passend onderwijsaanbod. Indien de initiële ondersteuning niet het gewenste effect heeft, kan de intern begeleider een grondig onderzoek door onze orthopedagogen aanvragen. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij dit proces. Een combinatie van observaties, testen, ouderinput en leerkrachtinformatie vormt de basis voor een effectief plan van aanpak. Soms is het nodig om expertise van het samenwerkingsverband in te schakelen. Wij geloven in onderwijs op maat voor elk kind, zoals beschreven in ons ondersteuningsprofiel. Binnen onze school is de leerkracht de eerste verantwoordelijke voor leerlingbegeleiding. Bij complexe vraagstukken wordt de intern begeleider geraadpleegd. Ons interne ondersteuningsteam, bestaande uit de intern begeleider en een orthopedagoog, bespreekt leerlingdossiers. Indien nodig, versterken externe deskundigen uit het samenwerkingsverband of het Centrum voor Jeugd en Gezin dit team. Samen met ouders bepalen we de meest geschikte ondersteuning en plaatsing. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe, onderdeel van onze stichting, richt zich op het optimaliseren van het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Dit centrum biedt beleidsondersteuning, teamscholing en consultatie. Voor meer informatie over ons aanbod voor hoogbegaafde kinderen verwijzen we u graag naar de website van het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid of onze zuster scholen. Passend Onderwijs en SWV Hanzeland (PO2305): Elk kind verdient goed onderwijs, ook als extra ondersteuning nodig is. Onze school is aangesloten bij SWV Hanzeland (PO2305) om samen met andere scholen een passend onderwijsaanbod te garanderen. Meer informatie vindt u op swv-hanzeland.nl. Toekomstige Ontwikkelingen: We werken continu aan het verbeteren van onze ondersteuningsmogelijkheden. Komend schooljaar richten we ons op samenwerking met logopediepraktijk De Praatmaatgroep, teamscholing via KickFit! en de Kanjertraining voor ons personeel. Ook de realisatie van een schoolbibliotheek staat op de planning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Jan Ligthartschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan 2025-2029, in lijn met het beleidsplan van Aurora Basisonderwijs, legt de focus op onze kernkwaliteiten: onze missie, visie en de bijbehorende doelstellingen. Dit plan vormt de basis voor onze jaarlijkse, gedetailleerde jaarplannen. De belangrijkste ontwikkelingsdoelen voor deze schoolplanperiode richten zich op het versterken van basisvaardigheden, met speciale aandacht voor lezen en rekenen, afgestemd op onze leerlingpopulatie en de referentieniveaus. Onze school voldoet aan de vereiste standaarden voor basisondersteuning en heeft een helder beeld van hoe we leerlingen met extra ondersteunings- of uitdagingsbehoeften begeleiden. We stimuleren een cultuur waarin medewerkers gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor de ontwikkeling van alle leerlingen en elkaar actief ondersteunen in hun professionele rol. Ons schoolplan beschrijft tevens hoe we de samenwerking met ouders vormgeven, met als doel ouders actief te betrekken bij het leerproces van hun kinderen.

Hoe waarborgt de Jan Ligthartschool de onderwijskwaliteit en doelrealisatie?

De Jan Ligthartschool stelt de kwaliteit van ons onderwijs voorop. We werken continu en systematisch aan het verbeteren van ons onderwijsaanbod en volgen nauwgezet de voortgang van zowel leerlingen als leerkrachten. Onze benadering van kwaliteitszorg omvat: Het vaststellen en monitoren van heldere doelen. Het analyseren van resultaten en het doorvoeren van verbeteringen waar nodig. Het investeren in de professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam. Het bevorderen van een sterke samenwerking met ouders en relevante externe partners. Onze kwaliteitszorgmethoden zijn afgestemd op de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs. Doelen en Verbeterinitiatieven: De Jan Ligthartschool streeft naar een optimale leeromgeving die de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen stimuleert. Belangrijke doelstellingen zijn: Hoge Verwachtingen en Resultaten: We volgen de leerontwikkeling van elke leerling nauwkeurig en monitoren of zij de verwachte leerresultaten behalen, rekening houdend met onze specifieke leerlingenpopulatie. Afstemming op Individuele Ondersteuningsbehoeften: Bij aanmelding brengen we de unieke ondersteuningsbehoeften van elke leerling in kaart. We streven ernaar hier in de klas zo goed mogelijk op in te spelen, binnen de dynamiek van de groep. Een Sterk Pedagogisch-Didactisch Klimaat: Het pedagogisch-didactisch handelen vormt de kern van ons onderwijs. Het team van de Jan Ligthartschool werkt voortdurend aan de verdere ontwikkeling hiervan. Professionele Leercultuur voor Leerkrachten: Leren is een gezamenlijke inspanning, zowel binnen de klas als daarbuiten. Professionalisering vindt plaats op teamniveau en als individuele ontwikkelingstrajecten. Implementatie van Kwaliteitskaarten (sinds 2024-2025): Het team van de Jan Ligthartschool maakt sinds het schooljaar 2024-2025 structureel gebruik van Kwaliteitskaarten. Deze kaarten bevatten specifieke kwaliteitsindicatoren en kenmerken van ons onderwijs, die cyclisch binnen het team worden geëvalueerd. Voorbeelden van Kwaliteitskaarten: Rekenen Taal- en leesonderwijs Ouderbetrokkenheid Digitale geletterdheid Professionele leergemeenschappen Burgerschap binnen ons Daltononderwijs Door het invullen, bespreken en waar nodig aanpassen van deze Kwaliteitskaarten, borgen we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Rol van de Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator: De intern begeleider speelt een cruciale rol in het realiseren van onze kwaliteitsdoelen en ambities. Naast het coördineren van de onderwijszorg, omvat de rol steeds vaker ook: Focus op Leren: Leercoördinator Ondersteuning en Zorg: Zorgregisseur Data en Reflectie: Trendanalist

Ontdek Ons Rijke Programma voor Jonge Kinderen op de Jan Ligthartschool

Toelichting van de school

Bij de Jan Ligthartschool in Wapenveld geloven we sterk in de kracht van samen leren. Daarom hanteren we voor onze jongste leerlingen combinatiegroepen 1/2. Deze opzet bevordert al op jonge leeftijd sociale interactie en wederzijdse groei, waarbij elk kind leert van en met zijn of haar leeftijdsgenoten. Onze kleutergroepen maken gebruik van de innovatieve leerlijnen uit ParnasSys. Deze brede leerlijnen gaan verder dan alleen basisvaardigheden zoals geletterdheid en gecijferdheid. Ze bieden een naadloze aansluiting op de lesmethodes van groep 3, waardoor een geleidelijke en effectieve overgang wordt gewaarborgd. De adaptieve aard van deze leerlijnen zorgt ervoor dat de lesstof perfect aansluit bij het individuele niveau van elk kind. De specifieke leerdoelen worden niet enkel in de schoolgids vermeld, maar vormen het onderwerp van persoonlijke ontwikkelgesprekken. Tijdens deze gesprekken tussen leerkracht, ouder en kind wordt de voortgang besproken en worden doelen gezamenlijk gevierd. Alle thema's en activiteiten zijn erop gericht om deze ontwikkelingsdoelen op een boeiende en thematische wijze te bereiken.

Veelgestelde vragen

Biedt de Jan Ligthartschool extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

Ja, de Jan Ligthartschool biedt een scala aan aanvullende programma's en ondersteuning speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel interne als externe faciliteiten die bijdragen aan een brede en stimulerende leeromgeving, perfect afgestemd op de behoeften van peuters en kleuters.

Ja, de Jan Ligthartschool biedt een scala aan aanvullende programma's en ondersteuning speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel interne als externe faciliteiten die bijdragen aan een brede en stimulerende leeromgeving, perfect afgestemd op de behoeften van peuters en kleuters.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt de Jan Ligthartschool samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt de Jan Ligthartschool nauw samen met KOM Kinderopvang, specifiek met Villa KOM. Deze samenwerking garandeert een doorgaande lijn en hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt de Jan Ligthartschool nauw samen met KOM Kinderopvang, specifiek met Villa KOM. Deze samenwerking garandeert een doorgaande lijn en hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind.

Team | Jan Ligthartschool in Wapenveld | [2025] Schoolregister