
De resultaten van Jan Ligthartschool in Wapenveld
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jan Ligthartschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jan Ligthartschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Jan Ligthartschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Jan Ligthartschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat minstens 85% van onze leerlingen aan het einde van de basisschool beschikt over de basisvaardigheden in taal en rekenen. Dit is een cruciale graadmeter voor de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Leerlingen Jan Ligthartschool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. De onderwijsinspectie stelt individuele streefpercentages vast voor elke basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De resultaten tonen hoe onze leerlingen presteren in vergelijking met dit op maat gemaakte streefdoel, wat inzicht geeft in hun verdere academische potentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jan Ligthartschool?
Het schooladvies voor groep 8 aan de Jan Ligthartschool in Wapenveld wordt met zorg samengesteld om elke leerling de beste kansen te bieden. Het proces start met een voorlopig advies, dat voor eind januari met leerlingen en hun ouders wordt besproken. Na de landelijke doorstroomtoets in februari, ontvangen de leerlingen uiterlijk 15 maart het definitieve advies, gebaseerd op de toetsresultaten en het eerdere advies. Als de toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt dit aangepast, tenzij het niet in het belang van de leerling is. Dit advies kan enkelvoudig of meervoudig zijn, waarbij rekening wordt gehouden met de volledige schoolloopbaan, observaties, toetsen, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders die niet akkoord gaan, kunnen altijd het gesprek aangaan met de schoolleiding. De Jan Ligthartschool streeft naar een transparant en ondersteunend adviestraject, waarbij de ontwikkeling van elke leerling centraal staat. Dit zorgt voor een goed onderbouwde keuze voor het voortgezet onderwijs, passend bij de individuele talenten en ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Vaardigheden en Persoonlijke Groei op de Jan Ligthartschool
Op de Jan Ligthartschool stimuleren we de sociale en persoonlijke ontwikkeling van elk kind. We leren kinderen essentiële vaardigheden om succesvol te functioneren in de klas en de maatschappij. Denk hierbij aan effectieve communicatie, conflictoplossing en het ontwikkelen van zelfredzaamheid. Deze vaardigheden dragen bij aan een veilige en prettige leeromgeving, wat de academische prestaties ten goede komt. Onze aanpak is geworteld in de Dalton-principes, waarbij kinderen leren door te ontdekken en samen te werken. We integreren deze doelen in portfolio-opdrachten en coöperatieve werkvormen, zodat uw kind positief kan bijdragen aan onze gemeenschap.
Samenwerking: Samen leren en groeien
Zelfstandigheid: Eigen verantwoordelijkheid en initiatief
Reflectie: Leren van ervaringen en gedrag
Hoe bevordert de Jan Ligthartschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons onderwijs wordt gedreven door het motto 'Zelf denken, Samen doen'. We moedigen kinderen aan om zelfstandig te denken, verantwoordelijkheid te nemen en hun leerproces te reflecteren. Uiteindelijk is samenwerking de sleutel tot succes, een kernwaarde binnen ons Daltononderwijs. We geloven dat verwondering de basis legt voor diepgaand leren. Kinderen worden aangemoedigd om te ontdekken en te onderzoeken, gedreven door hun eigen nieuwsgierigheid. Deze intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat ze actief nieuwe kennis opdoen en toepassen, wat resulteert in een school waar leergierigheid en nieuwsgierigheid centraal staan. Uw kind zal trots zijn om te laten zien wat het geleerd heeft.
Welke methoden gebruikt de Jan Ligthartschool om sociale vooruitgang te registreren?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van het registratiesysteem 'Zien'. Dit systeem helpt ons om de vooruitgang van elk kind op sociaal gebied in kaart te brengen en te ondersteunen.
Welke methoden zet de Jan Ligthartschool in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen, zetten we effectieve methoden in die bewezen resultaten opleveren. Een van de kernmethoden die we toepassen, zijn de 'Kanjer trainingen', gericht op het versterken van sociale competenties en het bevorderen van een positief zelfbeeld.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit Jan Ligthartschool Wapenveld
De Jan Ligthartschool in Wapenveld biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 109 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hier de bevindingen van de onderwijsinspectie.