
Schoolweging
De schoolweging van De Peddepoel is 28,54 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,78% behaalt De Peddepoel het fundamenteel niveau ruim boven de landelijke norm van 85%. Ook overtreft de school hiermee het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit onderstreept het effectieve basisonderwijs, vooral in taal en rekenen, zoals vermeld in het kwaliteitsrapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 65,19%, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6% én het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%. Deze prestaties zijn opvallend, gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,54). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een tweeledig beeld: 25% havo-advies (vs. 16,07% regionaal) toont ambitie, terwijl 15% vmbo-b/k advies boven het vergelijkingsgemiddelde (9,69%) uitstijgt. De combinatie van kansrijk adviseren en realistische inschattingen blijkt uit 20% vmbo-(g)t-advies (+3,55% boven peergroup). De vwo-adviezen blijven met 5% juist onder het landelijk gemiddelde, wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Peddepoel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen zo goed mogelijk te kunnen volgen gebruikt de leerkracht observaties en wordt de voortgang op de aangeboden doelen gevolgd. Hiervoor gebruiken wij o.a. snappet als digitaal instrument. Doordat de leerkracht observeert, resultaten volgt én in gesprek is met de leerling is hij/zij in staat om het welbevinden, het dagelijkse werk en de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Om een onafhankelijke vergelijking van de leervorderingen te kunnen maken, gebruiken wij Leerling in Beeld van Cito waarin methode-onafhankelijke toetsen zijn opgenomen. De resultaten en ontwikkelingen van het kind worden geregistreerd met behulp van Leerling in Beeld. Van iedere leerling is een (digitaal) dossier op school aanwezig. Hierin zitten de inschrijvingsformulieren, de rapporten, eventuele verslagen van leerlingbesprekingen, onderzoeksverslagen en handelingsplannen. Ouders hebben, op school, vrije inzage in het dossier van hun kind(eren). De ontwikkeling van het kind wordt op de voortgangsgesprekken met de ouders en leerling besproken. In toenemende mate zetten we op school kindgesprekken in. Met deze gesprekken stimuleren we het eigenaarschap van het kind op zijn/haar eigen leerproces. Samen worden heldere doelen gesteld waar de komende periode aan gewerkt gaat worden. Deze doelen kunnen zich richten op de sociaal emotionele ontwikkeling, de executieve functies (vaardigheden) en/of leeropbrengsten. Op De Peddepoel zijn we in het schooljaar '20-21 begonnen met het werken vanuit de uitgangspunten van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs). Dat betekent dat we onze schoolambities hebben vastgesteld. In een grote schoolbespreking bekijken we of onze aanpak, ons onderwijs en onze investering het juiste effect heeft gehad. Wat is de respons op de instructie geweest? Daarnaast hebben we een kleine schoolbespreking, waarbij we de huidige stand van zaken bekijken. Doen we de juiste dingen? Of hebben onze leerlingen een andere onderwijs- of ondersteuningsbehoefte. Wat betekent dit voor ons leerkrachthandelen, het programma of de aanpak? Bij de grote schoolbesprekingen maken we gebruik van de resultaten van Cito Leerling in Beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan de landelijke 11,81%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie. Positief is de 56% die op advies functioneert, in lijn met het gemiddelde. De school benadrukt in haar beleid de nazorg in het VO, wat mogelijk verdere aanpassingen vraagt.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren hoe zij nu en in de toekomst kunnen deelnemen aan de samenleving. Daarom besteden we aandacht aan het begeleiden van gedrag van kinderen. Aandachtspunten daarbij zijn het overdenken en vastleggen van schoolregels en afspraken, een positieve benadering van het gedrag van leerlingen, een daarbij passende inrichting van de school en het invoeren van een werkwijze om kinderen met elkaar en met volwassenen te leren omgaan. LEES MINDER
veilig
plezier
samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Peddepoel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Peddepoel werkt aan projecten vanuit Jeelo, waarin sociaal-emotionele vaardigheden zijn verweven. Deze vaardigheden, zoals luisteren, samen delen, en conflictoplossing, zijn essentieel voor de ontwikkeling en het functioneren van de kinderen, zowel individueel als in groepsverband.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Peddepoel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Peddepoel gebruikt Parnassys Leerlijnen 1-2-3 en Leerling in Beeld van Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Peddepoel?
Basisschool De Peddepoel maakt gebruik van Jeelo als methode voor sociaal-emotioneel leren.