Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs
Hooilandplein 44
6708 RT Wageningen

Schoolweging

Schoolweging
29.84
Spreiding
7.58

De schoolweging van Johan Frisoschool Wageningen is 29,84 , met een spreiding van 7,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.22% score overtuigend boven de signaleringswaarde van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33.33% van de adviezen ligt op havo-niveau of hoger (25.93% havo, 7.41% havo/vwo, 18.52% vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 7.41% vmbo-k advies, wat lager is dan regionale vergelijkingsscholen (9.17% vmbo-k). De sterke focus op theoretische leerwegen sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohan Frisoschool WageningenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.75176.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De methodelessen van de basisvakken worden per blok getoetst (ongeveer eens in de 3 weken). Door de software van Wereld In Getallen, onze rekenmethode, kunnen we door de peiltaken steeds volgen waar de kinderen zijn en hoe het gaat. De informatie van deze data wordt gebruikt in de blokplannen van de methode of, wanneer het nodig is, in intensievere handelingsplannen. Naast de methodetoetsen hebben we 2 keer per jaar de halfjaarlijkse leerling volgsysteem toetsen Leerling in Beeld (Lib). Met deze toetsen meten we methodeonafhankelijk hoe de kinderen groeien in hun ontwikkeling. De resultaten van de kinderen worden in het team met elkaar besproken en het onderwijs in de klassen wordt daar weer op aangepast. Steeds gebruiken we de stappen Data - Duiden - Doelen - Doen. We werken cyclisch. Na de analyse van de toetsen worden de nieuwe plannen gemaakt en extra hulp ingepland. Wanneer het nodig is vragen we extra hulp van instanties buiten de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33.33% presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Slechts 12.12% zit onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dit past bij het beschreven beleid van 'doorlopende ontwikkelingslijnen' en individuele talentontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

We willen de kinderen voorbereiden op een snel veranderende wereld. Daarvoor hebben ze, naast een stevige basis op vakken als taal en rekenen, ook andere vaardigheden nodig. We leren kinderen samenwerken en op een fijne manier omgaan met elkaar. Kinderen mogen weten waar ze goed in zijn en wat hun talenten zijn en mogen vertrouwen hebben in zichzelf. Fouten maken mag en hoort bij leren. Om dit te bereiken gebruiken we de aanpak van de methode KWINK, voor sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij geven we als leerkrachten feedback op inzet en hoe kinderen gewerkt hebben. We denken vanuit een groei-mindset en stimuleren kinderen, naast het werken in de methodes, met opdrachten waarbij ze nieuwsgierig kunnen zijn. een mooi voorbeeld hiervan zijn de lessen in de schooltuin. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs werkt dagelijks aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) van de leerlingen. De school gebruikt de methode KWINK, die zichtbaar is in de school. Klassen hebben KWINK-van-de-week thema's. Er is een gerichte aanpak in de eerste weken van het schooljaar (gouden weken) en na de kerstvakantie (zilveren weken) voor groepsvorming. De observatielijst Kindbegrip sluit aan bij de aanpak van KWINK en wordt twee keer per jaar afgenomen (vanaf groep 6).

Welke registratievorm(en) gebruikt Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs?

Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.