Basisschool De Elsenhof
Van Den Elsenplein 17
4845 EB Wagenberg

Schoolweging

Schoolweging
28.43
Spreiding
6.13

De schoolweging van De Elsenhof is 28,43 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,21% scoort de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Deze prestatie benadrukt de sterke basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen de kerndoelen voor taal en rekenen behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 58,93% een hoger percentage streefniveaus dan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het bereiken van hogere leerdoelen, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische richtingen: 34,78% vmbo-(g)t en 34,78% havo-advies. Het vwo-advies (8,7%) blijft wel achter bij vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (vmbo-b: 13,04% vs. 5,52% regio), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ElsenhofGemeente AmsterdamNederland
LIB175.5175.22175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Viermaal per jaar houdt de Intern begeleider een groeps- en leerlingbespreking met de leerkrachten van de school. Het onderwijsaanbod, het groepsoverzicht en/of resultaten cito worden besproken. In deze gesprekken komt het volgende aan de orde: evaluatie en beoordeling, hiaten in het onderwijsproces, vaststellen van specifieke ondersteuning, vastleggen wie deze ondersteuning biedt (onderwijsassistent, leerkracht, de Intern begeleiders of externen), de doelen voor de groep, subgroepen 1-3 en de leerlingen bepalen. Dit alles wordt door de leerkracht van de groep vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar wordt een opbrengstenanalyse samengesteld door de Ib-er van de school. I.s.m. de directeur worden de conclusies van deze analyse opgesteld. Ons doel daarbij is de resultaten te brengen op of boven het landelijk gemiddelde, zoals de inspectie deze stelt in haar notitie waarderingen en opbrengsten. Twee keer per jaar worden de trendanalyses met het hele team geëvalueerd op basis van de citoresultaten. De gegevens van de trendanalyse komen terug op diverse niveaus: leerlinggebonden, groepsgebonden, schoolgebonden en bovenschools bij het Intern Begeleiders netwerk en het Directieteam. Opbrengstgericht en handelsgericht werken is het inzichtelijk maken van de doelstellingen van de school op onderwijsgebied, het volgen van de prestaties van de leerlingen, plannen en het evalueren, zodat kan worden bepaald wat goed gaat en wat beter kan. Dit doen we middels de PDCA-cyclus. (Plan, Do, Check en Act.)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (25%) presteert onder hun basisschooladvies, wat significant boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Tegelijkertijd scoort 31,25% boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de verschillen in uitstroomniveaus benadrukt. Deze dynamiek past bij de gemiddelde schoolweging en onderstreept het belang van maatwerk in advisering.

Sociale ontwikkeling

In onze onderwijskundige visie zeggen we dat wij het van groot belang vinden dat kinderen zich sociaal emotioneel welbevinden. Onze school moet een plek zijn waar kinderen zich veilig en geborgen voelen. Ons pedagogisch en didactisch handelen zal hier op gericht zijn: wij proberen aan de individuele leerbehoeften van elk kind tegemoet te komen in een veilig pedagogisch klimaat. Daarnaast is ons handelen er op gericht dat de aan ons toevertrouwde leerlingen zich op maatschappelijk gebied kunnen ontwikkelen. Zij groeien op in een democratische, multiculturele samenleving. Zij moeten leren hoe zij zich in een dergelijke samenleving moeten gedragen, er hun weg in moeten vinden en wat hun plaats is binnen die samenleving. LEES MINDER

Samen

Geborgen

Betrokken

Wat is de werkwijze van Basisschool De Elsenhof voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Basisschool De Elsenhof voor sociale ontwikkeling gebruikt de uitgangspunten van Kanjer, waarbij de aandacht wordt verlegd van een probleem naar een vaardigheid die het kind kan aanleren om het probleem op te lossen. Het kind staat centraal en wordt uitgenodigd mee te denken over welke vaardigheid hij of zij kan leren. Ondersteuning bij het aanleren van de nieuwe vaardigheid is coachend van aard. Om de ontwikkeling van kinderen op het gebied van sociaal-emotioneel leren (SEO) te volgen, gebruiken we voor de jongste kinderen de observaties van KIJK!. De groepen 3-4 vullen digitaal een sociogram in. Voor groep 5-6-7-8 gebruiken we de Tevredenheidslijst uit WMK, het sociogram en de Schoolveiligheidslijst van Kanjer. Deze vragenlijst geeft informatie over hoe een leerling de school ervaart, inclusief motivatie voor schoolvakken, tevredenheid met school, zelfvertrouwen en de kans op pesten of gepest worden. Kinderen die extra aandacht nodig hebben, krijgen ondersteuning.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Elsenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Elsenhof gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Elsenhof?

Basisschool De Elsenhof maakt gebruik van de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Kanjer trainingen.