Rehobothschool
Sperwerhoek 4
2743 GC Waddinxveen

Schoolweging

Schoolweging
27.36
Spreiding
6.07

De schoolweging van Rehobothschool Waddinxveen is 27,36 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,29% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 72,87% voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het behalen van hogere taal- en rekendoelen, vooral in een populatie met een schoolweging van 27,36.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 32,14% havo en 35,71% vwo-advies (tegenover 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (3,57% vmbo-b/k) blijft beperkt, wat past bij het hoge streefniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRehobothschool WaddinxveenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.62175.23180.68

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de Rehobothschool liggen op een hoog niveau. Alle scores liggen (ver) boven de inspectienormen. We zijn dankbaar voor deze resultaten. Anderzijds denken we ook dat deze resultaten passen bij onze kinderen. Het is fijn om te zien dat onze leerlingen zich conform verwachting en naar hun kunnen ontwikkelen. De tussenresultaten worden tweemaal per jaar geëvalueerd. Er worden analyses op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau gemaakt. Op grond hiervan worden de groepsplannen bijgesteld. Aan het einde van het jaar wordt een uitgebreide analyse gepubliceerd, het onderwijskundig jaarverslag, dat als bijlage is toegevoegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage van 23,33% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies (vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de brede adviesrange. Desondanks scoort 70% op adviesniveau, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De visie van de Rehobothschool is dat kinderen in hun leven deel uit maken van twee rijken, enerzijds het Hemels Koninkrijk en anderzijds het aardse Koninkrijk der Nederlanden. Daarom willen wij de kinderen als eerste inwijden in het christelijk geloof, maar anderzijds ook voorbereiden op hun plaats in onze gevarieerde en complexe samenleving. Uitgangspunten: Kinderen gaan respectvol met elkaar om; de leerkracht is gezagsdrager op basis van vertrouwen. Kinderen weten dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Iedere uiting van ongelijkheid wordt voorkomen/bestreden. Verdraagzaam zijn zonder de ander te kwetsen is het doel. Kinderen hebben kennis van andere culturen en wereldgodsdiensten; ze leren hoe Nederland en Europa staatsrechtelijk gevormd zijn. Kinderen tonen zich betrokken op de samenleving. LEES MINDER

Het is goed dat je er bent!

We vertrouwen elkaar!

We helpen elkaar!

Wat is de werkwijze van de Rehobothschool voor sociale ontwikkeling?

De Rehobothschool maakt gebruik van de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn hierin geschoold en de school is een gecertificeerde Kanjerschool. De Kanjertraining richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Een van de principes is: Het is goed dat ik er ben. In de Kanjertraining worden vier gedragstypes gebruikt: de Kanjer (witte pet), de Vlerk (zwarte pet), de Aap (rode pet) en het Konijn (gele pet). Kinderen gedragen zich verschillend in verschillende situaties en zijn dus geen bepaald type. De Kanjertraining is erop gericht om kinderen de witte pet te laten opzetten. In elke klas hangt een poster met Kanjerafspraken: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand doet zielig. Zie verder www.kanjertraining.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rehobothschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rehobothschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Leerlijnen Jonge Kind.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rehobothschool?

De Rehobothschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.