
De resultaten van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel in Waddinxveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Nederlands Hervormde Basisschool Bethel bij jullie?
Ontdek hoe goed Nederlands Hervormde Basisschool Bethel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Sterke Basis: Fundamenteel Niveau Behaald door Bethel Leerlingen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met een doorstroomtoets om dit niveau te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat een overweldigende meerderheid van onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden succesvol afrondt, wat getuigt van de effectiviteit van ons onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitieus Leren: Streefniveau Resultaten op Bethel
Naast de basisvaardigheden streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen een hoger, oftewel het streefniveau, bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau is uitdagender en weerspiegelt een dieper begrip en meer ontwikkelde vaardigheden. Voor het streefniveau stelt de inspectie per school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. De prestaties van Bethel laten zien dat we onze leerlingen stimuleren om hun potentieel volledig te benutten en hogere academische doelen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel?
Op Basisschool Bethel in Waddinxveen volgen we een gestructureerd proces voor schooladviezen, met het oog op optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen ouders tijdens een speciale informatieavond gedetailleerde uitleg over het PO-VO protocol. Na de Cito M7 toetsen in groep 7, ontvangen leerlingen en hun ouders een voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de Cito-toetsen, de methode-gebonden toetsen, de inzet van de leerling op school en de houding ten opzichte van huiswerk. Dit voorlopige advies kan, indien nodig, nog worden bijgesteld aan het einde van groep 7. Na de Cito-toetsen in groep 8, die plaatsvinden in oktober/november, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Ouders en leerlingen ontvangen dit definitieve advies in januari. Na afname van de doorstroomtoets aan het begin van groep 8, kan het schooladvies nog worden verhoogd. Dit gebeurt als de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het eerder geformuleerde advies. Dergelijke aanpassingen vinden altijd plaats in nauw overleg tussen de school en de ouders, om het best passende advies te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op de Bethel School
Op de Bethel School in Waddinxveen stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elk kind. We definiëren sociale opbrengsten als het aanleren van essentiële sociale vaardigheden. Kinderen ontwikkelen competenties die hen helpen om op een positieve manier met anderen om te gaan en een actieve rol te spelen in onze maatschappij. Denk hierbij aan vaardigheden als effectief samenwerken, conflicten oplossen, gestructureerd werken en zelfstandigheid. Deze sociale competenties dragen bij aan een veilige en prettige schoolomgeving, verbeteren de leerresultaten en leggen een solide basis voor actief burgerschap. Onze schoolvisie op sociale ontwikkeling is geworteld in een christelijke levenshouding, waarbij we kinderen voorbereiden op zowel hun plaats in het Koninkrijk van God als in onze diverse samenleving. We hechten waarde aan wederzijds respect tussen leerlingen en zien de leerkracht als een vertrouwde autoriteit. Elk kind wordt aangemoedigd om zich bewust te zijn van zijn of haar rol binnen de gemeenschap. We streven ernaar om ongelijkheid te voorkomen en te bestrijden, met als doel verdraagzaamheid te bevorderen zonder anderen te kwetsen. Daarnaast besteden we aandacht aan kennis over verschillende culturen en wereldgodsdiensten, de staatsrechtelijke vorming van Nederland en Europa, en het ontwikkelen van maatschappelijke betrokkenheid bij onze leerlingen.
Ieders unieke waarde wordt erkend: het is goed dat je er bent!
Wederzijds vertrouwen staat centraal.
Samenwerken en elkaar ondersteunen is essentieel.
Welke methode gebruikt de Bethel School voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Bethel School hanteert de Kanjertraining als kernmethode voor sociale en emotionele ontwikkeling. Deze training is gericht op het bevorderen van fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding en verantwoordelijkheid. Een centraal principe van de Kanjertraining is het erkennen van de eigen waarde van elk kind: 'Het is goed dat ik er ben.' Kinderen mogen zichzelf zijn, met hun unieke karakter, talenten en beperkingen. We leren hen om op een positieve manier met zichzelf en anderen om te gaan. De training maakt gebruik van vier gedragstypes: de Kanjer (wit), de Konijn (geel), de Aap (rood) en de Vlerk (zwart). Deze types beschrijven gedragspatronen die kinderen (en volwassenen) in verschillende situaties kunnen vertonen. Het doel is om kinderen te leren de 'witte pet' – het Kanjergedrag – te omarmen. Dit gedrag kenmerkt zich door authenticiteit, respectvolle communicatie en het creëren van een veilige omgeving voor klasgenoten. De Kanjerafspraken, die zichtbaar in elke klas hangen, vormen de basis van de training: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand doet zielig. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl.
Hoe registreert de Bethel School de sociale opbrengsten van leerlingen?
Voor het monitoren en registreren van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen maken wij gebruik van de volgende systemen:
- Kanvas
- Zien
- We experimenteren met "Leerling in Beeld"
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Bethel School?
Onze school zet de volgende methodes in voor het sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool Bethel: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool Bethel in Waddinxveen. Wij streven continu naar hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving voor al onze leerlingen. Lees meer over onze prestaties en de focuspunten van de inspectie. Dit rapport biedt inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en onze school. Basisschool Bethel zet zich in voor de ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei.