Nederlands Hervormde Basisschool Bethel
Lindengaarde 17a
2742 TP Waddinxveen

Schoolweging

Schoolweging
28.53
Spreiding
6.15

De schoolweging van Bethel is 28,53 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 95,56% van de leerlingen bereikt, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 61,59% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft Bethel ruimschoots de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve onderwijsaanpak, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,08% havo en 20,51% vwo-advies (vs. 16,07% en 18,61% regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2,56% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het profiel van een academisch georiënteerde achterban.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBethelGemeente AmsterdamNederland
LIB170.97175.62175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten geven aan hoe het staat met het inzicht van de kinderen bij de genoemde vakken. We gebruiken de tussenresultaten om onze groepsplannen en dus het aanbod aan de kinderen in de groep bij te stellen. De tussenresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de bouwvergadering besproken en gedeeld. Waar nodig wordt er schoolbreed gereageerd op de leerresultaten van de kinderen. Onze tussenresultaten liggen allemaal iets hoger dan het landelijk gemiddelde en daar zijn we blij mee. Het betekent dat onze kinderen presteren op een manier die redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. Aan het eind van iedere cursus publiceren we een onderwijskundig jaarverslag waar de analyse over de afgelopen cursus te vinden is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 81,48% van de leerlingen die op advies presteren, scoort Bethel beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het beperkte percentage onderadvisering (11,11% vs. 11,81% landelijk) weerspiegelt zorgvuldige adviesprocedures. De combinatie van vroege monitoring (vanaf groep 7) en doorlopende ontwikkelingslijnen lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? De visie van de Bethelschool is dat kinderen in hun leven deel uit maken van twee rijken, enerzijds het Hemels Koninkrijk en anderzijds het aardse Koninkrijk der Nederlanden. Daarom willen wij de kinderen als eerste inwijden in het christelijk geloof, maar anderzijds ook voorbereiden op hun plaats in onze gevarieerde en complexe samenleving. Uitgangspunten: Kinderen gaan respectvol met elkaar om; de leerkracht is gezagsdrager op basis van vertrouwen. Kinderen weten dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Iedere uiting van ongelijkheid wordt voorkomen/bestreden. Verdraagzaam zijn zonder de ander te kwetsen is het doel. Kinderen hebben kennis van andere culturen en wereldgodsdiensten; ze leren hoe Nederland en Europa staatsrechtelijk gevormd zijn. Kinderen tonen zich betrokken op de samenleving. LEES MINDER

Het is goed dat je er bent!

We vertrouwen elkaar!

We helpen elkaar!

Wat is de werkwijze van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel voor sociale ontwikkeling?

De Nederlands Hervormde Basisschool Bethel gebruikt de Kanjertraining. De Kanjertraining richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Een principe is: Het is goed dat ik er ben. De Kanjertraining gebruikt vier gedragstypes: de Kanjer (witte pet), de Vlerk (zwarte pet), de Aap (rode pet) en het Konijn (gele pet). Kinderen gedragen zich verschillend in verschillende situaties. De Kanjertraining wil kinderen de witte pet laten opzetten. In elke klas hangt een poster met Kanjerafspraken: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool Bethel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Nederlands Hervormde Basisschool Bethel gebruikt Kanvas, Zien en experimenteel 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool Bethel?

De Nederlands Hervormde Basisschool Bethel gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.