
Schoolweging
De schoolweging van Dick Bruna Waddinxveen is 28,67 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit reflecteert de effectieve combinatie van basisonderwijs en verrijkingsprogramma’s voor begaafde leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke ambitie: 36,66% havo/vwo- of vwo-advies (18,33% elk), tegenover 28,94% in de regio. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen met 1,67% lager dan regionale vergelijkers (gem. 1,01-5,52%). Deze balans sluit aan bij de pedagogische visie die zowel theoretische uitdaging als maatwerk biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dick Bruna Waddinxveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.33 | 175.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: Methode gebonden toetsen Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. Methode onafhankelijke toetsen Dit zijn de Cito-lovs toetsen. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar afgenomen (E-toetsen). Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een analyse. In deze analyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaat het team en de intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Vervolgens worden deze interventies in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de Midden- en Eindtoetsen vindt er een evaluatie plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 37,93% boven advies scoort. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces met betrokkenheid van directie, IB'ers en leraren uit zowel groep 7 als 8. De commissiestructuur lijkt hierbij een sleutelrol te spelen.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzame School! De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Plezier
Veiligheid
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Basisschool Dick Bruna voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Dick Bruna gebruikt 'De Vreedzame School' om kinderen op te voeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. De klas en de school worden gezien als een oefenplaats. Daarnaast is de school een schooljudo school, waarbij waarden als vertrouwen, samenwerking, weerbaarheid, beheersing, discipline, respect en plezier centraal staan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Dick Bruna om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Dick Bruna gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Mijn Kleutergroep en Leerling in beeld.