Basisschool De Regenboog in Waddinxveen

Het team van Basisschool De Regenboog in Waddinxveen

Current section: team
Willem de Zwijgerlaan 55
2741 Waddinxveen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (46.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (13.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit in Onderwijs bij De Regenboog

Bij Basisschool De Regenboog garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. We werken nauw samen met RTC Cella voor een vlekkeloze invulling van vervanging. RTC Cella, een samenwerkingsverband waar naast ons bestuur ook vijf andere schoolbesturen deel van uitmaken, beschikt over een pool van ervaren en flexibele leerkrachten. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en de best passende vervanging te regelen. Onze school profiteert van de expertise van leerkrachten die bij aangesloten besturen in vaste dienst zijn. Indien nodig, kunnen wij een beroep doen op deze gediplomeerde professionals. Bovendien hebben we een selecte groep toegewijde invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten, zodat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde docent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is en dat er rust en ruimte is om te kunnen leren. Om dit te kunnen waarborgen hebben wij een maximum van 28 leerlingen per groep afgesproken. In de groepen (0)1/2 streven wij naar kleinere groepen om kinderen een rustige start te bieden. We starten met drie groepen met een groepsgrootte van rond de 20 leerlingen. Gedurende het jaar komen daar nieuwe kinderen bij zodra zij 4 jaar worden. Hierdoor is de groep aan het einde van het jaar groter dan aan het begin van het schooljaar.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat bij Basisschool De Regenboog

5

Optimaliseren Taal- en Rekenniveau

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gespecialiseerde Remedial Teacher
Rekencoördinator
Taalcoördinator
Talentcoach voor Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Regenboog zetten wij ons in voor een optimale leerontwikkeling. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte hulp bij taal en rekenen. We streven ernaar elke leerling de juiste ondersteuning te bieden, van extra oefening tot uitdaging voor begaafde leerlingen. Dit zorgt voor een solide basis voor de toekomst.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele groei van uw kind staan centraal in ons onderwijs. Onze intern begeleider biedt hierbij essentiële ondersteuning. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Dit bevordert positieve sociale interacties en zelfvertrouwen.

2

Gedrag, Studievaardigheden en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Leerlingondersteuner

Toelichting van de school:

Voor een succesvolle schoolloopbaan is een goede werkhouding en aanpak van taken cruciaal. Wij bieden ondersteuning bij gedrag en studievaardigheden. Onze specialisten werken samen met leerlingen om effectieve leerstrategieën te ontwikkelen en positief gedrag te stimuleren. Dit helpt kinderen om zelfstandig en gemotiveerd aan het werk te gaan.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gediplomeerd Gymdocent

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van uw kind nemen wij serieus. Onze gymdocent en intern begeleider stimuleren de motorische vaardigheden. Via gerichte bewegingsactiviteiten en begeleiding bevorderen we de lichamelijke gezondheid en coördinatie van alle leerlingen. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl en algemeen welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel wij geen permanente medische specialisten in huis hebben, werken wij nauw samen met de jeugdarts voor specifieke medische vragen. Bij specifieke zorgbehoeften schakelen wij de benodigde expertise extern in om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Uw kind kan rekenen op zorgvuldige aandacht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen
Buitenwerkplekken voor de bovenbouw

Individuele Ondersteuning voor Elke Leerling op De Regenboog

Ons Pedagogisch Kompas: Onderwijs op Maat

Op Basisschool De Regenboog zetten onze toegewijde leerkrachten van groep 1 en 2 de SLO-doelen centraal. Zij observeren nauwlettend de zones van naaste ontwikkeling om het onderwijs optimaal af te stemmen op de unieke leerweg van elk kind. Voor onze leerlingen in groep 3 tot en met 8 hanteren we de kerndoelen en referentieniveaus als leidraad voor effectieve instructie. Ook hierbij blijven de zones van naaste ontwikkeling cruciaal. Tijdens de les observeert de leerkracht continu het begrip van de leerlingen en past de instructie 'op maat' aan, zodat de individuele onderwijsbehoeften optimaal worden vervuld. Binnen onze school hanteren we verschillende ondersteuningsniveaus. Dit doen we omdat we ieder kind een zo passend mogelijke leeromgeving willen bieden. We stemmen onze zorg af op de specifieke cognitieve en sociaal-emotionele behoeften van onze leerlingen. Leerlingen die extra instructie, verdieping of uitdagende verrijking nodig hebben, ontvangen dit direct. Zo waarborgen we dat de individuele leerbehoeften van elk kind binnen ons basisonderwijs volledig worden ondersteund en gestimuleerd. Ontwikkeling van Toekomstig Ondersteuningsaanbod

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Optimale Kindontwikkeling

Welke Duidelijke Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is de leidraad voor onze onderwijsontwikkeling en wordt over meerdere schooljaren uitgewerkt. De kernpijlers van ons plan omvatten rekenen, rijke taalontwikkeling, een positief pedagogisch klimaat, aandacht voor de jonge kindontwikkeling en gerichte zorg. Dit schoolplan wordt vertaald naar concrete jaarplannen met specifieke doelen voor het lopende schooljaar. Deze jaarplannen worden regelmatig geëvalueerd met het managementteam en de medezeggenschapsraad, en besproken met het voltallige team. Door deze continue monitoring en evaluatie zorgen we ervoor dat we op koers blijven en tijdig bijsturen waar nodig. Kwaliteit staat bij ons centraal, elke dag opnieuw. Binnen ons bestuur hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Deze cyclus passen we toe op leerling-, groeps- en schoolniveau, waarbij we data verzamelen, analyseren, doelen formuleren, de uitvoering monitoren en periodiek de resultaten evalueren. Zo leren we continu van wat werkt en wat beter kan, wat de basis vormt voor onze toekomstige plannen. We gebruiken zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. Daarnaast vinden er reguliere klassenbezoeken plaats, ondersteund door instrumenten zoals De Groeiling Kijkwijzer. Minimaal eens per vier jaar wordt onze school extern geauditeerd door een commissie van experts, die input verzamelt van ouders, leerlingen en personeel om ons onderwijs te beoordelen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelen?

Bij Basisschool De Regenboog stimuleren we de integrale ontwikkeling van elk kind. We focussen op cognitieve groei, sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel – kortom, de ontwikkeling tot een zelfverzekerd individu. Groei is ons leidende principe. We hanteren hoge verwachtingen en hebben de afgelopen jaren significante verbeteringen doorgevoerd in ons rekenonderwijs. Met behulp van kwaliteitskaarten leggen we concrete afspraken vast over hoe we kinderen rekenvaardigheden aanleren, een onderwerp dat regelmatig aan bod komt tijdens onze rekenoverleggen. Voor begrijpend lezen creëren we een sterke verbinding met de zaakvakken, waardoor kinderen leren vanuit betekenis en context. Dit omvat ook de domeinen spreken, schrijven en luisteren, evenals woordenschatontwikkeling. Op onze taaloverleggen delen we successen en bespreken we uitdagingen. We streven naar een professionele teamcultuur waarin collegiale consultatie en het geven en ontvangen van feedback essentieel zijn. **Kennisontwikkeling:** Leerkrachten volgen periodiek studiemomenten, die structureel worden geïntegreerd in didactische overleggen, lesson studies, het actiebord en werkgroepen. Deze kennis wordt direct toegepast in de praktijk, met focus op onderwerpen als rijke taalproducten, het versterken van meten en meetkunde, spelend leren bij jonge kinderen, het vergroten van de leerlingstem en het optimaliseren van zorgtrajecten. **Leerkrachtvaardigheden:** Minimaal twee keer per periode bezoeken de reken-/taalcoördinator en/of directie/IB-er klassen om leerkrachten te voorzien van feedback en ontwikkelingsmogelijkheden. Collegiale consultatie bevordert kennisdeling en leren van elkaar. Indien nodig bieden excellente leerkrachten, externe coaches of de IB-er extra ondersteuning bij specifieke hulpvragen. Kwaliteitskaarten bieden een gestandaardiseerde basis voor lesgeven, waaraan het team reflecteert en zich ontwikkelt. Werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de actualisatie van deze kaarten. **Zicht op Ontwikkeling:** We werken met korte, middellange en lange cycli van monitoring. Dagelijks evalueren leerkrachten doelen en plannen interventies. Overleggen bieden ruimte voor gezamenlijke lesvoorbereiding en analyse. In de middellange cyclus bereiden we blokken voor en monitoren we leerlijnen. In de lange cyclus evalueren we de groepsontwikkeling en individuele voortgang tijdens groepsbesprekingen, waarbij we hoge verwachtingen uitspreken en bepalen wat nodig is voor het behalen van nieuwe doelen. De overdracht aan het einde van het jaar gebeurt via een didactisch werkplan, dat inzicht geeft in resterende leeruitdagingen, benodigde extra instructie of verdieping voor leerlingen. **Professionele Teamcultuur:** Elk schooljaar start met een startgesprek tussen leerkracht en directie/IB om verwachtingen en doelen vast te stellen. Een voortgangsgesprek gedurende het jaar evalueert de prestaties en identificeert actiepunten. Korte overlegmomenten zorgen voor continue afstemming en bijsturing van verwachtingen.

Uniek Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Regenboog

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Regenboog streven we naar een naadloze leerervaring van de kinderopvang tot en met groep 8. Ons partner Quadrant biedt een gespecialiseerd programma voor peuters, inclusief vroeg- en voorschoolse educatie. Met ons vroegschools programma ondersteunen we kleuters spelenderwijs om eventuele ontwikkelingsvoorsprongen te behalen voordat de basisschoolcarrière in groep 3 van start gaat. Quadrant verzorgt ook opvang voor de allerkleinsten (0 tot 4 jaar) en op peuterspeelzalen (vanaf 2 jaar en 3 maanden). Ons ambitieuze doel is het creëren van een geïntegreerd kindcentrum, waarbij school en opvang harmonisch samenwerken om elk kind optimaal te ondersteunen en te versterken.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is beschikbaar voor jonge kinderen op onze basisschool?

Basisschool De Regenboog biedt een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en uitgebreide mogelijkheden voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ons streven is om een samenhangend kindcentrum te realiseren, waar alle voorzieningen optimaal op elkaar zijn afgestemd voor de beste ondersteuning.

Basisschool De Regenboog biedt een breed scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en uitgebreide mogelijkheden voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ons streven is om een samenhangend kindcentrum te realiseren, waar alle voorzieningen optimaal op elkaar zijn afgestemd voor de beste ondersteuning.

Met welke partnerschappen werkt Basisschool De Regenboog samen voor het jonge kind programma?

Voor ons gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Quadrant Kindercentra. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's die perfect aansluiten bij de behoeften van onze jongste leerlingen.

Voor ons gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Quadrant Kindercentra. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's die perfect aansluiten bij de behoeften van onze jongste leerlingen.

Team | Basisschool De Regenboog in Waddinxveen | [2025] Schoolregister