
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Waddinxveen is 32,19 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,5% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit onderstreept de basiskwaliteit, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (94,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 17,86% havo/vwo en 3,57% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde vmbo-adviezen (10,71% vmbo-b/-k en 14,29% vmbo-(g)t/havo), wat past bij de leerlingenpopulatie met een brede onderwijsbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Waddinxveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.32 | 175.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12,9% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 32,26% boven advies, wat het belang van doorlopende monitoring en adaptieve begeleiding benadrukt, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we aandacht aan creativiteit en cultuur. LEES MINDER
Positief klimaat
Oplossingsgerichte aanpak
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
De Vreedzame School vormt de basis voor sociale veiligheid binnen Basisschool De Regenboog. De school wordt gezien als een oefenplaats van de maatschappij, waarin alle kinderen onderdeel zijn van de leefgemeenschap. Kinderen leren samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en open te staan voor verschillen. Ze leren zich bewust te worden van situaties op school en samen tot oplossingen te komen, waardoor ze vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben als burger in een democratische samenleving. Ze leren wensen en behoeften uit te spreken, te luisteren naar elkaar en zichzelf, en hulp te vragen en te bieden. Het maken van fouten wordt gezien als onderdeel van het leerproces.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal-emotioneel functioneren (LIB).