Basisschool Kindcentrum Sint Jan in Waarland

Het team van Kindcentrum Sint Jan in Waarland

Current section: team
Volleringweg 24
1738 Waarland

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Sint Jan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Sint Jan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Sint Jan bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Sint Jan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Sint Jan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Sint Jan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Sint Jan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.7%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Sint Jan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Kindcentrum Sint Jan: Continuïteit van Onderwijs

Bij Kindcentrum Sint Jan streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Wanneer een leerkracht door ziekte of verlof afwezig is, zetten we alles op alles om de reguliere lessen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerd personeel uit onze eigen inval- en flexpool. Dit zorgt voor een snelle en effectieve opvang van de klas, met behoud van de vertrouwde onderwijskwaliteit. Indien er interne flexibiliteit mogelijk is, wordt deze ook benut om de continuïteit te waarborgen. Voor langdurige afwezigheid wordt de vacature eerst intern verspreid binnen Blosse, gevolgd door externe werving indien nodig. Dit proces garandeert dat we altijd op zoek zijn naar de beste vervangers voor onze leerlingen. In uitzonderlijke situaties, waar directe vervanging cruciaal is, kunnen onze toegewijde leerkrachtondersteuners tijdelijk de groepsleiding overnemen. Hun inzet verzekert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, zelfs tijdens onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op ons kindcentrum zitten de kinderen met leeftijdsgenoten in een groep en wordt er in bouwen samengewerkt door de leerlingen en leerkrachten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Sint Jan: Specialisten voor Elke Leerling

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Sint Jan zetten onze toegewijde specialisten zich in om de essentiële vaardigheden op het gebied van taal en rekenen te versterken. We streven naar een passend onderwijsaanbod voor elke leerling, met aandacht voor zowel de basis als de bredere ontwikkeling. Onze kwaliteitscoördinator en gespecialiseerde collega's bieden begeleiding aan leraren en ondersteuners. Zij organiseren waardevolle sparringsessies voor het team, gericht op continue professionele ontwikkeling en kennisdeling. Dit bevordert een cultuur van samen leren en van elkaar profiteren. De kwaliteitscoördinator coördineert de extra ondersteuning en ondersteunt leerkrachten en ondersteuners bij de begeleiding van leerlingen met specifieke behoeften. Kinderen worden actief betrokken bij het vormgeven van hun ondersteuningsaanbod, waarbij een afstemmingsgesprek met de leerkracht voorafgaand aan de extra hulp plaatsvindt. In gevallen waar gespecialiseerde ondersteuning nodig is, vindt er een grondig onderzoek plaats. In ons ondersteuningsteam (OT) bespreken we samen met ouders/verzorgers, het kind (indien mogelijk) en de orthopedagoog van Onderwijsversterkers de meest geschikte aanpak. Dit resulteert in een arrangement met duidelijke werkdoelen en de inzet van deskundige formatie en middelen, altijd in samenspraak met de ouders en vastgelegd in het groeidocument. Op Sint Jan zijn we toegewijd aan het bieden van extra ondersteuning, mits de benodigde middelen en begeleiding beschikbaar zijn.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinator, die tevens specialist is op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, coördineert de zorg rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Het ondersteuningsprofiel schetst gedetailleerd hoe wij deze ontwikkeling monitoren en welke stappen we ondernemen bij een grotere ondersteuningsbehoefte. Met de methode 'De Vreedzame School' werken we continu aan de sociale competenties van de kinderen, wat bijdraagt aan een positief en veilig leerklimaat.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Potentieel

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, een proactieve werkhouding en effectieve taakaanpak bieden onze gedragsspecialist, intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid gerichte ondersteuning. Raadpleeg de toelichting bij sociaal-emotionele ontwikkeling voor meer details over onze aanpak.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent gymnastiek verzorgt de gymlessen voor alle groepen, van kleuters tot oudere leerlingen. Groepen 3 tot en met 8 ontvangen tweemaal per week een les, terwijl groep 1/2 wekelijks deelneemt aan een gymsessie, ter bevordering van de motorische vaardigheden en algemene fitheid.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum Sint Jan zijn diverse teamleden opgeleid tot BHV'ers (Bedrijfshulpverleners), wat zorgt voor adequate hulp bij medische situaties. Er is een duidelijk protocol aanwezig om medische handelingen veilig en correct uit te voeren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum Sint Jan

Deskundige Begeleiding en Passend Onderwijs

Bij Kindcentrum Sint Jan geloven we in het bieden van uitstekende zorg en ondersteuning aan al onze leerlingen. Heeft u specifieke vragen over passend onderwijs, zoekt u deskundig advies, of wenst u een persoonlijk gesprek om de ontwikkelingsmogelijkheden van uw kind te bespreken? Onze toegewijde kwaliteitscoördinator, Alma Beers, staat klaar om u te ondersteunen. Daarnaast kunt u rekenen op het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband. Deze steunpunten zijn onafhankelijk en bieden ouders essentiële informatie en begeleiding, zowel voor regulier onderwijs als voor speciaal (basis)onderwijs. Voor het samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland vindt u meer informatie en contactgegevens via: https://www.swvkopvannoordholland.nl/ouder-en-jeugdsteunpunt-onderwijs/. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Om de begeleiding van kinderen met een ondersteuningsbehoefte verder te optimaliseren, investeren we continu in de structuur en de deskundigheid van onze interne ondersteuners, onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Onze intern begeleider, met een afgeronde opleiding tot kwaliteitscoördinator, zal de aansturing en begeleiding van alle ondersteuningsniveaus binnen ons kindcentrum coördineren. Wij streven ernaar om ondersteuning zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van de eigen groep te bieden. Wanneer begeleiding buiten de groep noodzakelijk is, wordt dit nauwlettend gecoördineerd en begeleid door onze kwaliteitscoördinator, om een consistente en effectieve aanpak te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij Kindcentrum Sint Jan

Wat zijn de onderwijsdoelen voor schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt Kindcentrum Sint Jan zich op diverse kerndoelen, vastgelegd in ons schoolplan. We implementeren een vak-geïntegreerde, eigentijdse taalmethode voor groep 3 tot en met 8. Daarnaast creëren we een rijke speelleeromgeving voor de jongste kinderen in de onderbouw en naschoolse opvang. Een belangrijk speerpunt is ook het realiseren van een duidelijke, consistente doorgaande lijn in ons aanbod voor leerlingen die Nederlands als tweede taal (NT2) volgen. Naast deze onderwijsgerichte doelen, staan ook de renovatie van het schoolplein, de bevordering van burgerschap, de ontwikkeling van ons cultureel beleidsplan en de verdere implementatie van ambitiegericht werken centraal. Tot slot werken we aan een beleidsplan voor digitale geletterdheid. **Taalmethode Groep 3-8:** We onderzoeken een passende, vak-geïntegreerde taalmethode die geïntegreerd kan worden met IPC. Een werkgroep inventariseert de teamwensen via een enquête om de huidige methode te vervangen. Komend schooljaar wordt verder onderzoek gedaan, inclusief proeflessen en schoolbezoeken, met als doel medio mei 2026 een keuze te maken. **Rijke Speelleeromgeving:** In de opvang- en kleutergroepen stimuleren we de ontwikkeling door een rijke speelleeromgeving. Dit omvat workshops, screening van de huidige inrichting, materiaal-aanvragen en aanpassingen in de klas. **NT2 Aanbod:** Een werkgroep ontwikkelt een doorlopende leerlijn voor NT2-leerlingen, met duidelijke leerlijnen en een plan van aanpak. Dit plan wordt besproken in teambijeenkomsten en tussentijds geëvalueerd. **Burgerschap:** We werken aan burgerschapsdoelen met de methodes 'De Vreedzame School' en IPC. Kinderen leren over diversiteit, democratie, respect voor meningen en conflictoplossing. Kunst en cultuur krijgen ook aandacht. Dit integreren we in de IPC-planning en jaarplanningen. **Cultureel Beleidsplan:** De ICC'ers stellen een jaarplanning op die de SLO-doelen Beeldende Vorming koppelt aan IPC-thema's en onderbouwprogramma's. **Ambitiegericht Werken:** We finetunen en borgen de ambitiegericht werken-principes voor rekenen, technisch lezen en spelling. Dit omvat videocoaching, teamoverleg en studiedagen. **Digitale Geletterdheid:** De ICT-coördinator brengt het huidige aanbod in kaart en ontwikkelt een beleidsplan, mede gebaseerd op enquêtes via het programma Werken Met Kwaliteit (WMK).

Hoe waarborgt Kindcentrum Sint Jan de onderwijskwaliteit?

Kindcentrum Sint Jan hanteert een robuust intern kwaliteitszorgsysteem om de onderwijskwaliteit continu te monitoren en te verbeteren. We stellen ons de vragen: Doen we de juiste dingen, doen we de dingen goed, hoe weten we dit, hoe kijken anderen hiernaar en wat doen we met deze informatie? We gebruiken diverse instrumenten, waaronder de CITO-leerlingenenquête voor sociaal-emotioneel functioneren, waaruit blijkt dat leerlingen zich veilig voelen en tevreden zijn. Jaarlijks voeren we deze enquêtes uit. Tweejaarlijks vindt een ouder- en personeelstevredenheidspeiling plaats. De resultaten van de ouderpeiling, ook die met een lage respons, worden met het team en de Medezeggenschapsraad (MR) besproken om ons aanbod en beleid aan te scherpen. Methodetoetsen geven leerkrachten en leerlingen inzicht in beheersing van lesstof, waarop direct kan worden ingespeeld. 'Leerling in Beeld' van CITO helpt bij het volgen van cognitieve ontwikkeling en het signaleren van eventuele hiaten. Na analyse bepalen we interventies op individueel, groeps- en schoolniveau. Bij een negatieve trend die niet door interventies wordt doorbroken, stellen we een plan van aanpak op met korte- en lange-termijn doelen. We maken gebruik van de expertise van onze kwaliteitsmedewerker en schakelen indien nodig externe deskundigen in. Onze onderwijskundige beleidsvoornemens voor 2025-2029 zijn vastgelegd in het Kindcentrumplan, beschikbaar op onze website onder 'Documenten'. Deze worden jaarlijks geëvalueerd op basis van leerlingpopulatie, leeropbrengsten, inspectierapporten, audits, tevredenheidsonderzoeken, jaarverslagen, schoolontwikkelingsplannen, beleidskaders van stichting Blosse en ons school-ondersteuningsprofiel. Kindcentrum Sint Jan is onderdeel van Scholengroep Niedorp binnen het samenwerkingsverband 'Kop van Noord-Holland'. Ons school-ondersteuningsprofiel, met details over de geboden ondersteuning, is te vinden op de website van het samenwerkingsverband.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Spelend Leren bij Sint Jan

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Sint Jan geloven we in de kracht van spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Elk kind groeit in zijn eigen tempo, en spel is de sleutel tot ontdekking en leren. Onze aanpak richt zich op spelbegeleiding, zowel individueel als in kleine groepjes, tijdens diverse speelmomenten binnen de klas, in de gangen en op het schoolplein. Indien een rustige omgeving gewenst is, bieden we speciale ruimtes aan. Deze begeleiding is erop gericht om specifieke ontwikkelingsgebieden te versterken, zoals woordenschat, NT2-vaardigheden, beginnende gecijferdheid, ontluikende geletterdheid, sociale vaardigheden en de ontwikkeling van grove en fijne motoriek. Uw kind krijgt de ondersteuning die het nodig heeft om volop te bloeien.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Sint Jan extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum Sint Jan biedt een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en de ontwikkeling van essentiële vaardigheden.

Kindcentrum Sint Jan biedt een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en de ontwikkeling van essentiële vaardigheden.

Vroegschoolse educatie en kinderopvang
Integraal kindcentrum

Met welke partners werkt Sint Jan samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Blosse Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en optimale ondersteuning voor uw kind te garanderen, van kinderopvang tot basisschool.

Wij werken nauw samen met Blosse Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling en optimale ondersteuning voor uw kind te garanderen, van kinderopvang tot basisschool.

Team | Kindcentrum Sint Jan in Waarland | [2025] Schoolregister