
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jan Waarland is 29,86 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de signaleringswaarde (47,1%) ligt. Dit reflecteert mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie, maar er is ruimte voor optimalisatie in het bieden van uitdaging aan talenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn breed gespreid: 20% vmbo-(g)t en 20% vmbo-(g)t/havo, met een kleine focus op havo/vwo (16,67%). Praktijkonderwijs (3,33%) is 3x hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (1,01%), wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. De lagere havo/vwo-adviezen (16,67% vs. 29,54% regio) benadrukken een pragmatische aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jan Waarland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.51 | 175.23 | 172.3 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gebruikt om de kinderen een stapje verder te helpen in hun ontwikkeling. Vanaf groep 3 worden de tussentoetsen (Leerling in Beeld M/februari en Leerling in Beeld E/juni) van het Cito Leerling in Beeld afgenomen en gecommuniceerd naar ouders. De ontwikkeling van kleuters wordt bijgehouden met OVMJK (ontwikkelmodel voor jonge kinderen).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,73% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit kan samenhangen met de schoolweging (29,86) en spreiding (5,28), maar de 63,64% die op advies functioneert, bevestigt een realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
Middels de methode Vreedzaam besteden we aandacht aan de sociale vaardigheden. Groepsvorming, oog, oor en hart hebben voor elkaar, op een goede en respectvolle manier conflicten oplossen en rekening houden met elkaar komen in de methode Vreedzaam in een doorgaande lijn aan de orde. Uit de vragenlijst sociaal emotioneel functioneren komt naar voren dat pro-sociaal gedrag vanaf groep 6 een aandachtspunt is. Pro-sociaal gedrag is gedrag bedoeld om de ander te helpen. We zien dat kinderen op de Sint Jan wel ingesteld zijn om elkaar te helpen, maar zich minder verantwoordelijk voelen voor het gedrag van een ander of de groep. De eerste "gouden weken" van het schooljaar zetten we in op groepsvorming in alle groepen en in de hogere groepen ook op bewustwording van pro-sociaal gedrag. De methode Vreedzaam is daarbij leidend. LEES MINDER
positieve omgang met elkaar
je voelt je veilig
je voelt je gezien
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Sint Jan voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Kindcentrum Sint Jan zijn in samenwerking met het team opgesteld. De Vreedzame School methode sluit hierop aan, met respect voor elkaar, de mogelijkheid om jezelf te zijn en aandacht voor elkaar. Samen vormen we de Sint Jan, waarbij we elkaar nodig hebben om het beste voor de kinderen te bereiken. Het thema van het nieuwe blok wordt toegelicht in de nieuwsbrief. Naast de driehoek ouders, kind en school, zoeken we de samenwerking met de omgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Sint Jan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Sint Jan gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Sociaal Emotioneel Functioneren (CITO), Sociale Veiligheid Vensters.