
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich hoofdzakelijk op praktische routes: 45.16% praktijkonderwijs en 32.26% vmbo-b advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (40.63% praktijkonderwijs, 27.69% vmbo-b). Het aandeel vso-advies (6.45%) ligt juist lager dan gemiddeld (9.07%). De focus op maatwerk sluit aan bij de SDO-identiteit, waarbij cognitieve ontwikkeling gekoppeld wordt aan praktische vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Zilverlicht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het is belangrijk om tussendoor te checken of een leerling vooruit gaat. Als dat namelijk niet zo is, moeten we ingrijpen. We bekijken dan wat er nodig is. Verschillende bronnen geven ons informatie over de ontwikkeling van de leerling. Hieronder staan er een aantal genoemd. We vinden het belangrijk om verschillende bronnen te gebruiken, zodat we een breed beeld hebben van wat de leerling kan. Vanuit de methode Voor de vakken gebruiken we verschillende methodes. Hier halen we o.a. onze lessen uit. Om te checken of de doelen van de les bereikt zijn, nemen we toetsen af. Soms is dit een dictee, soms zijn het verschillende vragen, etc. In een enkel geval krijgt de leerling oefenstof mee naar huis voor een toets. Observaties Niet alleen de antwoorden op een toets geven informatie. Ook tijdens de les kan een leerkracht zien of een leerling het doel beheerst. Dat noemen we observaties. Deze zijn ook belangrijk voor het in beeld brengen van de ontwikkeling van de leerling. Cito - Leerling in Beeld Deze toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen tijdens de toetsweken rond januari en mei. De resultaten bekijken we om na te gaan of de leerling nog het juiste aanbod krijgt. Groepsbespreking 2 keer per jaar is er op school een didactische groepsbespreking. De leerkracht bespreekt dan met de intern begeleider de resultaten van de klas. Er wordt besproken wat al goed gaat, maar ook wat extra aandacht nodig heeft. Deze bespreking is na de citotoetsen. Op die manier kunnen we de laatste resultaten bespreken en de niet doelen aanpassen voor de volgende periode. Oudergesprekken 3 keer per schooljaar worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht. We beginnen het schooljaar met een startgesprek tussen leerling, ouders en leerkracht. In dat gesprek maken we kennis met elkaar, bespreken waar we aan gaan werken dat schooljaar en hoe we met elkaar gaan samenwerken. Rond maart en mei bespreken we het OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Hierin staat beschreven wat de leerling de afgelopen periode heeft geleerd en waar nog extra aandacht voor nodig is. Ook kunt u als ouder uw vragen stellen. Als een leerling net is gestart op onze school, hebben we ook een gesprek na ongeveer 6 weken. We bespreken dan het OPP en hoe de start is verlopen. OPP Elk kind op onze school heeft een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). In dit document staat alle belangrijke informatie over de leerling. U moet dan denken aan eventuele diagnoses, IQ, hulpverlening, medicatie, maar ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Is er extra leertijd nodig voor een vak, zijn er hulpmiddelen nodig of zijn er bijzondere afspraken. Op deze manier schetsen we een volledig mogelijk beeld van de leerling. Om dit beeld actueel te houden is het erg fijn voor ons om nieuwe belangrijke informatie of documenten tussendoor te ontvangen. 2 keer per schooljaar nemen we dit door tijdens de rapportgesprekken met ouders om na te gaan welke ontwikkeling de leerling heeft doorlopen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66.67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het vergelijkingsgemiddelde (62.93%). Een relatief hoog percentage (18.18% vs. 11.81% landelijk) presteert onder advies, wat mogelijk samenhangt met de complexe ondersteuningsbehoeften van de populatie. Desalniettemin scoort 15.15% boven het gegeven advies, wat de effectiviteit van de, in het schoolplan genoemde, 'ambitieuze begeleidingslijn' onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Elk kind mag zichzelf zijn en worden. Elk kind heeft recht op het maken van eigen keuzes en het stellen van vragen. We willen dat elk kind respect leert hebben voor de ander en zichzelf. We gaan uit van de verschillen tussen leerlingen: verschillen in talent, tempo en karakter. Elk kind heeft iets anders te leren en nodig in de omgang met klasgenoten en volwassenen. Leren op sociaal gebied gaat bij onze leerlingen meestal niet vanzelf. Onze leerlingen hebben vaak iets meer en iets anders nodig om zich sociaal te ontwikkelen. Binnen onze school kijken we altijd wat de aanleiding is van bepaald gedrag. Daar gaan we verder op in. In kindgesprekken proberen we de leerlingen inzicht te geven wat het gevolg is van hun gedrag. We bespreken vervolgens welke invloed ze zelf hebben door de keuzes die ze maken. In dit proces van ontwikkeling en groei komen we tegemoet aan 3 basisbehoeften: -Relatie: samenwerken, communicatie, respect -Competentie: iets goed kunnen, ergens goed in zijn -Autonomie: zelf goede keuzes maken We gaan ervan uit dat de behoeften gelden voor iedereen op school: ook voor ouders en teamleden. LEES MINDER
sociale veiligheid
welbevinden & oefenplaats
kansen & participatie
Wat is de werkwijze van SSBO Het Zilverlicht voor sociale ontwikkeling?
SSBO Het Zilverlicht hanteert een werkwijze voor sociale ontwikkeling die gericht is op een veilig en positief schoolklimaat. De gedragsregels van "Ik & Jij" zijn samen met de leerlingen opgesteld en worden wekelijks toegepast in gedragslessen. De school maakt gebruik van activiteiten en methoden zoals Kwink (sociaal-emotionele ontwikkeling), de gevoelsthermometer, gedragslessen, Rots en Water, een 'Ik en jij training' met een externe organisatie (preventie en/of oplossen pestproblematiek), begeleid buitenspelen en de anti-pest coördinator die gesprekken voert en terugkoppelt naar de leerkracht en ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt SSBO Het Zilverlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SSBO Het Zilverlicht gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, vragenlijsten voor individuele leerlingen voor verder onderzoek.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SSBO Het Zilverlicht?
SSBO Het Zilverlicht gebruikt de methoden Kwink en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.