RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk

Het team van RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk

Current section: team
Kastanjestraat 2
5143 Waalwijk

Zie hier hoe het team van RK Basisschool Pieter Wijten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool Pieter Wijten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool Pieter Wijten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool Pieter Wijten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (44.4%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool Pieter Wijten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool Pieter Wijten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op RK Basisschool Pieter Wijten: Onze Aanpak

Ontdek hoe RK Basisschool Pieter Wijten zorgt voor optimale continuïteit bij afwezigheid van leerkrachten. Ons team streeft ernaar om bij ziekte of ander kortdurend verlof van een vaste leerkracht zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde vervanger te regelen. Uw kind kan rekenen op een gestructureerde leeromgeving, zelfs tijdens onverwachte afwezigheden. Voor een efficiënte invulling van de vervanging is RK Basisschool Pieter Wijten aangesloten bij het Regionaal Transfer Centrum. Dit samenwerkingsverband biedt toegang tot een pool van beschikbare en bevoegde onderwijsprofessionals. Mocht er onverhoopt geen geschikte kandidaat via het centrum beschikbaar zijn, dan kunnen wij een beroep doen op Qrabbl. Deze organisatie beschikt over leerkrachten die gespecialiseerd zijn in creatieve vakken, wat een waardevolle aanvulling kan zijn op ons onderwijsaanbod. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kan het voorkomen dat een collega-leerkracht tijdelijk de lesgevende taken overneemt. Het samenvoegen van klassen of het verdelen van leerlingen over andere groepen zijn maatregelen die we enkel in noodgevallen treffen. Ook een verzoek aan ouders om kinderen thuis op te vangen, met de nadruk op wederzijdse hulp, wordt slechts als allerlaatste redmiddel overwogen. Hoewel we de afwezigheid van de vertrouwde leerkracht begrijpen, zetten wij ons maximaal in om de onderwijscontinuïteit te waarborgen en het leerproces van uw kind zo min mogelijk te verstoren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om ons onderwijs zo passend mogelijk aan te laten sluiten bij de eigen wereld en mogelijkheden van de leerlingen werken we met stamgroepen en instructiegroepen. De stamgroep is de klas van de leerling waarin hij met zijn leeftijdgenoten zit. In deze groep wordt de dag opgestart en afgesloten met de eigen leerkracht. Onder andere de creatieve vakken, bewegingslessen, lessen m.b.t. de sociale-emotionele ontwikkeling, begrijpend lezen, schrijven en verkeer worden in de stamgroep gegeven. Voor de vakken rekenen, spelling, lezen en taal worden de kinderen ingedeeld in instructiegroepen. Dit betekent dat leerlingen voor deze vakken niet in hun stamgroep zitten maar groepsdoorbrekend werken. De leerlingen krijgen voor deze vakken instructie op het niveau wat het dichtst bij hun functioneringsniveau ligt waarnaast we ook uitgaan van hoge verwachtingen. Op deze manier doen de leerlingen de meeste succeservaringen waardoor ze meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen en daardoor meer groei laten zien.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool Pieter Wijten

3

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvolle Schoolloopbaan

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij RK Basisschool Pieter Wijten staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Al jaren bieden we gespecialiseerde zorg en volgen we de voortgang nauwlettend. Bij signalen van ontwikkelingsverschillen werken we nauw samen met u, de leerkracht en de intern begeleider (IB-er) om de beste ondersteuning te bieden. Voor leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben, organiseren we wekelijks kleine groepjes met een taalondersteuner. Hierbij ligt de focus op het vergroten van de woordenschat en het stimuleren van leesplezier. Nieuwkomers vanaf groep 3 krijgen op 'Wereldrijk' intensieve taaltraining gericht op taal en burgerschap, met als doel een soepele doorstroom naar regulier onderwijs. Onze rekencoördinator biedt proactieve ondersteuning bij rekenuitdagingen. Zij analyseert problemen en deelt praktische tips met leerlingen en leerkrachten. Leerlingen die meer uitdaging zoeken, worden gestimuleerd in onze wekelijkse plusklas. Hier werken zij in kleine groepen aan uitdagende projecten onder begeleiding van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast adviseren we over aanvullend lesmateriaal voor in de klas. Naast interne ondersteuning, bieden we via de bovenschoolse plusklas 'Breinrijk' extra verrijkingsmogelijkheden voor leerlingen vanaf groep 4. Dit programma, geleid door gespecialiseerde leerkrachten, is ontworpen voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping. Informatie over de aanmeldprocedure is verkrijgbaar bij onze intern begeleider. Bovendien participeert onze school actief in het initiatief 'Waalwijk Taalkrijk', om de taalontwikkeling van alle leerlingen te bevorderen. Meer details vindt u op www.waalwijktaalrijk.nl/onderwerpen/taalimpuls.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind is essentieel voor een succesvolle schoolervaring. Wij streven naar een veilige omgeving waarin elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Door actief sociaal gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen, creëren we een positief schoolklimaat. We maken gebruik van effectieve methodieken zoals de Kanjertraining en de gouden/zilveren weken om positieve interacties te bevorderen. Duidelijke schoolregels, die door iedereen binnen de school worden nageleefd, dragen bij aan een gestructureerde omgeving. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, staat onze intern begeleider, tevens gedragsspecialist, klaar om te adviseren en passende interventies te bieden. Deze ondersteuning kan zowel intern plaatsvinden, in samenwerking met de leerkracht en gedragsspecialist, als extern, altijd in nauw overleg met u als ouder.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Vaardigheden voor Levenslang Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school hanteert de methodiek 'Wijzer in Executieve Functies' om leerlingen essentiële vaardigheden aan te leren voor zelfstandig functioneren. Denk hierbij aan het reguleren van emoties, het versterken van het werkgeheugen, het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en het verbeteren van planningsvaardigheden. Deze aanpak is geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs en wordt niet als een losstaand programma aangeboden. Hiermee zorgen we ervoor dat de leerlingen deze vaardigheden direct kunnen toepassen in hun leerproces. Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, dan bespreken we dit altijd in samenspraak met de intern begeleider en u als ouder.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning voor een Gezonde Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met zorgen rondom hun motorische ontwikkeling, staat onze motorisch remedial teacher klaar. Na een gerichte test en een gesprek met u als ouder, kunnen we specifiek advies geven, eventueel inclusief doorverwijzing naar fysiotherapie. Deze gespecialiseerde hulp zorgt ervoor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt om zijn of haar motorische vaardigheden optimaal te ontwikkelen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Protocol

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Persoonlijke verzorging is een integraal onderdeel van ons onderwijs, waarbij we al vanaf de start aandacht besteden aan hygiëne en zelfzorg. Indien nodig bespreken we dit met u als ouder en kunnen we de GGD inschakelen voor advies. Onze leerkrachten zijn niet opgeleid voor het uitvoeren van medische handelingen. Wij volgen strikt de protocollen van onze stichting voor medicatiegebruik tijdens schooltijd. Bij noodzaak tot medicatie-inname wordt een officiële verklaring opgesteld in overleg met u.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool Pieter Wijten

Gedetailleerde Uitleg Over Passend Onderwijs en Individuele Begeleiding

Passend onderwijs op maat begint bij aanmelding. Zodra wij uw kind inschrijven, starten we met het onderzoeken van de meest geschikte onderwijsplek. Dit doen we door een open gesprek met u aan te gaan over de talenten en specifieke behoeften van uw kind. We verzamelen relevante informatie van de huidige opvang of school. Indien blijkt dat onze basisschool niet optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften, gaan we samen met u op zoek naar de beste alternatieven. Hierbij kijken we ook naar andere basisscholen in de regio. Samenwerking voor Optimaal Onderwijs. Als school zijn we mede verantwoordelijk voor passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband, Langstraat, Heusden, Altena. Onze ambitie is om dit zoveel mogelijk lokaal te organiseren. Daarom bieden wij op RK Basisschool Pieter Wijten een solide basisondersteuning. Kinderen met leeruitdagingen zoals dyslexie, dyscalculie of een lichte ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand ontvangen binnen onze school de zorg die zij nodig hebben. Begeleiding bij Overstap naar Speciaal (Basis)onderwijs. Voor een soepele overgang naar speciaal (basis)onderwijs volgen we een gestandaardiseerde procedure. Hierbij betrekken we de deskundige ondersteuningscoördinator en het samenwerkingsverband. Alle noodzakelijke stappen bespreken we nauwkeurig met u als ouders, om de overgang zo prettig mogelijk te laten verlopen. Vorig schooljaar maakte één leerling succesvol de overstap naar speciaal (basis)onderwijs. Beslissingen Over Groepsovergang: Een Weloverwogen Proces. Er zijn geen vaste regels voor het overslaan of doubleren van een leerling. Als ouder kunt u uw wensen kenbaar maken, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de school. We waarborgen de continue ontwikkeling van uw kind en houden rekening met de individuele voortgang. Als er een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong is, kan het overslaan van een groep een optie zijn. Dit vraagt echter om een zorgvuldige afweging van de consequenties voor de toekomst. Het Besluit tot Doubleren: Een Holistische Benadering. Een leerling blijft zitten als de leerresultaten en algemene ontwikkeling significant achterblijven. Hierbij kijken we verder dan alleen toetsresultaten. Factoren als faalangst, zelfvertrouwen, leeftijd, speelsheid of frequent ziekteverzuim worden meegenomen. Elke beslissing wordt genomen in overleg met u, de ouders of verzorgers, om de beste ondersteuning te garanderen. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning. Onze leerkrachten blijven zich continu ontwikkelen om hun expertise te vergroten. Deze professionele groei is afgestemd op de schoolontwikkelingen en de specifieke groepsdynamiek. Komend schooljaar focussen we op het stimuleren van hoge verwachtingen en het zichtbaar maken hiervan. We verdiepen onze kennis van rekenonderwijs en de bijbehorende didactische modellen. Daarnaast streven we naar een grotere samenhang tussen verschillende vakgebieden, om het leren betekenisvoller te maken voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de doelen en speerpunten in ons schoolplan?

RK Basisschool Pieter Wijten hanteert een strategisch schoolplan met duidelijke speerpunten en doelstellingen voor de komende jaren. Dit plan wordt vertaald naar specifieke jaarplannen, waarin we focussen op de vastgestelde ambitieuze doelen. Deze initiatieven zijn ontworpen om de algehele kwaliteit van ons onderwijs en onze interne kwaliteitszorg continu te verbeteren. Elk speerpunt is gedetailleerd uitgewerkt in een actieplan, dat visie, concrete doelen en een heldere planning met elkaar verbindt. Professionalisering van ons onderwijsteam is hierbij een essentieel onderdeel. Elke zes tot acht weken evalueren we de voortgang gezamenlijk als team, met de Medezeggenschapsraad (MR) tweemaal per jaar. De inzichten uit deze evaluaties integreren we direct in onze plan van aanpak. Afgelopen schooljaar hebben we significante vooruitgang geboekt op het gebied van rekenonderwijs met focus op automatisering, de vertaalcirkel en het drieslagmodel. Leerkrachten gebruiken doelenplanners voor inzicht in de leerlingontwikkeling, identificeren benodigde interventies en monitoren de voortgang. De rekencoördinator heeft cruciale doelen per domein en jaargroep gedefinieerd, die door leerkrachten zijn geïntegreerd in de jaarplanning van Snappet, met een doordachte afwijking van de methodeplanning. Toetsanalyses stellen ons in staat om individuele leerbehoeften te adresseren. Gesprekken met leerlingen over hun leerdoelen en ontwikkeling in Snappet vergroten hun eigenaarschap en focus op resultaat. Het begrijpend lezen heeft eveneens een impuls gekregen. In ons derde jaar van het verbeteringstraject hebben we ouders actief betrokken en de kwaliteitskaart begrijpend lezen vastgesteld. Groep 3 leerlingen die extra ondersteuning bij technisch lezen nodig hebben, ontvangen dit via speciaal bouwlezen. We zetten rijke teksten in die aansluiten bij onze wereldoriëntatie-thema's, met heldere lesdoelen en verdiepende vragen gebaseerd op de taxonomie van Bloom. Dit stelt leerkrachten in staat effectief te differentiëren en het leesplezier te vergroten. De digitale vaardigheden van onze leerkrachten zijn aanzienlijk verbeterd door online cursussen en samenwerking. Met EDUX hebben we ons taalonderwijs en de koppeling met wereldoriëntatie geoptimaliseerd. De thema's worden rijker ingevuld, wat de betrokkenheid van leerlingen verhoogt. Een nieuwe methode voor wereldoriëntatie is geïmplementeerd, met de eerste stappen gezet om taalonderwijs hier nauw aan te verbinden. Speerpunten voor schooljaar 2025-2026 omvatten: Verdieping van begrijpend lezen met focus op actuele inzichten, woordenschatontwikkeling, en het gebruik van rijke teksten. Voor ICT streven we naar een geborgde, doorlopende leerlijn en optimale leerkrachtvaardigheden. De 'Rijke Schoolmiddag' wordt vormgegeven met de Blink methode, geïntegreerde basisvaardigheden en koppeling aan kunstzinnige oriëntatie. De kernwaarden van Floriander ('Stevige Basis') worden zichtbaar gemaakt, met de nadruk op professionele groei, hoge verwachtingen en een samenhangend curriculum voor taal, rekenen en burgerschap. 'Slim Samenwerken' richt zich op een integrale samenwerking met kinderopvangpartners voor een doorlopende leerlijn en kennisdeling, met een gedeelde visie voor het kindcentrum.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en wat zijn onze tevredenheidsnormen?

Onze aanpak om onderwijsdoelen te realiseren is gestructureerd: per speerpunt formuleren we concrete doelen in een actieplan. Werkgroepen monitoren de voortgang, rapporteren tussentijds en sturen bij waar nodig. Jaarlijks evalueren we het volledige schoolplan tijdens een schoolconferentie, waarbij we de behaalde resultaten analyseren en de verbeterpunten voor het volgende jaar bepalen. Wij zijn tevreden wanneer onze leerlingen uitstekende resultaten behalen op toetsen, conform onze eigen ambitieuze normen en de landelijke verwachtingen. Echter, onze tevredenheid gaat verder dan toetsresultaten; we streven ernaar dat elk kind zich optimaal ontwikkelt binnen zijn of haar mogelijkheden. Ons primaire doel is dat elke leerling minimaal referentieniveau 1F beheerst, met de ambitie om 1S/2F voor zoveel mogelijk leerlingen te bereiken en elk kind uit te dagen het hoogst haalbare niveau te behalen, waarbij we het landelijk gemiddelde willen overtreffen. Naast academische kennis hechten we grote waarde aan de ontwikkeling van praktische vaardigheden. We zijn tevreden als leerlingen deze vaardigheden succesvol kunnen toepassen in alledaagse situaties, zoals winkelen, het berekenen van oppervlaktes, effectieve communicatie via e-mail of het delen van kennis via een blog. Een cruciaal aspect van onze tevredenheid is het welzijn van onze leerlingen. We streven naar een veilige schoolomgeving waarin kinderen positief kunnen samenwerken, voor zichzelf opkomen met respect voor anderen, en zichzelf kunnen zijn. Het opbouwen van vriendschappen en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld zijn hierin essentieel. We zijn tevreden als onze leerlingen hun talenten ontdekken, zich bewust zijn van hun ontwikkelpunten en zich blijven ontwikkelen. Ze maken kennis met cultuur, sport en wetenschap, waardoor ze weloverwogen keuzes kunnen maken voor hun toekomst. Kinderen leren effectief hoe ze moeten leren, welke bronnen ze kunnen raadplegen en hoe ze informatie kunnen verzamelen voor projecten. Ze ontwikkelen presentatievaardigheden en kunnen zelfstandig of in teamverband leerproblemen oplossen. Verder is het vergroten van het eigenaarschap bij leerlingen een belangrijk streven. We zijn tevreden als kinderen hun eigen leerproces sturen, weloverwogen keuzes maken en weten wat ze willen bereiken en hoe ze dat kunnen realiseren. Onze tevredenheid wordt ook weerspiegeld in de positieve feedback van kinderen, ouders en medewerkers, zowel in onderzoeken als in de dagelijkse praktijk. We willen dat de school een levendige afspiegeling is van de buurt waarin we gevestigd zijn. Wij zijn tevreden wanneer alle betrokkenen het gevoel hebben dat het maximale uit elk kind is gehaald. Betrokken en gemotiveerde leerlingen, aangewakkerd door een inspirerend team, vormen de kern van ons succes. Dagelijks zetten kinderen, ouders, partners en teamleden zich gezamenlijk in om te excelleren. Financieel en organisatorisch zijn we tevreden als de middelen effectief bijdragen aan onze collectieve ambities en de financiële huishouding in balans is. Een gezonde balans tussen personeelsinzet, onderwijskundige resultaten en investeringen in eigentijds onderwijs is essentieel. De fysieke omgeving en huisvesting moeten ons onderwijs ondersteunen, samenwerking stimuleren en talentontwikkeling bevorderen. De school fungeert als een ontmoetingsplek die bijdraagt aan de brede ontwikkeling van kinderen in de wijk.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Pieter Wijten

Toelichting van de school

RK Basisschool Pieter Wijten is een gecertificeerde VE-locatie, wat staat voor Vroegschoolse Educatie. Dit programma is een essentieel onderdeel van ons beleid om onderwijsachterstanden te verminderen en alle kinderen een sterke start te geven op de basisschool. Ons doel is om peuters die een mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstand hebben, beter voor te bereiden op de overstap naar groep 1 en 2. Hiermee zorgen we ervoor dat alle kleuters zonder achterstand doorstromen naar groep 3. Voor de kleuters in groep 1 en 2 die deel uitmaken van de VE-doelgroep, bieden we een stimulerende leeromgeving. Indien uw kind een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal heeft bezocht, zorgen wij voor een naadloze en warme overdracht van informatie. Deze overdracht, inclusief eventuele specifieke ontwikkelingskenmerken of bijzonderheden, wordt samen met het intakeformulier van onze school opgenomen in het leerlingdossier. Dit stelt ons in staat om het onderwijs optimaal af te stemmen op de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. Bij RK Basisschool Pieter Wijten ontdekken jonge kinderen de wereld spelenderwijs. Ons onderwijs sluit nauw aan bij hun belevingswereld, met thematische projecten in groep 1/2. Thema's zoals 'de bakker' of 'de lente' vormen de rode draad door alle activiteiten. Kinderen worden hierdoor gestimuleerd om te spelen, nieuwe ervaringen op te doen en zich te ontwikkelen. Liedjes, versjes, bewegingsspelletjes en kringactiviteiten worden aangepast aan het actuele thema. Daarnaast zetten we diverse materialen in om creatieve expressie te bevorderen. Met specifieke ontwikkelingsmaterialen oefenen leerlingen belangrijke vaardigheden en maken ze zich begrippen en technieken eigen die essentieel zijn voor het leren lezen, schrijven en rekenen. In de kleuterklassen besteden we veel aandacht aan taalontwikkeling met behulp van het programma 'Schatkist'. De vooruitgang van onze jonge leerlingen volgen we nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem IEP. Dit systeem geeft ons inzicht in de individuele ontwikkeling en signaleert tijdig of extra ondersteuning nodig is. Kleuters met specifieke zorgvragen, met name op het gebied van taalontwikkeling, ontvangen intensieve begeleiding, zowel in als buiten de klas. Dit gebeurt in kleine groepjes om de woordenschat, het taalbegrip en de algehele nieuwsgierigheid te vergroten. Tevens bieden we extra ondersteuning voor voorbereidende rekenvaardigheden en ruimtelijk inzicht. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen deze in onze wekelijkse plusklas. Hier worden ze uitgedaagd op een ander denkniveau, en ontvangen ze ook in de klas aangepaste, uitdagende opdrachten. Onze onderwijsdoelstelling is om de ontwikkeling van elk kind optimaal te stimuleren, met hoge verwachtingen, om hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan en toekomstige maatschappelijke carrière te vergroten.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool Pieter Wijten extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, RK Basisschool Pieter Wijten biedt specifieke extra ondersteuning en stimuleringsprogramma's voor jonge kinderen, waaronder Vroegschoolse Educatie (VE) om ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Ja, RK Basisschool Pieter Wijten biedt specifieke extra ondersteuning en stimuleringsprogramma's voor jonge kinderen, waaronder Vroegschoolse Educatie (VE) om ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Kinderopvang Waalwijk
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VE) Peuteropvang Waalwijk
Kindcentrum Waalwijk

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

RK Basisschool Pieter Wijten werkt nauw samen met MIKZ om een gecoördineerd en effectief aanbod voor het jonge kind te garanderen.

RK Basisschool Pieter Wijten werkt nauw samen met MIKZ om een gecoördineerd en effectief aanbod voor het jonge kind te garanderen.

MIKZ Waalwijk
Team | RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk | [2025] Schoolregister