
Het team van RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk
Current section: teamZie hier hoe het team van RK Basisschool Pieter Wijten is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool Pieter Wijten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij RK Basisschool Pieter Wijten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool Pieter Wijten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij RK Basisschool Pieter Wijten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool Pieter Wijten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten op RK Basisschool Pieter Wijten: Onze Aanpak
Ontdek hoe RK Basisschool Pieter Wijten zorgt voor optimale continuïteit bij afwezigheid van leerkrachten. Ons team streeft ernaar om bij ziekte of ander kortdurend verlof van een vaste leerkracht zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde vervanger te regelen. Uw kind kan rekenen op een gestructureerde leeromgeving, zelfs tijdens onverwachte afwezigheden. Voor een efficiënte invulling van de vervanging is RK Basisschool Pieter Wijten aangesloten bij het Regionaal Transfer Centrum. Dit samenwerkingsverband biedt toegang tot een pool van beschikbare en bevoegde onderwijsprofessionals. Mocht er onverhoopt geen geschikte kandidaat via het centrum beschikbaar zijn, dan kunnen wij een beroep doen op Qrabbl. Deze organisatie beschikt over leerkrachten die gespecialiseerd zijn in creatieve vakken, wat een waardevolle aanvulling kan zijn op ons onderwijsaanbod. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kan het voorkomen dat een collega-leerkracht tijdelijk de lesgevende taken overneemt. Het samenvoegen van klassen of het verdelen van leerlingen over andere groepen zijn maatregelen die we enkel in noodgevallen treffen. Ook een verzoek aan ouders om kinderen thuis op te vangen, met de nadruk op wederzijdse hulp, wordt slechts als allerlaatste redmiddel overwogen. Hoewel we de afwezigheid van de vertrouwde leerkracht begrijpen, zetten wij ons maximaal in om de onderwijscontinuïteit te waarborgen en het leerproces van uw kind zo min mogelijk te verstoren.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Om ons onderwijs zo passend mogelijk aan te laten sluiten bij de eigen wereld en mogelijkheden van de leerlingen werken we met stamgroepen en instructiegroepen. De stamgroep is de klas van de leerling waarin hij met zijn leeftijdgenoten zit. In deze groep wordt de dag opgestart en afgesloten met de eigen leerkracht. Onder andere de creatieve vakken, bewegingslessen, lessen m.b.t. de sociale-emotionele ontwikkeling, begrijpend lezen, schrijven en verkeer worden in de stamgroep gegeven. Voor de vakken rekenen, spelling, lezen en taal worden de kinderen ingedeeld in instructiegroepen. Dit betekent dat leerlingen voor deze vakken niet in hun stamgroep zitten maar groepsdoorbrekend werken. De leerlingen krijgen voor deze vakken instructie op het niveau wat het dichtst bij hun functioneringsniveau ligt waarnaast we ook uitgaan van hoge verwachtingen. Op deze manier doen de leerlingen de meeste succeservaringen waardoor ze meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen en daardoor meer groei laten zien.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool Pieter Wijten
Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvolle Schoolloopbaan
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij RK Basisschool Pieter Wijten staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Al jaren bieden we gespecialiseerde zorg en volgen we de voortgang nauwlettend. Bij signalen van ontwikkelingsverschillen werken we nauw samen met u, de leerkracht en de intern begeleider (IB-er) om de beste ondersteuning te bieden. Voor leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben, organiseren we wekelijks kleine groepjes met een taalondersteuner. Hierbij ligt de focus op het vergroten van de woordenschat en het stimuleren van leesplezier. Nieuwkomers vanaf groep 3 krijgen op 'Wereldrijk' intensieve taaltraining gericht op taal en burgerschap, met als doel een soepele doorstroom naar regulier onderwijs. Onze rekencoördinator biedt proactieve ondersteuning bij rekenuitdagingen. Zij analyseert problemen en deelt praktische tips met leerlingen en leerkrachten. Leerlingen die meer uitdaging zoeken, worden gestimuleerd in onze wekelijkse plusklas. Hier werken zij in kleine groepen aan uitdagende projecten onder begeleiding van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast adviseren we over aanvullend lesmateriaal voor in de klas. Naast interne ondersteuning, bieden we via de bovenschoolse plusklas 'Breinrijk' extra verrijkingsmogelijkheden voor leerlingen vanaf groep 4. Dit programma, geleid door gespecialiseerde leerkrachten, is ontworpen voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping. Informatie over de aanmeldprocedure is verkrijgbaar bij onze intern begeleider. Bovendien participeert onze school actief in het initiatief 'Waalwijk Taalkrijk', om de taalontwikkeling van alle leerlingen te bevorderen. Meer details vindt u op www.waalwijktaalrijk.nl/onderwerpen/taalimpuls.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind is essentieel voor een succesvolle schoolervaring. Wij streven naar een veilige omgeving waarin elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Door actief sociaal gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen, creëren we een positief schoolklimaat. We maken gebruik van effectieve methodieken zoals de Kanjertraining en de gouden/zilveren weken om positieve interacties te bevorderen. Duidelijke schoolregels, die door iedereen binnen de school worden nageleefd, dragen bij aan een gestructureerde omgeving. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, staat onze intern begeleider, tevens gedragsspecialist, klaar om te adviseren en passende interventies te bieden. Deze ondersteuning kan zowel intern plaatsvinden, in samenwerking met de leerkracht en gedragsspecialist, als extern, altijd in nauw overleg met u als ouder.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Vaardigheden voor Levenslang Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school hanteert de methodiek 'Wijzer in Executieve Functies' om leerlingen essentiële vaardigheden aan te leren voor zelfstandig functioneren. Denk hierbij aan het reguleren van emoties, het versterken van het werkgeheugen, het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en het verbeteren van planningsvaardigheden. Deze aanpak is geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs en wordt niet als een losstaand programma aangeboden. Hiermee zorgen we ervoor dat de leerlingen deze vaardigheden direct kunnen toepassen in hun leerproces. Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, dan bespreken we dit altijd in samenspraak met de intern begeleider en u als ouder.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning voor een Gezonde Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen met zorgen rondom hun motorische ontwikkeling, staat onze motorisch remedial teacher klaar. Na een gerichte test en een gesprek met u als ouder, kunnen we specifiek advies geven, eventueel inclusief doorverwijzing naar fysiotherapie. Deze gespecialiseerde hulp zorgt ervoor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt om zijn of haar motorische vaardigheden optimaal te ontwikkelen.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Protocol
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Persoonlijke verzorging is een integraal onderdeel van ons onderwijs, waarbij we al vanaf de start aandacht besteden aan hygiëne en zelfzorg. Indien nodig bespreken we dit met u als ouder en kunnen we de GGD inschakelen voor advies. Onze leerkrachten zijn niet opgeleid voor het uitvoeren van medische handelingen. Wij volgen strikt de protocollen van onze stichting voor medicatiegebruik tijdens schooltijd. Bij noodzaak tot medicatie-inname wordt een officiële verklaring opgesteld in overleg met u.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool Pieter Wijten
Gedetailleerde Uitleg Over Passend Onderwijs en Individuele Begeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan
Wat zijn de doelen en speerpunten in ons schoolplan?
Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en wat zijn onze tevredenheidsnormen?
Downloaden
Download Ons Schoolplan HierOntdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Pieter Wijten
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt RK Basisschool Pieter Wijten extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, RK Basisschool Pieter Wijten biedt specifieke extra ondersteuning en stimuleringsprogramma's voor jonge kinderen, waaronder Vroegschoolse Educatie (VE) om ontwikkelingskansen te maximaliseren.
Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?
RK Basisschool Pieter Wijten werkt nauw samen met MIKZ om een gecoördineerd en effectief aanbod voor het jonge kind te garanderen.