
Schoolweging
De schoolweging van Pieter Wijten is 33,73 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,6% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93,4%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, ook voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 51,8% ruim boven de signaleringswaarde van 36,3% voor het streefniveau. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 49,2%. De focus op kansrijke advisering lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een realistische mix: 25% vmbo-k als grootste categorie, aangevuld met doorstroomrichtingen als havo/vwo (12,5%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,01% scoren. De school lijkt hiermee een stimulerend maar prudent adviesbeleid te voeren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pieter Wijten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken op de Pieter Wijten opbrengstgericht. Opbrengstgericht werken heeft tot doel om optimale resultaten, optimale opbrengsten bij alle leerlingen van een school te realiseren. Bij opbrengstgericht werken is de leerkracht aan zet. De leerkracht maakt het verschil, hij/zij maakt beredeneerde keuzes in de aanpak om de ontwikkeling van de leerlingen voortdurend te stimuleren. Bij opbrengstgericht werken in 4D doorloopt de leerkracht voortdurend de volgende 4 fasen: 1. Verzamelen van beschikbare gegevens (data) 2. Analyseren van de beïnvloedbare kenmerken van het onderwijsleerproces (duiden) 3. Stellen van meetbare, hoge ambities (doelen) 4. Realiseren van de doelen met passende interventies (doen) Deze cyclus doorlopen we meerdere keren per jaar op verschillende niveaus: 1. Kleine zorgcyclus: dagelijks / wekelijks wordt per leerling en groep bijgehouden wat is aangeboden aan leerstof en hoe de leerlingen hierop hebben gereageerd. Wat werkte wel/niet in deze les. De leerkrachten verwerken dit in de doelenplanners. 2. Middelgrote zorgcyclus: iedere 6-8 weken wordt een blokplanning bijgehouden. Welke doelen zijn de afgelopen periode aangeboden en hebben de leerlingen deze doelen behaald. Dit is terug te zien in Snappet, maar ook in observaties tijdens de lessen. Met het team evalueren de afgelopen onderwijsperiode m.b.v. reflectievragen die aan elkaar gesteld worden en bepalen we de volgende stap die nodig is. 3. Grote zorgcyclus: twee keer per jaar nemen we bij de leerlingen in groep 3 t/m 8 toetsen af. Ook hier kijken we weer naar het aanbod en de opbrengsten van deze aangeboden leerstof. Aan de hand van de toetsscores bepalen we per leerling, groep, school de volgende stap en worden leerlingen opnieuw ingedeeld in de niveaugroepen. Ook hebben we regelmatig kindgesprekken waarbij de leerkracht in gesprek gaat met het kind over de doelen die wel/niet behaald zijn. We willen onze leerlingen er op wijzen tijdens deze gesprekken dat zij ook deels zelf verantwoordelijk zijn om deze doelen te behalen, door bijv een rustige werkplek in de klas te zoeken waar minder afleiding is of door met de leerling af te spreken extra instructie te volgen waar nodig of door hulp te vragen als het niet lukt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Ruim 66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Het percentage onderadviezing (16,7%) ligt echter hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. De intensieve voorlichting over doorstroommogelijkheden draagt bij aan 16,7% bovenadviezing.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool Pieter Wijten is elk kind een belofte. We willen met ons onderwijs bereiken dat elk kind een plek krijgt in onze maatschappij, waarbij het bewust gebruik kan maken van vaardigheden en talenten. Om onze visie werkelijkheid te laten worden werken we vanuit een veilig pedagogisch klimaat. We besteden tijd aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Respect voor jezelf en de ander brengt welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid met de mensen en de wereld om ons heen. We willen elkaar ontmoeten om zo te bouwen aan duurzame relaties. Doelen: - Iedereen op de Pieter Wijten (kinderen, team en ouders) is betrokken bij het creëren van een veilige en positieve sfeer op school. - Alle kinderen voelen zich veilig op onze school, mocht hun veiligheid in het geding komen, dan voelen zij zich serieus genomen en gehoord. - Kinderen hebben zicht op het leerproces binnen hun persoonlijke ontwikkeling. - Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor het pedagogisch klimaat binnen hun groep. LEES MINDER
Aardig
Vaardig
Waardig
Wat is de werkwijze van RK Basisschool Pieter Wijten voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool Pieter Wijten heeft een actief veiligheidsbeleid om een sociaal veilige schoolomgeving te creëren. De school investeert in de deskundigheid en betrokkenheid van het team, de leerlingen en de ouders. Het doel is dat alle leerlingen zich veilig voelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De school monitort de sociale veiligheid en evalueert het beleid. Pesten wordt gezien als een groepsprobleem waarbij de school uitgaat van verschillende rollen. Teamleden herkennen de signalen van pesten en nemen er duidelijk stelling tegen. Er is een pestprotocol en een aanspreekpunt voor ouders en leerlingen, namelijk de anti-pestcoördinator. De sociale veiligheid wordt gemonitord door middel van vragenlijsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Pieter Wijten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool Pieter Wijten gebruikt de IEP registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Pieter Wijten?
RK Basisschool Pieter Wijten gebruikt de Kanjertraining, gouden en zilveren weken en mediawijsheid als methoden voor sociaal-emotioneel leren.