
De resultaten van RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool Pieter Wijten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool Pieter Wijten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Basisschool Pieter Wijten
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. RK Basisschool Pieter Wijten presteert sterk, met een score die dit minimum ruim overstijgt, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestaties op RK Basisschool Pieter Wijten
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken voor taal en rekenen. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. RK Basisschool Pieter Wijten streeft ernaar om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten behalen, wat bijdraagt aan hun toekomstige succes op het voortgezet onderwijs en daarbuiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool Pieter Wijten?
Bij RK Basisschool Pieter Wijten in Waalwijk hechten we veel waarde aan een zorgvuldig en kansrijk schooladvies voor elke leerling. In groep 7 ontvangen onze leerlingen een eerste, voorlopig schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door een team van ervaren bovenbouwleerkrachten, in samenwerking met de intern begeleider en directie. Dit voorlopige advies wordt persoonlijk besproken met zowel ouders als de leerling. Tijdens dit gesprek evalueren we of het advies aansluit bij de verwachtingen en wat dit concreet betekent voor het komende schooljaar. Met dit vroege advies kunnen ouders zich oriënteren op diverse scholen in het voortgezet onderwijs, wat helpt bij het maken van weloverwogen keuzes. Midden in groep 8 volgt een tweede voorlopig advies, opnieuw samengesteld door de bovenbouwleerkrachten, intern begeleider en directie. De doorstroomtoets, die begin februari plaatsvindt, is een belangrijk onderdeel van dit proces. Na de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies bepaald. Dit definitieve advies, opgesteld door hetzelfde deskundige team, houdt rekening met de resultaten van de doorstroomtoets. Een lagere score op de toets zal het advies doorgaans niet direct beïnvloeden. Bij een hogere score kan het advies naar boven worden bijgesteld, tenzij er specifieke, zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen. Het definitieve advies wordt tijdens een afrondend gesprek met ouders en leerling toegelicht en schriftelijk vastgelegd. Dit document is essentieel voor de inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Een Veilige Basis op Basisschool Pieter Wijten
Bij RK Basisschool Pieter Wijten geloven we dat elk kind een unieke belofte is. Ons onderwijs is erop gericht om ieder kind de kans te geven een waardevolle plek in de maatschappij te verwerven, waarbij het zijn of haar talenten en vaardigheden bewust kan inzetten. Om deze visie te realiseren, creëren we een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat. We besteden veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Respect voor jezelf en voor anderen is hierbij essentieel. Dit bevordert welbevinden, betrokkenheid en een sterke verbondenheid met zowel medeleerlingen als de wereld om ons heen. Door elkaar te ontmoeten, bouwen we aan duurzame en positieve relaties binnen onze schoolgemeenschap. Onze doelen voor sociale ontwikkeling zijn helder: - Iedereen binnen de Pieter Wijten gemeenschap, inclusief kinderen, team en ouders, draagt actief bij aan een veilige en positieve schoolsfeer. - Alle kinderen voelen zich veilig en gerespecteerd op onze school. Bij zorgen over hun veiligheid worden zij serieus genomen en gehoord. - Kinderen krijgen inzicht in hun eigen leerproces en persoonlijke groei. - Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor het pedagogisch klimaat binnen hun eigen klas.
Positief en vriendelijk gedrag nastreven.
Ontwikkelen van essentiële sociale en leervaardigheden.
Handelen met respect en waardigheid.
Hoe bevordert Basisschool Pieter Wijten de sociale veiligheid onder leerlingen?
Sinds de invoering van de Wet Sociale Veiligheid op School in augustus 2015 hebben scholen de wettelijke plicht om een sociaal veilige omgeving te waarborgen. Hoewel pestprotocollen al bestonden, erkent deze wet dat protocollen alleen niet volstaan. Wij onderschrijven dit volledig en hanteren een proactief veiligheidsbeleid gericht op pestpreventie. Ondanks preventieve maatregelen kan pesten helaas voorkomen. Daarom investeren wij voortdurend in de expertise en betrokkenheid van ons team, onze leerlingen en hun ouders. Dit alles met als doel een veilige en positieve sfeer te creëren en pestgedrag tijdig te signaleren en effectief aan te pakken. Ons beleid streeft ernaar dat alle leerlingen zich veilig voelen tijdens hun basisschooltijd, wat essentieel is voor hun optimale ontwikkeling. Indien hun veiligheid toch in het geding komt, zorgen wij ervoor dat zij gehoord en serieus genomen worden. Om ons doel te bereiken, monitoren wij de sociale veiligheid van onze leerlingen jaarlijks. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen een vragenlijst in. Ook ouders worden gevraagd een korte enquête in te vullen. De resultaten analyseren we en gebruiken we om ons beleid aan te scherpen. De meest recente meting van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in november 2024 toonde positieve resultaten op het gebied van pestbeleving en -gedrag. We zien dat leerlingen zelden tot nooit worden uitgelachen, uitgesloten, pijn gedaan of uitgescholden. Een lichte stijging in het aantal leerlingen dat aangeeft wel eens uitgelachen te worden, zagen we vooral in groepen waar de leerkrachten nog niet volledig getraind waren in de Kanjertraining. Interventies in andere groepen, zoals Kanjertrainingen en kindgesprekken, tonen een positief effect. Wel zien we een lichte daling in het algemeen veiligheidsgevoel, wat benadrukt dat we continu moeten blijven inzetten op groepsvorming en sociale cohesie.
Welke tools gebruikt RK Basisschool Pieter Wijten voor het meten van sociale resultaten?
RK Basisschool Pieter Wijten maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen:
- Individuele Educatie Plan (IEP) voor een gestructureerde aanpak.
Welke methoden voor sociaal-emotionele ontwikkeling zet de school in?
Om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te stimuleren, hanteert RK Basisschool Pieter Wijten de volgende bewezen methoden:
- Kanjertrainingen voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
- Gouden en Zilveren Weken voor het versterken van de groepscohesie en positieve interacties.
- Mediawijsheid programma's voor een veilige en verantwoorde omgang met digitale media.
Inspectierapport RK Basisschool Pieter Wijten: Kwaliteitsonderzoek van Onze School
RK Basisschool Pieter Wijten is trots op de recente inspectieresultaten, waarbij de kernaspecten van ons onderwijs, zoals didactiek en leerresultaten, als 'goed' zijn beoordeeld. Deze erkenning bevestigt de effectiviteit van onze didactische aanpak, die gericht is op het optimaal benutten van de talenten van onze leerkrachten en leerlingen. Door de focus op doorlopende leerlijnen kunnen wij resultaatgericht en gepersonaliseerd onderwijs bieden, zodat elk kind zich volledig kan ontwikkelen. Onze zorgcyclus is nauwkeurig afgestemd op de individuele ontwikkeling van elk kind. Dagelijkse monitoring van voortgang stelt ons in staat om het onderwijs aanbod direct aan te passen en te optimaliseren. Dit resulteert in een significante groei van het zelfvertrouwen en succeservaringen bij onze leerlingen. De Pieter Wijtenschool biedt een warme en ondersteunende omgeving waar zowel leren als werken centraal staat, wat bijdraagt aan het welzijn van ons gehele schoolteam. Wij waarderen de positieve beoordeling van de onderwijsinspectie, die onze ingezette koers en de aandacht voor inhoud en het primaire proces bevestigt. Het team is gemotiveerd door deze erkenning en ziet het als een beloning voor de dagelijkse inzet en de juiste prioriteiten. Dank aan de inspecteur voor de professionele en waarderende wijze waarop onze school is bekeken en erkend.