Openbare Basisschool Villa Vlinderhof in Waalwijk

Het team van Openbare Basisschool Villa Vlinderhof in Waalwijk

Current section: team
Cornelis Verhoevenstraat 25
5146 Waalwijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Villa Vlinderhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Villa Vlinderhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Villa Vlinderhof bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Villa Vlinderhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Villa Vlinderhof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.6%)
Man (11.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Villa Vlinderhof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.7%)
25-35 jaar (37.1%)
35-45 jaar (25.7%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Villa Vlinderhof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.9%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (2.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Villa Vlinderhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Villa Vlinderhof: Een Betrouwbaar Plan

Bij Villa Vlinderhof begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een robuust systeem voor leerkrachtvervanging ingericht. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is door ziekte of ander verlof, zetten we alles op alles om zo snel mogelijk een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze interne invalpool bestaat uit toegewijde leerkrachten die direct inzetbaar zijn. Indien zij niet nodig zijn voor directe vervanging, ondersteunen zij de lopende lessen en klassen. Dit zorgt ervoor dat de onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang vinden. Daarnaast werkt Villa Vlinderhof samen met het gespecialiseerde Driessen Flex Center en maken we gebruik van de eigen invalpool van Floriander. Deze samenwerkingen garanderen een brede toegang tot beschikbare en bekwame leerkrachten. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen we genoodzaakt zijn om groepen tijdelijk samen te voegen of te verdelen. In het uiterste geval vragen we ouders om hulp bij de opvang van hun kinderen. Een gedetailleerd protocol voor leerkrachtverzuim is op school aanwezig en beschrijft nauwkeurig hoe we met dergelijke situaties omgaan, met als prioriteit het welzijn en de educatie van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Villa Vlinderhof

3

Taal en Rekenen: Succesvolle Leerpaden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team op OBS Villa Vlinderhof beschikt over een gespecialiseerde expertiseschil die leerkrachten ondersteunt bij de individuele zorg voor elke leerling. Binnen deze schil werken onze gekwalificeerde specialisten, waaronder een Rekenspecialist en een Leesspecialist, nauw samen om leerlingen optimaal te begeleiden. Ook een Gedragsspecialist en een specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid bieden gerichte hulp. Intern begeleiders en bouwcoördinatoren zijn essentieel in het ondersteunen van leerkrachten, zowel op het gebied van leerlingenzorg als de verdere ontwikkeling van hun onderwijspraktijk. Daarnaast ontvangen leerlingen twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde vakdocent. We analyseren jaarlijks onze leerlingpopulatie om ons onderwijsaanbod continu te verfijnen en beter af te stemmen op de behoeften van elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Op Basisschool Villa Vlinderhof hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist en intern begeleiders bieden hierbij gerichte ondersteuning. Zij werken nauw samen met leerkrachten om een positief en veilig leerklimaat te waarborgen. Dit helpt kinderen om zich zelfverzekerd en geborgen te voelen in de klas. Door deze expertise kunnen we proactief inspelen op de individuele behoeften van elke leerling op dit belangrijke gebied.

1

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist is een sleutelfiguur in het bevorderen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij onze leerlingen. Zij biedt ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten om leerstrategieën te optimaliseren en eventuele uitdagingen op het gebied van gedrag aan te pakken. Dit draagt bij aan een productieve leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Motorische Ontwikkeling: Bewegen met Plezier

Beschikbare specialisten:

Beweegspecialist

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van uw kind staat centraal dankzij onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Leerlingen ontvangen twee keer per week een uitgebreide les van 45 minuten, gericht op het verbeteren van zowel fijne als grove motoriek. Dit zorgt voor een gezonde lichamelijke ontwikkeling en leert kinderen het plezier van bewegen.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van persoonlijke verzorging en medische handelingen werken wij samen met externe partners. Onze school richt zich primair op het onderwijsleerproces. Indien er specifieke medische of verzorgingsbehoeften zijn, zorgen wij voor een goede afstemming met de juiste professionals. Uw kind kan rekenen op een veilige omgeving, waarin ook deze aspecten aandacht krijgen via passende verwijzing en samenwerking.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling op Villa Vlinderhof

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Doorstroom naar Speciaal (Basis)onderwijs Indien de standaard en aanvullende ondersteuning op onze school niet volstaat, kan een overstap naar het speciaal (basis)onderwijs de meest geschikte stap zijn. Villa Vlinderhof volgt hiervoor een zorgvuldige procedure, in nauwe samenwerking met het bevoegd gezag en het samenwerkingsverband. Wij bespreken alle noodzakelijke stappen met u, om een soepele transitie naar een nieuwe school te waarborgen. Vorig schooljaar heeft één van onze leerlingen succesvol de overstap gemaakt naar het speciaal (basis)onderwijs, wat de effectiviteit van onze begeleiding onderstreept. Individuele Behoeften en Talentontwikkeling Onze school is alert op leerlingen met een voorsprong, begaafdheid en hoogbegaafdheid. Met behulp van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) signaleren en begeleiden wij deze leerlingen van groep 1 tot en met 8. De Quickscan HB is ons startpunt voor vroege signalering. In samenwerking met onze talentcoördinator, IB-er en de leerkracht evalueren we vervolgstappen. Leerlingen die zowel cognitief als emotioneel klaar zijn voor meer uitdaging, krijgen deze ook aangeboden. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we 'Villawerk'. Dit protocol stelt leerkrachten in staat om deze leerlingen effectief te begeleiden, zowel binnen als buiten de klas. De focus ligt hierbij op het ontwikkelen van leerstrategieën en executieve vaardigheden zoals plannen, doorzetten en zelfreflectie. Leerlingen vanaf groep 5 kunnen deelnemen aan de Plusklas van Floriander, mits ze voldoen aan de gestelde criteria zoals beschreven in ons Beleidsplan Meer- en hoogbegaafdheid. Een toelatingscommissie beoordeelt de aanvragen zorgvuldig. Taalontwikkeling en Dyslexieondersteuning De gemeente Waalwijk ondersteunt onze inspanningen met extra middelen voor taalontwikkeling. Leerlingen in groep 1-3 met een taalachterstand ontvangen intensieve begeleiding in kleine groepjes onder leiding van een gespecialiseerde taalcoördinator. Villa Vlinderhof hanteert een strikt dyslexieprotocol. Door middel van gerichte observaties sporen we vroegtijdig leerlingen op die mogelijk dyslexie hebben. Dit stelt ons in staat om direct passende zorg en begeleiding te bieden, waarbij ouders nauw betrokken worden en leerlingen worden besproken met de IB-er. Om een definitieve diagnose te stellen, kan de school leerlingen aanmelden bij de screener van het Samenwerkingsverband. Voldoet de leerling aan de gestelde eisen, dan kan vergoed dyslexieonderzoek volgen. Meer informatie over de procedure van het Samenwerkingsverband is beschikbaar. Samenwerking met Externe Partijen Team WijZ is uw partner voor vragen over gemeentelijke voorzieningen en regelingen op het gebied van zorg, welzijn en jeugdhulp, conform de WMO en Jeugdwet. Begeleiding door Externe Deskundigen Hoewel alle leerlingen het reguliere lesrooster volgen, is begeleiding door externe deskundigen onder schooltijd mogelijk onder specifieke voorwaarden. Een aanvraagformulier kan hiervoor bij de directeur worden ingediend. Toekomstgericht Aanbod Wij blijven investeren in het versterken van de basisvaardigheden. Voor specifieke ondersteuningsvragen buiten de reguliere zorg, werken we samen met orthopedagogen, schoolmaatschappelijk ondersteuners, de GGD, expertisecentrum De Kracht en gebiedsscholen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Ontwikkeling bij Villa Vlinderhof

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 legt de nadruk op diverse cruciale ontwikkelingsgebieden. We integreren wereldburgerschap en culturele vorming als vaste onderdelen in ons lesaanbod, om leerlingen breder te vormen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de 21e-eeuwse vaardigheden, essentieel voor de toekomst van onze leerlingen. Digitale middelen zetten we effectief in om ouders continu te informeren over de voortgang en ontwikkeling van hun kind. Een belangrijk streven is het realiseren van gelijke kansen voor alle leerlingen, ondanks individuele verschillen. We onderhouden nauwe samenwerking met de kinderopvang binnen ons kindcentrum, met helder gedefinieerde kaders. Ons onderwijs stimuleert betekenisvol leren door boeiend, eigentijds en duurzaam lesmateriaal aan te bieden voor zowel doeners als denkers. Professionals krijgen bij ons de ruimte voor brede en duurzame persoonlijke ontwikkeling. Halverwege de schoolplanperiode hebben we de behaalde resultaten in schooljaar 2024-2025 geëvalueerd. Het team is trots op de indrukwekkende vooruitgang die we gezamenlijk hebben geboekt. De evaluatie bood ook een moment om opnieuw te focussen op onze kernwaarden en de fundering van ons onderwijs te versterken. Dit heeft geleid tot gerichte keuzes binnen ontwikkelteams (gericht op lezen, rekenen, digitale geletterdheid, wereldoriëntatie en gedrag), een optimalisatie van ons speerpuntenaanbod, methodeselectie, lesroosters en jaarlijkse activiteiten. Deze strategische aanpassingen creëren meer ontwikkelingsruimte voor de school, het team en elke individuele leerling.

Hoe waarborgt Villa Vlinderhof de gestelde onderwijsdoelen?

Kwaliteit is geen toeval; daarom hanteren wij een systematische aanpak voor schoolontwikkeling. Dit omvat het formuleren van passend beleid, het correct uitvoeren van activiteiten en een grondige evaluatie om te meten of we onze doelen bereiken. Kwaliteitszorg bij Villa Vlinderhof betekent het implementeren van samenhangend beleid, concrete doelstellingen en effectief management. Hierdoor voeren we benodigde acties en controles uit, leveren we de gewenste onderwijskwaliteit en streven we naar continue verbetering. Voor de inrichting van onze kwaliteitszorg maken we gebruik van de WMKPO-instrumenten en voeren we zelfevaluaties uit. In onze vierjarige schoolplancyclus organiseren we tevredenheidspeilingen onder ouders, leerlingen (groep 6-8) en teamleden. Deze metingen volgen planmatig de kwaliteit van ons onderwijs en onze organisatie. De resultaten van dit onderzoek, aangevuld met gegevens van de onderwijsinspectie, het leerlingvolgsysteem, de risico-inventarisatie & evaluatie (RI&E) en het bestuur, vormen de basis voor onze schoolontwikkeling en bijstellingen gedurende de cyclus. We hanteren hierbij het cyclische principe: Plan - Do - Check - Act. Om structureel te werken aan kwaliteit en onderwijsvernieuwingen, maken we gebruik van het aanbod van ‘De Betere Basisschool’ van het CED. De kern van deze aanpak ligt in het werken met ontwikkelteams, waarbij alle leerkrachten met een aanstelling van meer dan twee dagen betrokken zijn. Deze teams werken aan specifieke speerpunten volgens een duidelijke structuur en beslisprocedure. Een vaste planning in het jaaroverzicht zorgt voor regelmatige bijeenkomsten van de ontwikkelteams, die rapporteren aan het managementteam (MT) en het voltallige team tijdens bouw- en teamvergaderingen. In schooljaar 2025-2026 zijn er vijf actieve ontwikkelteams: OT Gedrag, OT Rekenen, OT Lezen, OT Wereldoriëntatie en OT Digitale Geletterdheid. Elk team ontvangt gerichte opdrachten (STAR-methode) die de huidige situatie, de taken, uit te voeren activiteiten en verwachte resultaten beschrijven. De werkwijze van de ontwikkelteams kent vijf fasen: Fase 1 (Voorbereiding: voorstellen ontwikkelen en presenteren aan het MT, informeren van teamleden), Fase 2 (Besluitvorming: voorstellen agenderen voor onderwijsinhoudelijke vergaderingen met een 80% akkoordvereiste), Fase 3 (Experimenteerfase: praktijktesten van aangenomen voorstellen met ruimte voor aanpassingen via de bouwvergadering), Fase 4 (Evalueren en bijstellen: beoordeling van ingediende voorstellen door het MT) en Fase 5 (Borgen en bewaken: documentatie in het kwaliteitshandboek).

Stimulerend Aanbod voor Peuters en Jonge Kinderen bij Villa Vlinderhof

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Villa Vlinderhof zorgen we voor een naadloze overgang van peuterspeelzaal en kinderdagverblijf naar onze basisschool. Met uw toestemming delen we essentiële rapportages met ons team, zodat we uw kind optimaal kunnen begeleiden vanaf de eerste schooldag. Dit zorgt voor een warme en vertrouwde start in ons stimulerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Villa Vlinderhof aan jonge kinderen?

Villa Vlinderhof biedt een rijke leeromgeving met gespecialiseerde programma's, afgestemd op de unieke behoeften van jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere de integratie van VVE-programma's en nauwe samenwerking met kinderopvangpartners. We focussen op spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling van elk kind.

Villa Vlinderhof biedt een rijke leeromgeving met gespecialiseerde programma's, afgestemd op de unieke behoeften van jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere de integratie van VVE-programma's en nauwe samenwerking met kinderopvangpartners. We focussen op spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling van elk kind.

Professionele kinderopvang
Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integraal Kindcentrum voor optimale ontwikkeling

Met welke partners werkt Villa Vlinderhof samen voor het jonge kind programma?

Wij geloven in krachtige samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te maximaliseren. Onze school werkt nauw samen met Mikz, een gerenommeerde organisatie die expertise biedt in kinderopvang en voorschoolse educatie. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een optimale ontwikkeling van uw kind.

Wij geloven in krachtige samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te maximaliseren. Onze school werkt nauw samen met Mikz, een gerenommeerde organisatie die expertise biedt in kinderopvang en voorschoolse educatie. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een optimale ontwikkeling van uw kind.

Team | Openbare Basisschool Villa Vlinderhof in Waalwijk | [2025] Schoolregister