Openbare Basisschool Van der Heijden in Waalwijk

Het team van Openbare Basisschool Van der Heijden in Waalwijk

Current section: team
Mendelssohnstraat 59
5144 Waalwijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Van der Heijden is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Van der Heijden. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Van der Heijden bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Van der Heijden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Van der Heijden zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Van der Heijden. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Van der Heijden werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Van der Heijden gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging: Continuïteit van Onderwijs bij OBS Van der Heijden

Bij Openbare Basisschool Van der Heijden streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Onze school is actief aangesloten bij het Driessen Flex Center om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Dit betekent dat we bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of ander verlof, direct een beroep kunnen doen op een pool van gekwalificeerde vervangers. In uitzonderlijke situaties, waarbij een externe vervanging niet direct mogelijk is, zetten we interne middelen in. Hierbij kan een collega-leerkracht tijdelijk een andere groep ondersteunen. Als laatste redmiddel, en enkel in dringende noodgevallen, kunnen groepen tijdelijk bij elkaar gevoegd worden of verdeeld over andere klassen. In een zeer zeldzaam geval kunnen ouders gevraagd worden hun kind voor één dag thuis te houden om zo de onderwijskwaliteit te maximaliseren en elkaar te ondersteunen bij de opvang.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Van der Heijden

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Woordenschat Expert

Toelichting van de school:

Op Basisschool Van der Heijden leggen we een sterke nadruk op excellente taalverwerving. Goede taalvaardigheid is essentieel voor succes op alle leergebieden, inclusief rekenen. Wij zetten actief in op woordenschatuitbreiding, omdat een rijke woordenschat cruciaal is voor het begrijpen van teksten en opdrachten. Onze taalcoördinator en woordenschat expert ondersteunen de leerkrachten hierbij. Deze focus op taal is structureel verankerd in het lesrooster en wordt vakoverstijgend toegepast met de methodiek 'Met Woorden in de Weer'.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Gedrag en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke sociaal-emotionele specialist hebben, hanteren we een zorgvuldig opgesteld gedragsprotocol. Dit protocol beschrijft de verwachtingen voor gedrag van zowel ons team als de leerlingen en ouders. Deze gedragsverwachtingen worden aangeleerd en besproken tijdens de wekelijkse lessen gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders worden hierover geïnformeerd vóór de inschrijving van hun kind. Vanaf schooljaar 25-26 implementeren we een nieuwe methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, ondersteund door een bronnenboek dat aansluit bij de kerndoelen. Onze aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling is dagelijks aanwezig, niet alleen in de speciale lessen maar in alle interacties binnen en rondom de school.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool Van der Heijden besteden we veel aandacht aan het coachen van leerlingen op het gebied van Executieve Functies. We gebruiken hiervoor de methode 'De Kracht van Executieve Functies'. Onze leerkrachten worden getraind door een expertise centrum en werken met metaforen om alle executieve functies te ontwikkelen, met een sterke focus op eigenaarschap. Leerlingen leren zo zelfstandig hun gedrag, werkhouding en taakaanpak te evalueren en te verbeteren. Dit stelt kinderen in staat om proactief hulp te zoeken en bij te dragen aan een positieve leeromgeving, wat essentieel is voor hun schoolloopbaan.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is nauw betrokken bij de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Zij biedt ondersteuning en coaching aan zowel leerkrachten als kinderen. Indien extra ondersteuning nodig is, wordt er tijdig expertise van buitenaf ingeschakeld. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt om zich prettig te voelen en optimaal te presteren op onze school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is altijd op de hoogte van de behoeften van leerlingen op het gebied van persoonlijke verzorging en eventuele medische handelingen. Zij fungeert als coördinator en ondersteuner voor leerkrachten en leerlingen. Waar nodig wordt samengewerkt met externe professionals om ervoor te zorgen dat leerlingen de juiste zorg en faciliteiten ontvangen. Zo waarborgen we dat elk kind zich veilig en verzorgd voelt binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerplein onderbouw
Leerplein bovenbouw
Extra ruimte voor ondersteuning buiten de groep
Gemeenschappelijke ruimte met podium en tribune
Huiswerkbegeleiding (Contour de Twern)

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Van der Heijden

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod

Externe Begeleiding en Zorg op Maat Onze school biedt een veilige leeromgeving waarin elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Wanneer een leerling behoefte heeft aan gespecialiseerde externe begeleiding of zorg, en dit enkel tijdens schooluren mogelijk is, werken we nauw samen met ouders en de schoolleiding. Een open communicatie met de directeur zorgt ervoor dat de ondersteuning naadloos aansluit bij het schoolprogramma. Van Basisonderwijs naar Speciaal Onderwijs: Een Zorgvuldige Overstap In uitzonderlijke gevallen kan speciaal (basis)onderwijs een betere aansluiting bieden dan onze basisondersteuning. We volgen een gestandaardiseerde procedure voor deze overstap, waarbij we nauw samenwerken met deskundigen en het samenwerkingsverband. U wordt volledig geïnformeerd over elke stap, om een soepele transitie naar een nieuwe onderwijsplek te garanderen. Vorig jaar hebben 0 leerlingen deze stap gezet. Verrijkingsprogramma's: Breinrijk en Let's Play Voor leerlingen vanaf groep 4 die extra uitdaging zoeken, biedt Breinrijk een verrijkingsprogramma, geleid door specialisten in meer- en hoogbegaafdheid. Vanaf groep 6 is er Let's Play, gericht op praktisch en projectmatig leren onder begeleiding van ervaren docenten. Beide programma's vereisen een specifieke aanmeldprocedure; informeer bij onze intern begeleider voor meer details. Taalschool Wereldrijk: Welkom voor Nieuwkomers Leerlingen van groep 3 tot en met 8 die nieuw in Nederland zijn en de Nederlandse taal nog leren, vinden bij Taalschool Wereldrijk een warm welkom. Hier krijgen zij intensieve taal- en burgerschapslessen, waarna ze na ongeveer 1,5 jaar doorstromen naar een reguliere basisschool in de buurt. Toekomstig Ondersteuningsaanbod en Samenwerking Onze focus ligt op het versterken van de basisvaardigheden. Bij specifieke onderwijsbehoeften buiten de reguliere zorg, schakelen we deskundige externe partners in. Zo onderhouden we een sterke samenwerking met een orthopedagoog, een schoolmaatschappelijk werker en de GGD, om optimale ondersteuning te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Jaarlijkse Doelen OBS Van der Heijden

Welke concrete onderwijsdoelen staan er in het schoolplan van OBS Van der Heijden?

In ons schoolplan voor de periode 2023-2027 hebben we onze belangrijkste ontwikkelkansen vastgelegd, verdeeld over een vierjarige planning. Alle teamleden zijn actief betrokken bij inhoudelijke werkgroepen en verandertrajecten om ons onderwijs continu te verbeteren. Afspraken en richtlijnen worden vastgelegd in een kwaliteitskaart, die we periodiek evalueren om onze kwaliteit te waarborgen en waar nodig bij te sturen. Onze leerkrachten ontwikkelen zich jaarlijks door middel van gerichte scholing, zowel op schoolniveau als vanuit persoonlijke motivatie, in lijn met hun individuele ontwikkelplannen. Evaluatie Schooljaar 2024-2025: Ambitiestandaarden: We hebben de ambitiestandaarden van vorig schooljaar succesvol gerealiseerd en geborgd binnen onze kwaliteitsmonitoring. Effectieve Directe Instructie (EDI): De EDI-werkwijze is consistent toegepast in alle groepen, met focus op structuur, actieve betrokkenheid en herhaling. Burgerschapsbeleid: Ons burgerschapsbeleid is verrijkt met concrete activiteiten voor sociale en maatschappelijke ontwikkeling. Kleuteronderwijs: Een doordacht aanbod voor kleuters is ontwikkeld, gebaseerd op ontwikkelingslijnen en hun onderwijsbehoeften. Woorden in de Weer: We hebben onze methodiek voor woordenschatuitbreiding, 'Woorden in de Weer', verder geoptimaliseerd. Wereld in Getallen: De implementatie van de nieuwe rekenmethode 'Wereld in Getallen' is zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd. Digitale geletterdheid: We hebben onze visie op digitale geletterdheid onderzocht en de behoeften binnen de school verkend. Aanvankelijk lezen groep 3: Groep 3 start met de nieuwe leesmethode 'Veilig Leren Lezen ZOEM' en de bijpassende schrijfmethode 'Pennenstreken' voor een sterke lees- en schrijfbasis. Sociale-emotionele ontwikkeling & Executieve Functies: We onderzoeken een nieuwe methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, met als doel deze te integreren met coaching op executieve functies in schooljaar 2025-2026. Doelen Schooljaar 2025-2026: Implementatie Veilig Leren Lezen – ZOEM en Pennenstreken: Doorvoeren van de nieuwe methodes in groep 3 voor een optimale lees- en schrijfontwikkeling. Versterken leerkrachtvaardigheden Rekenen: Gerichte scholing en intervisie om onze leerkrachten te ondersteunen bij het effectief toepassen van de rekenmethode. Sociale en emotionele ontwikkeling & executieve functies: Implementatie van een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, gecombineerd met coaching op executieve functies zoals plannen en concentratie. Visie digitale geletterdheid: Verdere uitwerking van onze visie op digitale geletterdheid, met praktische integratie in het lesaanbod. Leerling betrokkenheid en eigenaarschap: Verbetering van de leerlingbetrokkenheid door onze werkwijze rond weektaken, portfolio's en huiswerk te optimaliseren, wat leidt tot meer eigenaarschap en beter afgestemd onderwijs.

Hoe waarborgt OBS Van der Heijden de realisatie van de onderwijsdoelen?

De doelen uit ons school- en jaarplan worden jaarlijks geëvalueerd en de voortgang wordt gedeeld met de Medezeggenschapsraad (MR). Inhoudelijke werkgroepen werken de doelen uit en bespreken deze in teambijeenkomsten, wat zorgt voor draagvlak en een gedragen visie. Kwaliteitszorg bij OBS Van der Heijden: We hanteren een systematisch kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op een meerjarenplanning, om de kwaliteit van ons onderwijs continu te beoordelen en te verbeteren. De meerjarenplanning vertaalt zich naar jaarlijkse kwaliteitsmonitoren, nauw verbonden met ons integraal personeelsbeleid. Hierdoor lopen schoolontwikkeling en personeelsontwikkeling parallel. Onze kwaliteitszorg leidt tot concrete verbeterpunten, die we gezamenlijk met het team vaststellen. Deze verbeterpunten worden verwerkt in een kwaliteitsmonitor, die tevens als jaarplan fungeert. Leerkrachten fungeren als kartrekkers voor specifieke onderdelen, terwijl de directie, MR en bestuur de voortgang monitoren. De kwaliteitsmonitor wordt zowel halverwege als aan het einde van het schooljaar geëvalueerd. Kernaspecten van onze kwaliteitsborging: 1. Een heldere meerjarenplanning (schoolplan). 2. Structurele evaluaties: tweemaal per jaar van de kwaliteitsmonitor en het schoolplan. 3. Cyclische kwaliteitsbeoordeling door leerlingen en teamleden via tevredenheidsonderzoeken. 4. Planmatige aanpak van verbeteringen, vastgelegd in schoolplan, jaarplan en jaarverslag. 5. Systematische evaluatie van de realisatie van onze plannen. 6. Borging van kwaliteit door schriftelijke vastlegging en procesbewaking. 7. Transparante rapportage aan belanghebbenden zoals de inspectie, het bevoegd gezag en ouders. Ons onderwijskundig leiderschap is gericht op continue verbetering van persoonlijke en teamkwaliteiten. Onze visie vormt het fundament voor onze ambities en de indicatoren voor ons handelen. Specifieke kwaliteitsaspecten: 1. Een heldere visie vertaald in concrete gedragsindicatoren. 2. Visie en ambities als basis voor professionalisering. 3. Sterke focus van de schoolleiding op teamontwikkeling. 4. Inzicht van de schoolleiding in sterke punten en verbeterpunten van leerkrachten. 5. Een actueel professionaliseringsplan. 6. Vastlegging van schoolafspraken in kwaliteitskaarten, die samen het handboek van OBS Van der Heijden vormen. We nodigen ouders en leerlingen uit om bij te dragen aan onze schoolontwikkeling door middel van inhoudelijke koffiemomenten en gerichte vragen tijdens oudergesprekken.

Ontwikkelingsstimulering Jonge Kind: Spelend en Bewegend Leren

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool Van der Heijden in Waalwijk geloven we sterk in 'Spelend en bewegend Leren' voor onze jongste leerlingen in groep 1-2. Ons kleuteronderwijs is thematisch opgezet, met een jaarlijkse planning die zorgt voor een gestructureerde en boeiende leerervaring. Buiten de thematische periodes bieden we een solide basis aan, waarbij we de leerlijnen van ons 'beredeneerd aanbod' volgen met behulp van het Digikeuzebord. Spelend leren is de kern van onze aanpak; door begeleid spel bevorderen en ondersteunen we de brede ontwikkeling van uw kind. Bewegend leren integreert beweging in het leerproces, waardoor kinderen actief leren en hun hersenen gestimuleerd worden. Deze actieve leermomenten zijn terug te vinden in onze themaplanningen en tijdens de gymlessen. Onze thematische aanpak is geworteld in de belevingswereld van kleuters, waarbij seizoenen, jaarfeesten en actuele onderwerpen centraal staan. Dit creëert een rijke leeromgeving die voortdurend wordt gevoed door de input van de kinderen zelf, met name tijdens het begeleid spel. De leerkracht sluit hierbij naadloos aan bij het spel en de leerbehoeften. Bij elke thema-keuze houden we rekening met de zone van naaste ontwikkeling. Dit vertaalt zich in een geïntegreerd aanbod, waaronder dagelijkse werkinloop, gerichte aandacht voor letters en cijfers, woordenschatontwikkeling, taal- en rekenlessen, creatieve activiteiten en spel in de verschillende hoeken. Ons onderwijs is altijd afgestemd op het individuele kind. Door middel van observaties en de korte zorgcyclus noteren we de voortgang en onderwijsbehoeften. Deze inzichten, gecombineerd met de doelen uit het Digikeuzebord, vormen de basis voor ons doordachte, beredeneerde aanbod. Het Digikeuzebord dient als ons leerlingvolgsysteem. Hierin documenteren we observaties die ook op het leerlingrapport terugkomen. De leerkrachten stellen themaplanningen op met activiteiten die aansluiten bij de SLO-doelen, waarbij ontwikkelingsmaterialen gekoppeld zijn aan specifieke leerdoelen. Dit gebeurt zowel in de kring als tijdens gerichte werklessen. Onze '3V-methode: Verkennen, Verbinden, Verrijken' is essentieel. We verkennen de leerbehoeften van de kinderen door aandachtig te observeren. Vervolgens verbinden we ons aan hun spel door dit te spiegelen en talig te ondersteunen. Tot slot verrijken we het spel door uitdagingen toe te voegen die aanzetten tot verdieping en probleemoplossend denken, altijd binnen de zone van naaste ontwikkeling. Naast het basisaanbod werken we met kleine kringen. Hier krijgen leerlingen op hun eigen niveau herhaling, extra instructie of verrijking aangeboden, afhankelijk van hun behaalde doelen en individuele behoeften.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Van der Heijden extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool Van der Heijden biedt diverse extra programma's ter stimulering van jonge kinderen. Denk hierbij aan speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang en kindcentra in de regio Waalwijk.

Ja, Openbare Basisschool Van der Heijden biedt diverse extra programma's ter stimulering van jonge kinderen. Denk hierbij aan speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang en kindcentra in de regio Waalwijk.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Peuteropvang en Kinderopvang
Kindcentra Waalwijk

Met welke organisaties werkt de school samen voor het jonge kind?

Onze school werkt nauw samen met de Peuterspeelzalen en Buitenschoolse Opvang (BSO) van Mikz om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie.

Onze school werkt nauw samen met de Peuterspeelzalen en Buitenschoolse Opvang (BSO) van Mikz om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie.

Team | Openbare Basisschool Van der Heijden in Waalwijk | [2025] Schoolregister