Openbare Basisschool Van der Heijden
Mendelssohnstraat 59
5144 GE Waalwijk

Schoolweging

Schoolweging
36.87
Spreiding
6.4

De schoolweging van Van der Heijden is 36,87 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 92,7%, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 37,5% havo/vwo en 37,5% vmbo-k/-(g)t. De focus op middelbare adviesniveaus contrasteert met regionale tendensen, waar vaker vwo-adviezen (18,6%) worden gegeven. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, wat opvalt aangezien vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,0% scoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan der HeijdenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse schoolresultaten worden door de groepsleerkracht geanalyseerd. Dit wordt gedaan middels de 4-D methodiek Data-Duiden-Doelen-Doen. De leerkrachten omschrijven deze stappen in het analyse interventie formulier per jaargroep. Deze wordt na de midden en eind meting (in februari en juni) gepresenteerd aan het hele team. We bekijken dan de data op groepsniveau. In de groepsbespreking die de leerkracht heeft met de intern begeleider samen wordt verder ingezoomd op leerling niveau. Tijdens de presentaties met het hele team krijgen we een duidelijke beeld of bepaalde kansen in meer groepen aan de orde zijn en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de doorgaande lijn bij de verschillende vakgebieden goed verloopt. Naast het analyse interventie formulier houdt ook elke leerkracht een algemeen groepsoverzicht bij. In dit overzicht is ruimte om per vakgebied per leerling aan te geven welke beschermde en belemmerende factoren spelen en van belang zijn om te weten bij de verschillende vakgebieden. Deze wordt twee keer per jaar bijgewerkt. Tijdens de groepsbespreking met de intern begeleider is dit ook onderdeel van gesprek. Na de midden en eind meting maakt de intern begeleider een schoolrapportage van alle opbrengsten op schoolniveau. Met alle input vanuit de opbrengstbijeenkomsten met het hele team en de groepsbesprekingen wordt samen met de directeur kritisch gekeken of de doelen uit ons schoolplan passen bij de interventies die nodig zijn op school-, groeps- en/of leerling niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 8,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door het leerlingvolgsysteem zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De kernwaarden van onze methodiek Positief School Klimaat vormen het uitgangspunt van ons gedragsprotocol. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school(omgeving). 1. We willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. 2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. 3. We geven het goede voorbeeld. De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: We gaan respectvol met elkaar om; We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media; Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER

Samen

Vertrouwen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Van der Heijden voor sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen is van groot belang. Openbare Basisschool Van der Heijden besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, zoals omschreven in het gedragsprotocol. Dit protocol, onderschreven door het team en de oudervertegenwoordiging, verklaart dat pestgedrag niet wordt geaccepteerd en volgens een vooraf bepaalde handelwijze wordt aangepakt. De school streeft naar een veilig pedagogisch klimaat waarin pesten als ongewenst gedrag wordt ervaren en niet wordt geaccepteerd. Leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het tijdig signaleren en aanpakken van pestgedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Van der Heijden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Van der Heijden gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de WMKPO-vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Van der Heijden?

Openbare Basisschool Van der Heijden gebruikt de Sta sterk (training) en de Methodiek Positief School Klimaat (PSK) voor sociaal-emotioneel leren.