Koningsschool in Waalwijk

Het team van Koningsschool in Waalwijk

Current section: team
Burgemeester Van Casterenstraat 41
5146 Waalwijk

Zie hier hoe het team van Koningsschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Koningsschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Koningsschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Koningsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Koningsschool gebruiken we eigentijdse en moderne methoden die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. We maken efficiënt gebruik van de leertijd door het opstellen van een doelgericht lesrooster dat past binnen goed groepsmanagement.

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Koningsschool

4

Taal en Rekenen: Succes met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingzorg
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulant Begeleider voor Persoonlijke Groei
Gedragsspecialist voor Positief Leren

Toelichting van de school:

Bij de Koningsschool in Waalwijk zetten we ons volledig in voor passend onderwijs. Onze intern begeleiders zijn cruciaal in het waarborgen van effectieve leerlingenzorg en het monitoren van onze onderwijsprocessen. Ze ondersteunen het team actief bij het realiseren van zowel handelingsgericht als opbrengstgericht werken. Indien extra expertise nodig is, kunnen onze intern begeleiders samenwerken met een gespecialiseerde ambulant begeleider of gedragsspecialist. Deze samenwerking zorgt ervoor dat elke leerling de specifieke ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om optimaal te presteren op het gebied van taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Koningsschool hecht grote waarde aan een veilige en positieve leeromgeving voor zowel leerlingen als personeel. We hanteren strikte protocollen om sociale onveiligheid te voorkomen en te signaleren. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwgezet gevolgd met behulp van het IEP Leerlingvolgsysteem. Dit systeem biedt een gedetailleerd inzicht in de persoonlijke groei van elk kind, waarbij we ons richten op subdomeinen zoals zelfmanagement, empathisch vermogen, sociale vaardigheden en het omgaan met emoties. Om de sociale veiligheid continu te waarborgen, evalueren we jaarlijks de beleving van onze leerlingen via de WMK-vragenlijst. Deze digitale quickscan helpt ons de sterke punten van de school te identificeren en gerichte verbeteringen door te voeren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulant Begeleider

Toelichting van de school:

Voor uitstekende begeleiding op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt de Koningsschool een team van deskundigen. Onze gedragsspecialist en ambulant begeleider werken nauw samen met het onderwijsteam om passend onderwijs vorm te geven en directe ondersteuning te bieden aan leerlingen. De intern begeleider speelt een centrale rol in het coördineren van de leerlingenzorg. Zij monitoren de voortgang van leerlingen en ondersteunen de leerkrachten bij het implementeren van effectieve onderwijsmethoden, wat essentieel is voor zowel handelingsgericht als opbrengstgericht werken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op de Koningsschool stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van gespecialiseerd bewegingsonderwijs. Leerlingen uit groep 3 tot en met 8 ontvangen tweemaal per week bewegingsonderwijs. Deze lessen worden afwisselend gegeven door de eigen leerkracht en een gespecialiseerde vakleerkracht. Om de kinderen optimaal te laten bewegen, organiseren we één keer per week een langere gymles in de nabijgelegen sporthal, verzorgd door onze vakdocent. Daarnaast zorgen we voor leuke spelactiviteiten op het buitenterrein van de school. Voor de jongste leerlingen in de kleutergroepen vindt het bewegingsonderwijs plaats in de eigen speelzaal, wat zorgt voor een laagdrempelige en veilige omgeving.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Protocol voor Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Koningsschool hanteert een strikt protocol voor medisch handelen binnen de onderwijsomgeving. Dit protocol is opgesteld om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te garanderen. Het is ons beleid dat leerkrachten en ander schoolpersoneel geen medische handelingen uitvoeren of medicijnen verstrekken. Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging werken we samen met ouders en externe professionals om de juiste ondersteuning te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Overblijflokaal/BSO-ruimte
Lokalen ingericht als leerplein

Individuele Leerlingondersteuning op de Koningsschool

Ons Pedagogisch Beleid en Extra Begeleiding

De Koningsschool biedt hoogwaardig basisonderwijs voor kinderen van 4 tot 12 jaar en verwelkomt leerlingen van alle achtergronden en overtuigingen. Bij aanmelding beoordelen we zorgvuldig of we kunnen voldoen aan specifieke onderwijsbehoeften, zodat elke leerling de best mogelijke ondersteuning ontvangt. Onze ervaren leerkrachten zijn bedreven in het herkennen en aanpakken van gedragsproblemen. Met behulp van gerichte handelingsplannen en preventieve maatregelen zorgen we voor een stabiele leeromgeving. In principe blijft de leerling zoveel mogelijk binnen de groep, tenzij individuele gesprekken of interventies noodzakelijk zijn. Extra begeleiding buiten de klas is beschikbaar voor leerlingen met gediagnosticeerde uitdagingen, ook wel 'arrangementleerlingen' genoemd. Grenzen van onze expertise Als reguliere basisschool hanteren we duidelijke richtlijnen voor onze capaciteiten. Niet elk kind kan altijd een passende plek vinden binnen onze muren. Het belang van het kind staat altijd voorop; ieder kind verdient een school die aansluit bij zijn of haar behoeften. Voor leerlingen die wij niet kunnen plaatsen, zoeken we samen met de ouders naar een geschikte school binnen ons samenwerkingsverband. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Bij complexe zorgvragen, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak, kan de school de situatie bespreken met de Deskundige Bevoegd Gezag (DBG'er) voor advies. De rol van de Deskundige Bevoegd Gezag (DBG'er) De DBG'er op de Koningsschool onderzoekt de haalbaarheid van een plaatsing, verlengt toelaatbaarheidsverklaringen en onderhoudt contacten met het samenwerkingsverband LHA. De Toelaatbaarheid Advies Commissie (TAC) stimuleert een proactieve rol van de DBG'er, inclusief tussentijdse advisering bij specifieke leerlingdossiers. Vooruitblik: Verdieping van Extra Ondersteuning De Koningsschool investeert in specifieke programma's voor hoogbegaafde leerlingen. We bieden een stimulerende omgeving voor jonge talenten (4-7 jaar) met een ontwikkelingsvoorsprong en een aparte unit voor voltijds onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in hogere groepen. Ons doel is een naadloze doorlopende leerlijn te creëren, van basisschool tot en met het voortgezet onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op de Koningsschool

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan?

De Koningsschool in Waalwijk focust op continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. Ons uitgebreide schoolplan beschrijft gedetailleerd de doelstellingen en de strategieën die we hanteren om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te verhogen. We maken gebruik van het kwaliteitsinstrument 'Werken met Kwaliteit' (WMK). Dit zorgt ervoor dat het werken aan onze onderwijskwaliteit een gestructureerd en doorlopend proces is dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingen.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

De Koningsschool hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor de doelgerichte ontwikkeling van zowel de school als onze toegewijde medewerkers. Dit cyclische proces garandeert dat we continu streven naar verbetering en innovatie binnen ons onderwijsconcept. Ons vierjarige schoolplan biedt een gedetailleerd overzicht van ons kwaliteitsverbeteringstraject. Daarnaast voeren we jaarlijks een grondige schoolzelfevaluatiescan uit. De inzichten uit deze scan gebruiken we om onze doelstellingen te evalueren en waar nodig aan te passen, zodat we altijd optimaal presteren. Om onze onderwijskwaliteit objectief te beoordelen, betrekken we externe expertise door middel van audits. Dit helpt ons om kritisch te blijven kijken naar onze prestaties en onze werkwijzen. Een essentieel onderdeel van kwaliteitsborging is de continue professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Door persoonlijke ontwikkelplannen en gerichte teamscholing blijven onze docenten volledig op de hoogte van de laatste onderwijsontwikkelingen en innovaties.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Koningsschool

Toelichting van de school

Op Basisschool Koningsschool in Waalwijk bieden we een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoewel ons leerlingenaantal voor extra taalondersteuning te laag is voor een officiële Vroegschoolse Educatie (VE) status, garanderen wij als school een op maat gemaakt programma voor elk kind. We zetten in op effectieve taalstimulering en maken gebruik van het bewezen interventieprogramma BOUW om leesproblemen vroegtijdig aan te pakken. Bovendien zijn we actief betrokken bij het gemeentelijk netwerk dat zich richt op de doorontwikkeling van VE. Een soepele overgang van kinderopvang naar de basisschool is cruciaal. Met toestemming van ouders zorgen wij voor een gedetailleerde, schriftelijke overdracht door de mentor van de kinderopvanglocatie. Bij speciale onderwijsbehoeften vindt er een persoonlijke, 'warme' overdracht plaats, waarbij de groepsleerkracht nauw overlegt met de kinderopvang. Zo kunnen we direct inspelen op de unieke leerbehoeften van uw kind, vanaf de eerste schooldag.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Koningsschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool Koningsschool in Waalwijk verzorgt een passend onderwijsaanbod voor alle jonge kinderen, met speciale aandacht voor taalontwikkeling en leesvaardigheid via gerichte interventies.

Met welke partners werkt Koningsschool samen voor het jonge kind programma?

De Koningsschool werkt nauw samen met Mikz Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen, van kinderopvang tot basisschool.

De Koningsschool werkt nauw samen met Mikz Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen, van kinderopvang tot basisschool.

Team | Koningsschool in Waalwijk | [2025] Schoolregister