Koningsschool
Burgemeester Van Casterenstraat 41
5146 GA Waalwijk

Schoolweging

Schoolweging
27.71
Spreiding
5.95

De schoolweging van Koningsschool is 27,71 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort Koningsschool uitstekend. Dit ligt significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (96.4%). De school garandeert hiermee dat vrijwel alle leerlingen met voldoende basisvaardigheden doorstromen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50.1%. Hoewel dit net onder het regionale gemiddelde (80.1%) ligt, toont het een sterke focus op cognitieve ontwikkeling. De school zet hiervoor specifiek maatwerk in voor meerbegaafden, zoals beschreven in het beleidsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 44.4% van de leerlingen krijgt een dubbel schooladvies (vmbo-(g)t/havo of havo/vwo), wat de doorstroommogelijkheden vergroot. Het percentage zuivere vwo-adviezen (11.1%) blijft bewust laag, terwijl het havo/vwo-advies (27.8%) ruim boven het regionale gemiddelde (10.9%) uitkomt. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, ondanks 5.6% vmbo-b/k adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningsschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de schoolontwikkelingen van alle leerlingen voortdurend en systematisch in de klas en op schoolniveau. De persoonlijke ontwikkeling van elk kind vinden we erg belangrijk: hoe gaat het met dit kind op cognitief, sociaal en emotioneel gebied. We volgen de ontwikkeling op de verschillende manieren: • dagelijkse observaties; • bekijken van het dagelijks werk; • toetsen die bij de methode horen zoals een dictee of rekentoets; • IEP leerlingvolgsysteem. Sinds kort zijn we overgestapt naar het IEP - leerlingvolgsysteem. We sluiten ons onderwijs aan bij de mogelijkheden van de leerlingen en gaan voor een passend aanbod. IEP meet de ontwikkeling ten opzichte van de leerling zelf. Een methode die goed aansluit bij onze visie. De kinderen van groep 1/2 krijgen een rapport in februari en juli. In groep 1/2 bestaat het rapport uit een overzicht vanuit de leerlijnen waarop per leergebied te zien is welke niveaus zijn behaald, een overzicht van vaardigheden die de leerling in de klas laat zien en een kindertekening. Naast het rapport ontvangen alle kinderen een plakboek, een verzameling van werken die gemaakt zijn tijdens het thematisch werken. Twee keer per jaar worden de ontwikkelingen middels een portfolio weergegeven en is er de mogelijkheid om de voortgang te bespreken met de leerkracht. Als uw kind specifieke onderwijsondersteuning nodig heeft, kunt u door de groepsleerkracht worden uitgenodigd voor een extra gesprek. Tijdens dit gesprek wordt de specifieke ondersteuning aan de orde gesteld en wordt er eventueel een handelingsplan opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 78.6% van de leerlingen die exact op advies presteren (vs. 62.9% landelijk), toont de school een uitzonderlijk accurate advisering. Slechts 7.1% zit onder advies, wat de kwaliteit van onderbouwbegeleiding onderstreept. De school hanteert hiervoor een uniek 'doorstroomportfolio' met uitgebreide kindgesprekken.

Sociale ontwikkeling

De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische, participerende, coöperatieve en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar. De Koningsschool is een gemeenschap waarin respect voor jezelf, voor de ander en voor het andere centraal staat. De leerlingen maken kennis met andere meningen, denkbeelden, religies en culturen. Van de leerlingen, ouders en leerkrachten wordt verwacht dat ze respectvol met elkaar omgaan. We leren onze leerlingen respect en zorg te hebben voor elkaar en de wereld waarin we leven. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Koningsschool voor sociale ontwikkeling?

De Koningsschool heeft protocollen om leerlingen en personeel te beschermen tegen sociale onveiligheid. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met het IEP Leerlingvolgsysteem, waarbij gekeken wordt naar zelfmanagement, empathisch vermogen, sociale vaardigheden, beheersing van gevoelens en het uiten van gevoelens. De school is een plek waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen, waarbij de leerkrachten een voorbeeld zijn. In de klas wordt gewerkt volgens Positive Behavior Support (PBS) om de leerprestaties te verbeteren door een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

Welke registratievormen gebruikt de Koningsschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Koningsschool gebruikt de volgende registratiesystemen voor de sociale ontwikkeling van leerlingen: Zien en het IEP leerlingvolgsysteem.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Koningsschool?

De Koningschool gebruikt Sova-lessen vanuit PBS (Positive Behavior Support) voor sociaal-emotioneel leren.