
Schoolweging
De schoolweging van Baardwijk is 35,33 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktische/theoretische mix: 16.67% vmbo-(g)t en 20% vmbo-(g)t/havo. Het percentage vwo-advies (10%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18.61% regio). Wel valt 43.33% vmbo-k/(g)t of hoger op, passend bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Baardwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten door methode-onafhankelijk IEP-toetsen. Hiermee worden de kinderen op het gebied van spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen-wiskunde gevolgd vanaf het moment dat ze in groep 3 komen. Ook wordt jaarlijks een observatielijst ingevuld, waarmee ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart wordt gebracht. Ook in de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd door middel van een kindobservatiesysteem en meetmomenten waarop gekeken wordt naar onder andere motoriek, taalontwikkeling, reken- en leesvoorwaarden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven advies presteert, ruim boven het landelijk percentage van 25.27%. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en het in de schoolgids genoemde 'opwaarts adviseren'. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% landelijk).
Sociale ontwikkeling
Visie op actief burgerschap en sociale integratie Onze school wil graag dat de leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een duurzame leefbare wereld. Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen dus degene zijn die de maatschappij draaiende moeten houden. Om dat te kunnen doen, zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en een actieve houding moeten ontwikkelen. Ze zullen zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en geloof leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, in de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te realiseren. Nederland is een democratische rechtsstaat. Democratisch, omdat de burgers kiezen wie het land regeert. Een rechtsstaat, omdat iedereen zich aan wetten en regels moet houden, zowel de burgers als de overheid. Het betekent ook dat iedereen die het ergens niet mee eens is, aan een onafhankelijke persoon mag vragen hoe het zit. Die onafhankelijke persoon is de rechter. Het is belangrijk voor kinderen om te weten hoe zo’n democratische rechtsstaat ontstaan is, in elkaar zit en hoe zij daarin later een rol kunnen gaan spelen. Omdat we in dit land vrijheid van meningsuiting hebben is het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening weten te vormen, maar ook dat zij meningen van anderen leren te respecteren en onverdraagzaamheid en discriminatie leren af te wijzen. Ten slotte is het belangrijk voor de kinderen te leren over de wereld, de natuur en het milieu en vooral hoe zij er met z’n allen voor kunnen zorgen dat de wereld voor hen en degene die na hen komen leefbaar blijft. Op stichtingsniveau hanteren we de volgende kernwaarden met bijhorende begrippen en missie die aansluiten op het bovenstaande. Scholen krijgen de opdracht om deze kernwaarden en begrippen te vertalen naar concreet zichtbaar gedrag. Sociale veiligheid De inspecteur van het onderwijs kijkt sinds enkele jaren naar het onderdeel ‘sociale veiligheid’. Beoordeeld wordt of de scholen van Leerrijk! op de hoogte zijn van de veiligheidsbeleving van de kinderen en ons personeel en van incidenten die zich voordoen. Daarnaast of de scholen beleidsmatig voldoende doen om door afspraken en gerichte acties incidenten zoveel mogelijk te voorkomen en adequaat af te handelen als ze toch optreden. We willen dat onze school veilig is en dat onze leerlingen zich thuis voelen. We willen onveilig gedrag voorkomen door een actieve, positieve stimulering van sociaal gedrag. Zo heeft onze school gedragsregels opgesteld en willen we ons onderwijsaanbod mede afstemmen op mogelijkheden van individuele leerlingen. Met behulp van een pestprotocol wordt gericht aandacht besteed aan het voorkomen van pestgedrag, maar ook hoe te handelen als een kind gepest wordt. Leerkrachten en kinderen dragen hiervoor samen de verantwoordelijkheid. Ook de hulp en ondersteuning van de ouders zijn hierbij onmisbaar. Het pestprotocol vindt u op de website van onze school. ASV-er Leerrijk! Met de invoering van de wet Sociale Veiligheid op School (aug. 2015) hebben scholen een inspanningsverplichting gekregen om een sociaal veilige schoolomgeving te realiseren. De wet omschrijft 3 verplichtingen waaraan elke school moet voldoen: - Scholen worden nu verplicht om een actief sociaal veiligheidsbeleid te voeren, gericht op preventie en op het afhandelen van incidenten (curatieve zorg); - Het veiligheidsbeleid moet periodiek gemonitord worden; - Elke school heeft een persoon aangesteld die het anti-pestbeleid coördineert en daarnaast ook dient als aanpreekpunt voor ouders en leerlingen. Nu wordt deze persoon vaak de anti-pestcoördinator genoemd. Voor onze school is dit Bauke van Loon. Naast de anti-pestcoördinator op schoolniveau is er de mogelijkheid een externe aandachtsfunctionaris sociale veiligheid (ASV) in te schakelen. De ASV-er kan de scholen helpen met het implementeren en uitvoeren van het veiligheidsbeleid. Naast een adviserende rol naar scholen m.b.t. het beleid, verzorgt de ASV-er ook teamscholingen, themabijeenkomsten voor ouders en workshops / trainingen voor leerlingen. Tevens is de ASV-er het aanspreekpunt voor de anti-pest coördinatoren. De ASV-er van Leerrijk! is Marloes van Tetering. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Ambitieus
Open en nieuwsgierig
Wat is de werkwijze van Basisschool Baardwijk voor sociale ontwikkeling?
De waarden van Basisschool Baardwijk zijn Verantwoordelijk, Ambitieus, Open en Nieuwsgierig. Kinderen nemen hun verantwoordelijkheid als zij centraal staan, er wordt gewerkt aan duidelijke en haalbare doelen. Gelukkige kinderen hebben gezonde ambities en komen optimaal tot ontwikkeling. Een open houding en nieuwsgierigheid worden gestimuleerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Baardwijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Baardwijk gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Baardwijk?
Basisschool Baardwijk gebruikt 'Kanjertrainingen' voor sociaal-emotioneel leren.