Basisschool Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught

Het team van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught

Current section: team
Brabantlaan 73
5262 Vught

Zie hier hoe het team van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (35.3%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Ondersteuning: Onze Aanpak voor Personeelsvervanging

Bij Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat garanderen we continuïteit in het onderwijs door een efficiënte organisatie van personeelsvervanging. Onze stichting STROOMM onderhoudt een deskundige invalpool, klaar om direct in te zetten bij ziekte of verlof van onze gewaardeerde leerkrachten. Deze flexibele schil zorgt ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op gekwalificeerde begeleiding. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van parttime collega's binnen onze school die bereid zijn extra uren te maken bij onvoorziene afwezigheid. Zo waarborgen we een stabiele leeromgeving en een ononderbroken educatief programma voor alle leerlingen. Ontdek hoe onze proactieve aanpak bijdraagt aan een betrouwbare schoolervaring.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Jenaplanschool De Lichtstraat

4

Academische Ondersteuning: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat zetten we vol in op de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. We geloven in gezamenlijk leren om zo de beste onderwijsresultaten voor uw kind te garanderen. Voor het gebied van taal en rekenen volgen we continu de nieuwste onderwijsontwikkelingen. Meerdere van onze collega's beschikken over een Master (S)EN diploma, wat garant staat voor gespecialiseerde kennis op deze cruciale vakgebieden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Tact Coach

Toelichting van de school:

Onder leiding van Marcel van Herpen en Charlotte Visch verfijnen wij continu ons pedagogisch aanbod. We zorgen ervoor dat we op De Lichtstraat dezelfde taal spreken, conform de principes van EMOE, om een consistente en ondersteunende leeromgeving te creëren. Onze school telt een specialist voor hoog- en meerbegaafdheid, een gedragsspecialist en een specialist jonge kind. Deze experts dragen bij aan beleidsvorming en adviseren collega's over het passend aanbieden van lesstof aan alle leerlingen. Voor het schooljaar 2024-2025 leiden we bovendien twee collega's op tot rekenspecialist, om onze expertise verder te versterken.

1

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Expert Executieve Functies

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van de executieve functies bij onze leerlingen. Het doel is dat zij zich bewuster worden van deze vaardigheden en deze actief oefenen, wat essentieel is voor succes op school en daarbuiten. Het gehele team is getraind op het gebied van executieve functies. Dit schooljaar implementeren we de aanpak van de methode Breinhelden, om de kinderen op een gestructureerde manier met deze vaardigheden aan de slag te laten gaan.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Leerkrachten met Gymbevoegdheid

Toelichting van de school:

De leerkrachten van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat beschikken over de benodigde gymbevoegdheid. Hierdoor zijn zij uitstekend gekwalificeerd om de gymlessen op een verantwoorde en deskundige wijze te verzorgen. Daarnaast volgen wij nauwgezet de gymcyclus die aangeboden wordt door MOVE Vught, wat zorgt voor een gestructureerde en kwalitatieve invulling van de lichamelijke opvoeding.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Leerkrachtondersteuner / Onderwijsassistent

Toelichting van de school:

Op De Lichtstraat werken twee ervaren intern begeleiders. De ene intern begeleider richt zich op de begeleiding van leerlingen in de onderbouw, terwijl de andere zich ontfermt over de midden- en bovenbouw. Daarnaast zetten we twee gespecialiseerde leerlingbegeleiders in. Zij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Verder assisteren onze leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten zowel individuele leerlingen als kleine groepen, om het leerproces te optimaliseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Podium
Ontwikkeling van groene speelplaats

Individuele Ondersteuning en Passend Onderwijs op Jenaplanschool De Lichtstraat

Onze Visie op Kindontwikkeling en Educatieve Behoeften

Op Jenaplanschool De Lichtstraat Vught staat de unieke ontwikkeling van elk kind centraal. Onze toegewijde en deskundige leerkrachten observeren nauwgezet de onderwijsbehoeften van iedere leerling. In nauwe samenwerking met ouders en het kind zelf, bieden we op maat gemaakte zorg en begeleiding. Wanneer er behoefte is aan verdiepende ondersteuning, wordt onze intern begeleider ingeschakeld. Met haar gespecialiseerde expertise ontwikkelt zij vervolgstappen, altijd in open communicatie met ouders en het kind. Wij geloven erin dat kinderen recht hebben op een inspirerende en vreugdevolle schoolervaring. Een omgeving waarin ze zich veilig en gelukkig voelen, is de basis voor optimaal leren en ontwikkelen. We nemen de leerlingen serieus en betrekken hen als gelijkwaardige partners in het leerproces. Ons streven is dat elk kind succes ervaart en dat onze school een plek is waar blije kinderen met plezier leren. Hierbij integreren we onze Jenaplanvisie als leidraad voor alle activiteiten en ondersteuning. Ons schoolondersteuningsplan biedt gedetailleerde informatie over alle aspecten van onze ondersteuningsstructuur, van de rol van de intern begeleider tot de implementatie van passend onderwijs op diverse gebieden. Speciaal voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, beschikt De Lichtstraat over een TOPgroep (Tijdelijk Op andere Plek). Deze groep biedt een veilige en gestructureerde omgeving voor leerlingen die tijdelijk uitdagingen ervaren binnen hun reguliere klas. Het doel is om deze kinderen na een periode van observatie en gerichte ondersteuning, voorzien van de nodige handvatten, succesvol terug te laten keren naar hun eigen basisschool. Deze TOPgroep is opgezet als antwoord op de sluiting van SBO-scholen in Vught en omgeving, en sluit naadloos aan bij het beleid voor passend en lokaal onderwijs. We werken continu samen met het samenwerkingsverband om de ontwikkelingen van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften te monitoren. Tweejaarlijks evalueren we onze interventies en onderzoeken we hoe we als school onze ondersteuning verder kunnen optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan: De Lichtstraat Vught

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan 2023-2027?

Voor het schooljaar 2024-2025 bouwen we voort op de solide basis van ons schoolplan 2023-2027, dat u volledig kunt raadplegen op onze website. Dit document, inclusief ons Schoolontwikkelingsplan (SOP) 2023-2027, schetst onze toewijding aan zorgvuldige onderwijsondersteuning. In lijn met het koersplan van ons bestuur, Stroomm, focussen we in schooljaar '24-'25 op vijf kerngebieden: florerend onderwijs, aantrekkelijk werkgeverschap, inspirerend leiderschap, eigenzinnige locaties en duurzame samenwerking. Deze pijlers vormen de ruggengraat van onze schoolontwikkeling, met als overkoepelend doel een stimulerende leeromgeving voor elk kind te waarborgen. Florerend onderwijs: We hebben het afgelopen jaar significant geïnvesteerd in de basiskwaliteit van ons onderwijs, met speciale aandacht voor rekenen, spelling en lezen. Dit traject zetten we volgend schooljaar voort, waarbij we continu monitoren, bijsturen en de resultaten analyseren. We kijken hierbij niet alleen naar individuele kindontwikkeling, maar ook naar groepsdynamiek en bredere schoolontwikkelingen. Dit stelt ons in staat vroegtijdig trends te signaleren en effectieve interventies te implementeren. De Intern Begeleiders (IB'ers) en de directeur werken nauw samen met het team en de Medezeggenschapsraad (MR) om dit proces te begeleiden, gebruikmakend van de cyclus van handelingsgericht werken, observaties en teamgesprekken. Naast de kernvakken besteden we ook aandacht aan emotionele educatie (via de EMOE-training), burgerschap en digitale geletterdheid, om kinderen breed voor te bereiden op de toekomst. Aantrekkelijk werkgeverschap: In de huidige krappe arbeidsmarkt is het cruciaal om talent aan onze school te binden en onze medewerkers te blijven inspireren. We onderzoeken proactief strategieën om de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te gaan en de toekomst van het onderwijs vorm te geven. Zo ontwikkelen we scenario's (plan B of C) voor het geval een leerkracht uitvalt, om continuïteit te garanderen. Bovendien investeren we in de expertise binnen ons team door het aanstellen van specialisten (bijvoorbeeld op het gebied van rekenen en jonge kind), die onze collega's kunnen blijven inspireren en meenemen in de nieuwste onderwijsontwikkelingen. Inspirerend leiderschap: Wij stimuleren eigenaarschap in de professionele ontwikkeling van zowel ons team als onze leerlingen. Iedereen wordt aangemoedigd leiderschap te nemen binnen zijn of haar eigen rol en verantwoordelijkheden. Dit bevorderen we door een cultuur van wederzijds respect, vertrouwen en constructieve feedback, waarbij we allen het beste voor de kinderen van De Lichtstraat nastreven. Eigenzinnige locaties: In nauwe samenwerking met 'Onder de Pannen' zijn de plannen voor een Integraal Kind Centrum (IKC) vergevorderd. Dit IKC bundelt de krachten van basisonderwijs, kinderopvang en peuterspeelzalen, wat resulteert in een geïntegreerde aanpak voor de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar. Afgelopen schooljaar zijn de concrete plannen voor de interne verbouwing (TOPgroep) en de aanbouw voor de peuterspeelzaal, kinderopvang/BSO en gymzaal verder uitgewerkt. Bovendien wordt in de herfstvakantie elke groep voorzien van nieuw, modern meubilair. Duurzame samenwerking: Om het best mogelijke onderwijs voor elk kind te realiseren, werken we samen met een breed scala aan partners. Dit omvat onderwijsinhoudelijke specialisten zoals het samenwerkingsverband, logopedisten en schoolmaatschappelijk werk. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met omliggende scholen, collega's binnen Stroomm en de gemeente Vught. De samenwerking met 'Onder de Pannen' is essentieel voor de succesvolle ontwikkeling van ons IKC. Aankomend schooljaar streven we ernaar deze samenwerkingen verder te verduurzamen en actief te verkennen met nieuwe partners om onze onderwijskwaliteit continu te verhogen.

Hoe monitort en implementeert De Lichtstraat haar onderwijsdoelen effectief?

Onze school verzamelt continu diverse data, waaronder toetsresultaten (methodespecifiek en IEP), dagelijkse werk van leerlingen, observaties in de klas en feedback uit gesprekken. Deze gegevens worden systematisch gemonitord, geanalyseerd en gezamenlijk geëvalueerd om concrete conclusies te trekken. Op basis van deze analyses formuleren we interventies, die vervolgens worden geïmplementeerd. Gedurende het proces stellen we deze interventies bij en evalueren we hun effectiviteit met behulp van nieuwe data. De gehele schoolorganisatie, op alle niveaus, is betrokken bij dit cyclische proces. We betrekken ook actief onze leerlingen en hun ouders bij deze ontwikkelingen. Zij worden geïnformeerd over de voortgang en betrokken bij de uitvoering van interventies, wat zorgt voor een breed draagvlak en gedeeld eigenaarschap.

Jenaplan Basisschool De Lichtstraat: Uitgebreid Aanbod voor Jonge Kinderen (0-13 jaar)

Toelichting van de school

Op Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught bieden we een geïntegreerde aanpak voor kinderen van 0 tot 13 jaar, in nauwe samenwerking met Kindercentrum Onder de Pannen. Dit unieke concept combineert opvang en onderwijs onder één dak, wat zorgt voor een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsomgeving. Momenteel werken we samen met de gemeente Vught aan de realisatie van een uitbreiding van onze school. Deze uitbreiding zal ons in staat stellen om onze faciliteiten verder te optimaliseren en onze missie van gezamenlijke groei en ontwikkeling voor alle kinderen te versterken.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Jenaplanschool De Lichtstraat voor jonge kinderen?

Jenaplanschool De Lichtstraat biedt een rijk en gestructureerd programma voor de allerkleinsten, gericht op hun brede ontwikkeling. Dit omvat een peuterspeelzaal die naadloos aansluit op het onderwijs. Deze faciliteit is opgezet in samenwerking met specialistische kinderopvangpartners, waardoor een optimale start wordt gegarandeerd voor elk kind dat onze school bezoekt.

Jenaplanschool De Lichtstraat biedt een rijk en gestructureerd programma voor de allerkleinsten, gericht op hun brede ontwikkeling. Dit omvat een peuterspeelzaal die naadloos aansluit op het onderwijs. Deze faciliteit is opgezet in samenwerking met specialistische kinderopvangpartners, waardoor een optimale start wordt gegarandeerd voor elk kind dat onze school bezoekt.

Peuterspeelzaal en kinderopvang van Onder de Pannen

Met welke partners werkt Jenaplanschool De Lichtstraat samen voor het jonge kind programma?

Onze school hecht grote waarde aan sterke samenwerkingen om de beste zorg en ontwikkeling te bieden. Daarom werken we samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze partnerschappen garanderen hoogwaardige kinderopvang en buitenschoolse opvang, die perfect aansluiten bij de pedagogische visie van onze Jenaplanschool.

Onze school hecht grote waarde aan sterke samenwerkingen om de beste zorg en ontwikkeling te bieden. Daarom werken we samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze partnerschappen garanderen hoogwaardige kinderopvang en buitenschoolse opvang, die perfect aansluiten bij de pedagogische visie van onze Jenaplanschool.

Team | Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught | [2025] Schoolregister