Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat
Brabantlaan 73
5262 JH Vught

Schoolweging

Schoolweging
27.17
Spreiding
6.88

De schoolweging van De Lichtstraat is 27,17 , met een spreiding van 6,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 95.1% ruimschoots gehaald (+10% boven de landelijke norm van 85%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. De score is slechts 1.7% lager dan bij vergelijkbare scholen, wat consistent is met het Jenaplan-onderwijsconcept gericht op brede ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 51.8%. Dit reflecteert de ambitie om talenten optimaal te ontwikkelen binnen een divers leerlingenbestand. De score ligt wel 13% lager dan bij vergelijkbare scholen, mogelijk verklaard door de relatief hoge spreiding in schoolweging (6.88).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 14.6% vwo-advies (vergelijkbaar met regio) gecombineerd met 7.3% vso/praktijkonderwijs (ruim boven regionaal gemiddelde van 1%). De havo/het vwo-combinatieadvies (12.2%) en havo solo (22%) benadrukken de theoretische focus, terwijl de vmbo-(g)t/kkansstromen (14.6%) aansluiten bij de gemengde populatie. Opvallend is het ontbreken van zuivere vmbo-basisadviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LichtstraatGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen is voor ons een middel en zeker niet een doel! Wij toetsen om te meten of de kinderen zich op de juiste wijze ontwikkelen en of het onderwijsaanbod dat wij bieden goed aansluit op de kinderen. Wij analyseren onze toetsen en metingen (minimaal) cyclisch twee keer per jaar om te kijken of het onderwijs dat wij bieden, voldoende kwaliteit biedt om zo ook gerichte interventies te kunnen inzetten om het onderwijs met elkaar nog beter te maken. Binnen onze jenaplanvisie staat het kind altijd centraal. Dus zullen wij bij alle keuzes die wij maken, ook die bij het toetsen van kinderen, kijken wat het kind nodig heeft. Wij houden daarbij altijd rekening met het welbevinden van het kind. Wij maken hierbij verschil tussen formatief toetsen en summatief toetsen. Summatief toetsen gebeurt na het leren, om de opbrengst van het onderwijs vast te stellen. Formatief toetsen tijdens het leren, om het leerproces te verbeteren. Met formatief toetsen hebben wij het over de toetsen die we vanuit de aangeboden methodiek opstellen en de diagnostische wijze van toetsen die wij zelf gebruiken om te achterhalen waar de moeilijkheden van een kind vandaan komen. Met summatief toetsen bedoelen wij toetsen die het kind vergelijkt met het gemiddelde van zijn jaargroep. Iedere basisschool in Nederland volgt nauwkeurig de ontwikkeling van de kinderen, daarvoor gebruikt elke school een zogeheten leerlingvolgsysteem (LVS) met bijbehorende toetsen. Op De Lichtstraat maken we gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die naast taal en rekenen ook kijken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: we krijgen een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Dit complete beeld past heel mooi bij de drie onderwijsdomeinen waarop we op De Lichtstraat het jenaplanonderwijs afstemmen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.5% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief vroege advisering (definitief in januari groep 8). Tegelijk scoort 20.6% boven advies, wat aansluit bij het intensieve volgsysteem met pre-advies in groep 7. De school zet in op nauwe samenwerking met het VO om doorstroombeleid te optimaliseren.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen mee kunnen praten en mee besluiten kunnen nemen over hoe zij het op school vinden en wat er beter kan. Dit doen wij met de kinderraad, met klassenvergaderingen en gesprekken (met leerkrachten en ouders). Ook vragen we jaarlijks aan kinderen hoe zij zich ontwikkelen en hoe zij zich voelen. Deze data analyseren we en het gesprek daarna is nog waardevoller. Vanuit daar maken we keuzes en stellen we interventies op, zodat iedereen het fijn heeft op school. LEES MINDER

School waar je leert samenleven!

Samen leren is een feest!

Zorgen voor jezelf, de ander en de omgeving.

Wat is de werkwijze van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat voor sociale ontwikkeling?

Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat vindt het belangrijk dat kinderen kunnen meepraten en meebeslissen over hun ervaringen op school en mogelijke verbeteringen. Dit gebeurt via de kinderraad, klassenvergaderingen en gesprekken met leerkrachten en ouders. Jaarlijks wordt aan kinderen gevraagd hoe ze zich ontwikkelen en voelen. Deze informatie wordt geanalyseerd om keuzes te maken en passende interventies te bepalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat gebruikt 'Zien' en 'IEP, hart en handen' om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat?

Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat maakt gebruik van de EMOE methode voor sociaal-emotioneel leren.