
De resultaten van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Taal en Rekenen op Basisschool De Lichtstraat
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamentele niveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van de basisschool deze basisvaardigheden zou moeten demonstreren, een standaard die geldt voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Hogere Prestaties op Jenaplanschool De Lichtstraat
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken aan het einde van groep 8. Dit niveau vereist een dieper begrip en bredere toepassing van de leerstof. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn om de prestaties van de school in verhouding tot de context te beoordelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat?
Op Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet. We kijken zowel naar de sociaal-emotionele groei als naar de cognitieve vooruitgang. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt beoordeeld op basis van werkhouding, concentratie, doorzettingsvermogen, planning, samenwerking en probleemoplossend vermogen. Dit monitoren we via ons leerlingvolgsysteem ZIEN en door dagelijkse observaties van onze betrokken leerkrachten. De cognitieve ontwikkeling wordt gedurende de hele schoolloopbaan vastgelegd. Hierin verwerken we de resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. Na zorgvuldige analyse van al deze gegevens, inclusief observaties en leerlingvolgsystemen, wordt het schooladvies opgesteld. In groep 7 ontvangen de leerlingen een pre-advies, waarbij benadrukt wordt dat hun ontwikkeling doorgaat en het definitieve advies kan afwijken. Het definitieve schooladvies wordt midden groep 8 (in januari) bepaald in overleg met collega's, de intern begeleider en de directie. Dit definitieve advies kan niet meer worden aangepast, tenzij het in het belang van het kind is, met een duidelijke motivatie. Dit schooljaar doen alle leerlingen van groep 8 mee aan de IEP doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen. Deze toets meet de essentiële vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen en sluit naadloos aan bij onze onderwijsvisie en de doorlopende toetsen. De resultaten van de doorstroomtoets dienen als een objectieve aanvulling op het schooladvies. Als de doorstroomtoets een hoger advies aangeeft dan het opgestelde schooladvies, passen we het definitieve schooladvies aan, tenzij specifieke redenen het tegendeel bewijzen en dit helder gecommuniceerd wordt aan ouders en kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Jenaplanschool De Lichtstraat
Bij Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Wij geloven in actieve participatie van leerlingen bij het vormgeven van een positieve schoolervaring. Kinderen krijgen inspraak via de kinderraad en in klassenvergaderingen, waar ze actief meedenken over verbeterpunten en schoolactiviteiten. Jaarlijks verzamelen we waardevolle inzichten in hoe leerlingen zich voelen en ontwikkelen via gerichte enquêtes. De analyse van deze data mondt uit in verdiepende gesprekken met leerlingen, leerkrachten en ouders. Deze feedback is essentieel voor het nemen van gefundeerde beslissingen en het implementeren van effectieve interventies, zodat elke leerling zich thuis en gewaardeerd voelt op onze school.
Samenleven leren op onze Jenaplanschool
Leren met plezier, samen met klasgenoten
Verantwoordelijkheid voor jezelf, elkaar en de omgeving
Hoe bevordert Jenaplanschool De Lichtstraat de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Jenaplanschool De Lichtstraat stimuleert sociale ontwikkeling door leerlingen actief te betrekken bij schoolzaken. Dit gebeurt via de kinderraad, klassenvergaderingen en open gesprekken met leerkrachten en ouders. Jaarlijkse evaluaties meten het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen, waarop de school haar beleid aanpast.
Welke methodes worden gebruikt om sociale opbrengsten te meten op Jenaplanschool De Lichtstraat?
Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, maakt Jenaplanschool De Lichtstraat gebruik van de volgende registratievormen: - Zien - IEP, hart en handen
Welke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Jenaplanschool De Lichtstraat zet de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren in: - EMOE
Inspectierapport Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat: Een Diepgaande Analyse
De Openbare Jenaplanschool De Lichtstraat in Vught heeft in april 2025 een bezoek ontvangen van de onderwijsinspectie. Hierbij is de algehele onderwijskwaliteit als 'voldoende' beoordeeld, wat zowel voor het onderwijsproces als de resultaten geldt. De school valt momenteel onder regulier toezicht. Positieve bevindingen van de inspectie benadrukken de sterke punten van De Lichtstraat. Er is opmerkelijk veel aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, wat bijdraagt aan een positief leer- en schoolklimaat waarin zowel leerlingen als leraren trots zijn op hun school. De verbeteringen die de school de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, hebben geleid tot bevredigende onderwijsresultaten. Bovendien toont de school een goed inzicht in de ontwikkeling van haar leerlingen en hanteert zij een systematische aanpak voor kwaliteitszorg. Het schoolteam is zeer gemotiveerd en ervaart volop steun van de schoolleiding. De inspectie heeft tevens enkele aandachtspunten meegegeven voor verdere ontwikkeling. Het versterken van de doorlopende lijn van peuter naar kleuter, met specifieke focus op de ontwikkeling van basisvaardigheden, is een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast wordt geadviseerd om de aanpak van burgerschapsactiviteiten doelgerichter te maken. Meer gedetailleerde informatie is te vinden in het volledige inspectierapport, beschikbaar op de website van de school. Verder heeft de onderwijsinspectie in 2024 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij de overkoepelende stichting STROOMM (Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij). Dit onderzoek richt zich op de sturing op kwaliteit en de deugdelijkheid van het financieel beheer binnen de stichting. De kernvragen hierbij zijn: stuurt het bestuur effectief op onderwijskwaliteit, is er sprake van een professionele kwaliteitscultuur, communiceert het bestuur transparant over prestaties en is het financieel beheer in orde? Dit onderzoek vond plaats op zowel bestuurs- als schoolniveau.