Basisschool De Springplank in Vught

Het team van Basisschool De Springplank in Vught

Current section: team
St.-Elisabethstraat 19
5261 Vught

Zie hier hoe het team van Basisschool De Springplank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Springplank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Springplank bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Springplank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Springplank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Springplank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Springplank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool De Springplank

Op Basisschool De Springplank garanderen we een continue leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. De Vervangerspool (VIP) staat paraat om direct in te springen bij ziekte of verlof, zodat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional. Ons toegewijde team, inclusief onderwijsassistenten en (LIO) stagiaires, biedt flexibele oplossingen. Indien nodig, zetten we ervaren collega's, zoals ambulante leerkrachten of directieleden, in om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke situaties, wanneer interne oplossingen niet toereikend zijn, kunnen groepen tijdelijk verdeeld worden. Wij streven er echter te allen tijde naar om te voorkomen dat kinderen naar huis moeten. Mocht dit toch onvermijdelijk zijn, dan informeren wij u direct via Social Schools. Uw kind's onderwijs en welzijn staan bij ons voorop.

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Springplank: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Ontdek hoe onze toegewijde specialisten uw kind ondersteunen bij taal en rekenen. Lieke Engels, onze intern begeleider, werkt nauw samen met leerkrachten en externe experts om zowel groepsgericht als individueel onderwijs te optimaliseren. Als remedial teacher begeleidt Lianne Geertzen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het leerproces. Zij biedt individuele begeleiding en denkt mee met leerkrachten over effectieve lesmethoden, zowel voor de klas als voor specifieke leerlingen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jonge Kind Specialist
TOP-Leerkracht
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Stimuleer de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind met ons gespecialiseerde team. Vera Warnecke, specialist meer- en hoogbegaafdheid, inspireert leerkrachten met breinvriendelijke leermethoden en biedt maatwerk voor begaafde leerlingen. Ineke van Roon, onze TOP-leerkracht, is het aanspreekpunt bij pesten en bevordert een positief schoolklimaat. Zij ondersteunt leerkrachten bij het sociaal-emotioneel leren binnen de groepen en voor individuele leerlingen. Gerrie Wisman, Rots en Water trainer, versterkt sociale en emotionele vaardigheden via spel en beweging. We investeren in teamtraining om deze methodieken breed in te zetten.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpakken

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gespecialiseerde Leerkracht Leren en Gedrag

Toelichting van de school:

Verbeter de gedragsmanagement en werkhouding van uw kind met onze expertise. Ingrid Gerbranda, gespecialiseerde leerkracht, biedt ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsarrangementen en adviseert leerkrachten over klassenmanagement en pedagogisch klimaat.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Logopedische Expertise

Beschikbare specialisten:

Logopedist

Toelichting van de school:

Ondersteuning bij motorische en lichamelijke ontwikkeling. Onze school werkt samen met een logopediste voor kleuterscreening en hulpvragen rondom taalontwikkeling, om een vlotte start te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische zorg en persoonlijke verzorging bieden wij, indien nodig, ondersteuning via externe partners en beschikbare expertise binnen ons schoolteam, in samenwerking met ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Springplank

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Basisschool De Springplank omarmt het principe van Passend Onderwijs, waarbij elke leerling recht heeft op een onderwijsplek die aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Onze school draagt de wettelijke zorgplicht en garandeert een passende leeromgeving. Indien specifieke ondersteuningsvragen onze eigen expertise overstijgen, werken wij nauw samen met gecertificeerde partners binnen ons samenwerkingsverband om de benodigde hulp te realiseren. Wij streven ernaar om verschillen tussen leerlingen te integreren in ons dagelijkse klassikale systeem, zodat iedereen optimaal kan leren. Onze instructiemethoden zijn ontworpen om flexibel in te spelen op de diverse leerstijlen. Leerlingen die extra uitleg nodig hebben, ontvangen verlengde instructie in kleine groepen, aangevuld met specifieke oefenstof. Kinderen die gebaat zijn bij meer uitdaging, krijgen de mogelijkheid om de lesstof te compacten, waardoor er ruimte ontstaat voor verdiepende en verrijkende activiteiten. Wanneer de standaardondersteuning niet toereikend is, evalueren leerkrachten en onze intern begeleider de voortgang en de behoeften van de leerling. Mogelijkheden binnen de groep of de school worden dan opnieuw bekeken. Als blijkt dat de benodigde ondersteuning de schoolcapaciteit overschrijdt, schakelen we het gespecialiseerde ondersteuningsteam van ons samenwerkingsverband in. Voor gedetailleerde informatie over de werkwijze van ons samenwerkingsverband en het ondersteuningsplan van de Meierij, verwijzen wij u graag naar hun respectievelijke websites. Hier vindt u alle specifieke informatie over de basisondersteuning die wij bieden. **Vooruitblik: Innovatieve Ondersteuningsinitiatieven voor Schooljaar 2023-2024** In het komende schooljaar 2023-2024 herijken we onze aanpak met vakspecifieke specialisten. Leerkrachten krijgen de gelegenheid om expertise in te winnen bij gespecialiseerde collega's op het gebied van rekenen, taal en gedrag. Dit stelt ons in staat om nog gerichter in te spelen op de unieke ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Met een focus op breinvriendelijk leren, streven we naar een meer doordachte differentiatie om elk kind maximaal te laten profiteren van ons onderwijsaanbod. We onderzoeken actief hoe we leerlingen die gebaat zijn bij praktijkgericht leren een curriculum kunnen bieden dat beter aansluit bij hun leerstijl. Daarnaast versterken we ons aanbod voor leerlingen met specifieke taalontwikkelingsbehoeften. Door te investeren in een rijke taalleeromgeving en een doelgerichte aanpak, willen we de taalvaardigheid van alle kinderen naar een hoger niveau tillen. Ontdek hoe Basisschool De Springplank zich continu inzet voor optimale ontwikkeling en ondersteuning van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op Basisschool De Springplank

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op het versterken van een positief pedagogisch klimaat. Dit realiseren we door consequente aanpak, effectief klassenmanagement en een doorlopende leerlijn voor Social Emotional Learning (SEL). We stimuleren het eigenaarschap van leerlingen door kindgesprekken te optimaliseren en een vernieuwde rapportagevorm te introduceren. Hiermee krijgen kinderen meer inzicht in hun eigen leerontwikkeling, ondersteund door een herziene weektaak. Verder zetten we in op een professionele teamcultuur en een lerende organisatie. Actieleerteams, aangepast werkoverleg en gerichte reflectie bevorderen continue verbetering. Ook verbeteren we onze externe communicatie en zichtbaarheid, met een vernieuwde website gericht op potentiële ouders. Dit versterkt onze PR en informatievoorziening. De kwaliteit van ons reken- en taalonderwijs wordt verhoogd door de toepassing van breinprincipes en blokplanning. Kennisdeling via specialisten en collegiale consultatie, samen met een herstructurering van het taalonderwijs, dragen hieraan bij. Burgerschap, cultuur en digitale geletterdheid worden geïntegreerd in ons dagelijkse lesprogramma. Tot slot streven we naar betere onderwijsresultaten door gerichte sturing op leerlingprestaties en het behalen van onze schoolambities, conform de vernieuwde kwaliteitskaart.

Hoe waarborgt Basisschool De Springplank onderwijskwaliteit?

Basisschool De Springplank werkt continu aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Afgelopen jaren zijn diverse vernieuwingen doorgevoerd, die we de komende jaren borgen en verder implementeren. Ons kwaliteitsbeleid en de systematische kwaliteitszorg ondersteunen ons bij het stellen, realiseren en evalueren van doelen. Dit proces omvat schoolzelfevaluaties, auditresultaten, tevredenheidsonderzoeken en gerichte professionalisering van ons team. Het schoolplan beschrijft onze vierjarige ontwikkelingsdoelen. Jaarlijks vertalen we deze naar concrete, haalbare ambities in een jaarplan. Zowel het team als de Medezeggenschapsraad (MR) zijn betrokken bij de totstandkoming en uitvoering. Door gespreid leiderschap en samenwerking met partners zorgen we voor een effectieve implementatie. Het managementteam bewaakt de voortgang en de directeur bespreekt de resultaten periodiek met de MR.

Kleuteronderwijs De Springplank: Spelend Leren voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Springplank in Vught bieden we een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen. Onze aanpak is gebaseerd op het concept 'basisontwikkeling'. Dit betekent dat we de persoonlijke ontwikkeling van elk kind centraal stellen. De kern van deze ontwikkeling bestaat uit drie pijlers: emotionele vrijheid, een sterk zelfvertrouwen en een natuurlijke nieuwsgierigheid. Dit zijn de fundamenten waarop we bouwen. In de volgende fase stimuleren we de brede ontwikkeling. Hierbij ligt de focus op actief zijn, zelf initiatief nemen, plannen maken, effectief communiceren, logisch redeneren en problemen oplossen. Deze vaardigheden ontwikkelen zich gedurende de hele schoolloopbaan. De buitenste cirkel van ons model omvat de specifieke kennis en vaardigheden, zoals waarnemen, ordenen, rekenkundige concepten en taalontwikkeling. Deze specifieke leerdoelen bereiken we pas optimaal als de eerste twee ontwikkelingsgebieden goed zijn afgedekt. We werken met heterogene kleutergroepen, waarin zowel oudere als jongere kleuters samen leren. Voor nieuwe instromers ligt de nadruk in het begin op een warme en veilige wenningsperiode. We besteden veel aandacht aan het creëren van een voorspelbare dagstructuur en het aanleren van belangrijke schoolse gewoontes. Leren gebeurt bij ons vooral door middel van spel. De meeste leerdoelen voor groep 1 en 2 worden behandeld binnen uitdagende, thematische projecten. Kinderen werken zowel in het klaslokaal als op ons speciaal ingerichte kleuterplein. Elk thema omvat zes kernactiviteiten: interactieve gesprekken, creatieve spelactiviteiten, praktische constructie- en beeldende opdrachten, gerichte lees- en schrijfactiviteiten, speelse reken- en wiskundeopdrachten, en boeiende onderzoeksactiviteiten. Gedurende deze activiteiten observeren onze ervaren leerkrachten de voortgang van elk kind nauwkeurig. We gebruiken het observatie- en registratie-instrument 'Kijk' om de ontwikkeling te volgen. Op basis van deze observaties bepalen we aan het einde van het schooljaar, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, of een kind klaar is voor de volgende stap in het onderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Springplank extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Springplank biedt een rijk en gevarieerd extra aanbod, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Basisschool De Springplank biedt een rijk en gevarieerd extra aanbod, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ontdek onze samenwerkingen met kinderopvang en VVE-programma's.
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuterspeelzalen in Vught.

Met welke externe partners werkt De Springplank samen voor het jonge kind?

Wij geloven in een sterke samenwerking met externe partners om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal te ondersteunen. Zo werken wij nauw samen met Kinderopvang 'Onder de Pannen'.

Wij geloven in een sterke samenwerking met externe partners om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal te ondersteunen. Zo werken wij nauw samen met Kinderopvang 'Onder de Pannen'.

Team | Basisschool De Springplank in Vught | [2025] Schoolregister