
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Vught is 26,41 , met een spreiding van 7,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94.2% van de leerlingen gehaald, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Deze score benadrukt de basale onderwijskwaliteit ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53.8%. Dit wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.41).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo/vwo-niveaus: 28.57% vwo-advies tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1 leerling in 2023-2024). Het hoge aandeel gecombineerde adviezen (31.43% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo) reflecteert zorgvuldige niveaubepaling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springplank Vught | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.88 | 178.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om zicht te houden op de kwaliteit meten wij regelmatig de resultaten van de leerlingen. Bij alle leerlingen nemen wij regelmatig landelijk genormeerde toetsen van het Cito af, aan de hand waarvan de ontwikkeling van kinderen systematisch wordt gevolgd. Daarnaast zijn de methodegebonden toetsen een hulpmiddel om te bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op een goede ontwikkeling van iedere leerling. Twee keer per jaar (januari en juni) worden voor de groepen 3 t/m 7 CITO-toetsen afgenomen. Deze opbrengsten worden geanalyseerd op schoolniveau. De opbrengsten op schoolniveau worden besproken met het team en de MR. De resultaten worden met de individuele leerkracht besproken en interventies vastgesteld. De uitvoering wordt beschreven in het groepsplan in het leerlingvolgsysteem ESIS. De resultaten zijn een meting van het behaalde niveau. CITO-normering Score Niveau 1 Goed t.o.v. landelijke score Niveau 2 Ruim Voldoende t.o.v. landelijke score Niveau 3 Voldoende t.o.v. landelijke score Niveau 4 Matig t.o.v. landelijke score Niveau 5 Onvoldoende t.o.v. landelijke score Verder wordt bij de meeste kinderen van groep 7 de Cito-Entreetoets afgenomen en neemt het grootste deel van de kinderen van groep 8 deel aan de jaarlijkse Eindtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.57% presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 25% bovenadviezers scoort. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige adviesprocedure en goede aansluiting op het vo, zoals beschreven in het zorgvuldige overgangsprotocol met leerlingvolgsystemen.
Sociale ontwikkeling
De Springplank is een school waarin kinderen, ouders en leerkrachten elkaar ontmoeten, werken en samenleven De kinderen leren competenties/vaardigheden die nodig zijn om in diverse situaties op een respectvolle manier met anderen om te gaan. De vaardigheden waar de school waarde aan hecht zijn: respect, samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap ontwikkelen. Respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Ieder kind, ouder, teamlid doet er toe, jezelf mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
Besef
Relatie
Vaardigheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Springplank werkt met de methode KWINK en hanteert vijf groepsfases: forming (kennismaking), norming (regels en verwachtingen), storming (hiërarchie), performing (positief klimaat) en adjourning (voorbereiding op afscheid). De school focust op vijf competenties: besef van jezelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. Daarnaast gebruikt de school SCOL om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Springplank gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), KWINK en Sociometrie om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Springplank?
Basisschool De Springplank gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.