Basisschool Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop

De resultaten van Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop

Current section: resultaten
Lindenlaan 62
7681 Vroomshoop

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Schakel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op De Schakel: Een Sterke Basis

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behalen: Ambitie en Potentie op De Schakel

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit persoonsgebonden percentage vormt de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Schakel?

Ontdek het schooladvies voor leerlingen van Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop. Op deze pagina analyseren we de doorstroompercentages naar verschillende middelbare schoolniveaus, gebaseerd op de resultaten van vorige schooljaren. We presenteren de data overzichtelijk, zodat u een duidelijk beeld krijgt van de academische prestaties en de doorstroommogelijkheden van de leerlingen die deze basisschool hebben afgerond. Dit helpt u bij het maken van weloverwogen keuzes voor de verdere educatie van uw kind. Bekijk de gedetailleerde uitsplitsing per schooladvies en ontdek hoe De Schakel presteert ten opzichte van het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Schakel

Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop, met 96 leerlingen, zet vol in op de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij hanteren de Positive Behaviour Support (PBS) methodiek, een schoolbrede aanpak die gericht is op het stimuleren van positief gedrag. Ons doel is een veilige en voorspelbare leeromgeving te creëren die het leren optimaal ondersteunt. Met PBS maken we concreet welk gedrag we verwachten in en rondom de school. Door dit gedrag actief aan te leren en positief te bekrachtigen, helpen we leerlingen zich aan afspraken te houden en zich succesvol te gedragen. De PBS aanpak richt zich op drie niveaus: de school als geheel, de individuele klassen en elke leerling persoonlijk. Wij geloven dat school niet alleen een plek is voor kennis, maar ook voor het ontmoeten van leeftijdsgenoten, het leren van maatschappelijke normen en waarden, en het ontwikkelen van sociale omgangsvormen. Binnen ons veilige schoolklimaat stellen we duidelijke grenzen en afspraken. Ongewenst gedrag pakken we adequaat aan, terwijl we positief gedrag actief aanmoedigen. Gedragsverwachtingen zijn zichtbaar in alle schoolruimtes, gevisualiseerd in een matrix die voor iedereen duidelijkheid schept over wat er van hen verwacht wordt. We werken met vier kernwaarden: respect, verantwoordelijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid. Om goed gedrag structureel te stimuleren, gebruiken we een beloningssysteem in alle groepen, met een focus op een positieve bekrachtiging van 4:1 ten opzichte van correcties.

Respect voor elkaar en de omgeving

Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en leerproces

Veilig voelen en bijdragen aan een veilige omgeving

Hoe bevordert Basisschool De Schakel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij gebruiken een gestructureerde aanpak om de sociale ontwikkeling te bevorderen. Twee keer per jaar voeren we een incidentenregistratie uit gedurende twee weken in alle groepen. Hierbij registreren leerkrachten alle incidenten, groot en klein, en de locatie ervan. Deze gegevens zijn cruciaal om de veiligheid binnen de school te monitoren en het veiligheidsbeleid aan te passen. Daarnaast meten we de sociale veiligheid jaarlijks in maart via een leerlingtevredenheidsonderzoek voor groep 6, 7 en 8. De resultaten, net als die van de incidentenregistratie, worden besproken in het team en met de medezeggenschapsraad om ons beleid te optimaliseren. Voor het volgen van sociale opbrengsten zetten we het 'Hart en Handen' instrument van het IEP leerlingvolgsysteem in. Dit geeft leerlingen inzicht in hun eigen profiel. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we het volgsysteem Focus PO om hun sociale competenties, taal, rekenen, gedrag en motoriek nauwkeurig te volgen en hun groei te registreren.

Welke methoden gebruikt Basisschool De Schakel voor het registreren van sociale opbrengsten?

Basisschool De Schakel hanteert diverse methoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen en te monitoren:

  • Het 'Hart en Handen' instrument van het IEP leerlingvolgsysteem voor een diepgaand inzicht in individuele profielen.
  • Twee keer per jaar een uitgebreide Incidentenregistratie om de algemene veiligheid en het gedragspatroon te analyseren.
  • Een jaarlijks Leerlingentevredenheidsonderzoek (Venst) om de perceptie van leerlingen op de sociale veiligheid te peilen.

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op Basisschool De Schakel?

Op Basisschool De Schakel passen we de effectieve School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) methodiek toe. Deze integrale aanpak is ontworpen om een positief en ondersteunend schoolklimaat te creëren, waarin sociaal-emotionele vaardigheden centraal staan.

Inspectierapport Openbare Basisschool De Schakel: Kwaliteit en Ontwikkeling

Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop, met 96 leerlingen, biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Onze school is toegewijd aan het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we rekening houden met de individuele behoeften en talenten van iedere leerling. Ons team van ervaren en enthousiaste leerkrachten zet zich dagelijks in om het beste uit onze leerlingen te halen, met aandacht voor zowel basisvaardigheden als creatieve ontplooiing. Transparantie over onze onderwijskwaliteit vinden wij erg belangrijk. Daarom delen we graag de resultaten van officiële inspecties. Het inspectierapport geeft een gedetailleerd beeld van onze prestaties en de wijze waarop wij voldoen aan de gestelde onderwijsnormen.

Resultaten | Openbare Basisschool De Schakel in Vroomshoop | [2025] Schoolregister