Openbare Basisschool De Schakel
Lindenlaan 62
7681 RG Vroomshoop

Schoolweging

Schoolweging
35.82
Spreiding
5.46

De schoolweging van De Schakel Vroomshoop is 35,82 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een uitdagende context.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,5% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie goed inspeelt op ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 45,5% vmbo-(g)t/havo en 9,1% vwo-advies. Vergelijkbare scholen geven vaker enkelvoudige vmbo-adviezen (16,5% vmbo-(g)t vs. 27,3% hier). Toch is 9,1% praktijkonderwijs/vmbo-b advies hoger dan regionale percentages (5,6%), wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Schakel VroomshoopGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De evaluaties van de leeropbrengsten op school-, groeps- en individueel niveau worden gebruikt om het onderwijs planmatig in te richten, met als doel om voor alle leerlingen maximale onderwijsresultaten te realiseren. De schoolresultaten worden afgemeten aan drie normen: de normen die we als school afgesproken hebben, het landelijk gemiddelde en de inspectienorm. Twee keer per jaar worden de opbrengstenevaluaties op groeps-, school- en bestuursniveau besproken. Op basis van deze analyses passen wij ons onderwijsaanbod aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 57,1% tegen 11,8% landelijk. Slechts 14,3% blijft op adviesniveau. Dit roept vragen op over de adviseringsmethodiek, ondanks de beschreven zorgvuldige procedure met meerdere gespreksmomenten.

Sociale ontwikkeling

De Schakel is een PBS school. Positive Behaviour Support (PBS) is een geïntegreerde, schoolbrede aanpak, gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Het doel van PBS is het creëren van een veilig en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle leerlingen, dat het leren bevordert. Met PBS maakt de school concreet wat we qua gedrag van kinderen verwachten in en om de school. Door dit concrete gedrag actief aan te leren en systematisch te bekrachtigen, lukt het leerlingen beter om zich aan schoolafspraken te houden en gewenst gedrag te laten zien. De PBS methodiek richt op op drie niveaus: de school, de afzonderlijke groepen en de individuele leerlingen. Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met de samenleving, met normen, waarden en omgangsvormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. In ons veilig schoolklimaat zijn er grenzen en afspraken, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Op school hanteren we gedragverwachtingen in alle ruimtes. Deze gedragverwachtingen staan in een matrix beschreven en worden in de verschillende ruimtes gevisualiseerd. Hierdoor weet iedereen in school wat er van hen verwacht wordt. We werken met 4 basiswaarden: respect. verantwoordelijkheid. veilig. betrouwbaar. Om goed gedrag structureel te stimuleren, hanteren we een beloningssysteem in alle groepen. De aandacht van ongewenst gedrag wordt minimaal gehouden. We werken actief aan een verhouding van 4:1. Dat betekent vier positieve bekrachtigers tegenover een correctie. LEES MINDER

respect

verantwoordelijk

veilig

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Schakel monitort het veiligheidsbeleid door incidenten te registreren. Tweemaal per jaar vindt er een incidentenregistratie plaats in elke groep. De resultaten worden besproken binnen het team en de medezeggenschapsraad. Daarnaast wordt er jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek afgenomen in groep 6, 7 en 8 om inzicht te krijgen in de ervaringen van de leerlingen en mogelijke verbeterpunten. De resultaten worden besproken in het team en met de medezeggenschapsraad. Het Hart- en handeninstrument van het IEP leerlingvolgsysteem wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen van leerlingen te volgen. Voor groep 1 en 2 worden de sociale competenties gevolgd in het volgsysteem Focus PO.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Schakel gebruikt het Hart en Handen instrument van het IEP leerlingvolgsysteem, een tweejaarlijkse incidentenregistratie en een jaarlijks leerlingtevredenheidsonderzoek (Venster) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Schakel?

Openbare Basisschool De Schakel gebruikt de methode School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.