
Het team van CBS de Regenboog in Vriezenveen
Current section: teamZie hier hoe het team van CBS de Regenboog is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past CBS de Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij CBS de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij CBS de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invallersregeling: Continuïteit van Onderwijs bij CBS de Regenboog
Bij CBS de Regenboog waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ziekte of plotselinge afwezigheid van een meester of juf vraagt om een snelle en effectieve vervangingsoplossing. We begrijpen dat het vinden van gekwalificeerde invalkrachten een uitdaging kan zijn, daarom hebben we een doordacht stappenplan ontwikkeld. Onze stichting werkt met een pool van flexibele leerkrachten, onze 'Poolers', die geen vaste klas hebben maar direct inzetbaar zijn waar nodig. Dit zorgt voor een snelle reactie bij uitval en minimaliseert de impact op de leerlingen. Mocht een Pooler niet direct beschikbaar zijn, dan activeren we een reeks strategische stappen om de lesdoorgang te garanderen. Ons vangnet begint met de bovenschoolse administratie die proactief zoekt naar geschikte vervangers uit onze invallerslijst. Lukt dit onverhoopt niet, dan schakelen we door naar alternatieve oplossingen. Denk hierbij aan het benaderen van parttimers, duo-collega's, leerkrachten met ADV-dagen of stagiaires die bereid zijn bij te springen. Als extra zekerheid schort een leerkracht met een speciale onderwijstaak, zoals een IB-er, RT-er of ITC-er, tijdelijk zijn of haar taken op om de eerste opvang van de klas te verzorgen. Dit garandeert directe aandacht voor de leerlingen. Indien nodig, faciliteren we interne wisselingen waarbij een leerkracht tijdelijk een andere bouw ondersteunt, mits de oorspronkelijke groep van die leerkracht van inval voorzien wordt. In uitzonderlijke gevallen, en uitsluitend voor een maximale periode van één dag, kunnen klassen worden samengevoegd als dit organisatorisch haalbaar is en het onderwijs niet schaadt. Wanneer geen enkele vorm van vervanging mogelijk is en de afwezigheid langer duurt, hanteren we een wisselschema waarbij dagelijks een andere groep vrij is. In dit geval wordt ouders gevraagd hun kinderen thuis op te vangen. Indien thuisopvang niet mogelijk is, zoeken we naar alternatieven bij derden. Alleen in uiterste nood, en zonder de kwaliteit van het onderwijs voor andere leerlingen in gevaar te brengen, onderzoeken we de mogelijkheid tot opvang op school. Dit laatste gebeurt slechts eenmalig en onder strikte voorwaarden.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op de Regenboog werken wij volgens de principes van handelingsgericht werken. Bij deze manier van onderwijs zijn de onderwijsbehoeften van elk kind erg belangrijk. De leerkracht heeft als taak om voor elk kind te bepalen welke vorm van aandacht het kind nodig heeft. Ook moet de leerkracht lesstof aanbieden die uitdagend is en past bij de naaste ontwikkeling van de leerling. Dat er voor elke leerling apart lesstof moet worden gezocht en wordt aangeboden is organisatorisch niet haalbaar, daarom worden kinderen met hetzelfde niveau, geclusterd in een niveaugroep. Een uitzondering zijn hierop de leerlingen met een ontwikkelingsperspectief, daarbij kijken wij naar de haalbare mogelijkheden die wij kunnen bieden. Wij gaan uit van drie niveaugroepen per leerjaar. De vakken rekenen, taal, lezen en schrijven zijn basisvaardigheden. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Elke leerling heeft een eigen chromebook, deze wordt ingezet als aanvulling op ons lesaanbod. Het leeraanbod sluit op deze manier goed aan op het niveau van ieder kind.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS de Regenboog
Verbeteren Taal- en Rekenniveau
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op CBS de Regenboog zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Onze interne begeleider en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Daarnaast werken we samen met externe experts, zoals dyslexiespecialisten en logopedisten, om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Ook voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals meer- of hoogbegaafdheid, hebben we specialisten in huis.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal bij CBS de Regenboog. Alle leerkrachten zijn getraind in het KiVa-programma, wat zorgt voor een positieve groepsdynamiek en pestpreventie. Voor gespecialiseerde hulp op het gebied van kinderfysiotherapie en ergotherapie werken we nauw samen met Leefrijk. Daarnaast bieden wij logopedische ondersteuning via Logopedie Twenterand, zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Gedrag, Studiehouding en Werkstrategieën
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij CBS de Regenboog stimuleren we een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze intern begeleider en de expert voor meer- en hoogbegaafdheid bieden begeleiding bij het ontwikkelen van studievaardigheden. We zorgen ervoor dat elke leerling leert hoe hij of zij het beste kan werken en leren. Daarnaast kunnen we, via ons samenwerkingsverband, gebruikmaken van aanvullende specialisten om de ondersteuning op maat te maken. De KiVa-certificering van onze leerkrachten draagt bij aan een gestructureerde leeromgeving.
Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen nemen wij serieus bij CBS de Regenboog. Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning op dit gebied. Voor gespecialiseerde hulp op het gebied van motoriek, fijne en grove vaardigheden, en spraak-taalontwikkeling werken we samen met externe professionals. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Indien nodig kunnen we additionele disciplines inschakelen om een compleet ondersteuningsaanbod te bieden.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hebben wij momenteel geen vaste specialisten op school. Wanneer er specifieke zorgvragen zijn, stemmen we de benodigde ondersteuning nauwkeurig af. We werken hierbij samen met jeugdverpleegkundige Astrid Westerhof van GGD Twenterand. Deze samenwerking stelt ons in staat om, indien nodig, tijdelijk gespecialiseerde hulp in te schakelen en de zorg voor onze leerlingen te waarborgen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerlingondersteuning bij Basisschool de Regenboog
Ons Collegiaal Ondersteuningsbeleid
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Kwaliteitszorg en het Schoolplan van CBS de Regenboog
Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2023-2027?
Hoe monitort CBS de Regenboog de voortgang van de schoolplan-doelen?
Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij CBS de Regenboog
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod biedt CBS de Regenboog voor jonge kinderen?
CBS de Regenboog heeft een speciaal ontwikkeld programma om jonge kinderen een vliegende start te geven, met een focus op spelenderwijs leren en een warme overdracht.
Met welke partners werkt CBS de Regenboog samen voor het jonge kind programma?
Onze school werkt nauw samen met voorschoolse educatiepartners, zoals peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de directe omgeving, om een consistente en ondersteunende leeromgeving te garanderen.