CBS de Regenboog in Vriezenveen

Het team van CBS de Regenboog in Vriezenveen

Current section: team
De Leeuwerik 1
7671 Vriezenveen

Zie hier hoe het team van CBS de Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallersregeling: Continuïteit van Onderwijs bij CBS de Regenboog

Bij CBS de Regenboog waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ziekte of plotselinge afwezigheid van een meester of juf vraagt om een snelle en effectieve vervangingsoplossing. We begrijpen dat het vinden van gekwalificeerde invalkrachten een uitdaging kan zijn, daarom hebben we een doordacht stappenplan ontwikkeld. Onze stichting werkt met een pool van flexibele leerkrachten, onze 'Poolers', die geen vaste klas hebben maar direct inzetbaar zijn waar nodig. Dit zorgt voor een snelle reactie bij uitval en minimaliseert de impact op de leerlingen. Mocht een Pooler niet direct beschikbaar zijn, dan activeren we een reeks strategische stappen om de lesdoorgang te garanderen. Ons vangnet begint met de bovenschoolse administratie die proactief zoekt naar geschikte vervangers uit onze invallerslijst. Lukt dit onverhoopt niet, dan schakelen we door naar alternatieve oplossingen. Denk hierbij aan het benaderen van parttimers, duo-collega's, leerkrachten met ADV-dagen of stagiaires die bereid zijn bij te springen. Als extra zekerheid schort een leerkracht met een speciale onderwijstaak, zoals een IB-er, RT-er of ITC-er, tijdelijk zijn of haar taken op om de eerste opvang van de klas te verzorgen. Dit garandeert directe aandacht voor de leerlingen. Indien nodig, faciliteren we interne wisselingen waarbij een leerkracht tijdelijk een andere bouw ondersteunt, mits de oorspronkelijke groep van die leerkracht van inval voorzien wordt. In uitzonderlijke gevallen, en uitsluitend voor een maximale periode van één dag, kunnen klassen worden samengevoegd als dit organisatorisch haalbaar is en het onderwijs niet schaadt. Wanneer geen enkele vorm van vervanging mogelijk is en de afwezigheid langer duurt, hanteren we een wisselschema waarbij dagelijks een andere groep vrij is. In dit geval wordt ouders gevraagd hun kinderen thuis op te vangen. Indien thuisopvang niet mogelijk is, zoeken we naar alternatieven bij derden. Alleen in uiterste nood, en zonder de kwaliteit van het onderwijs voor andere leerlingen in gevaar te brengen, onderzoeken we de mogelijkheid tot opvang op school. Dit laatste gebeurt slechts eenmalig en onder strikte voorwaarden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Regenboog werken wij volgens de principes van handelingsgericht werken. Bij deze manier van onderwijs zijn de onderwijsbehoeften van elk kind erg belangrijk. De leerkracht heeft als taak om voor elk kind te bepalen welke vorm van aandacht het kind nodig heeft. Ook moet de leerkracht lesstof aanbieden die uitdagend is en past bij de naaste ontwikkeling van de leerling. Dat er voor elke leerling apart lesstof moet worden gezocht en wordt aangeboden is organisatorisch niet haalbaar, daarom worden kinderen met hetzelfde niveau, geclusterd in een niveaugroep. Een uitzondering zijn hierop de leerlingen met een ontwikkelingsperspectief, daarbij kijken wij naar de haalbare mogelijkheden die wij kunnen bieden. Wij gaan uit van drie niveaugroepen per leerjaar. De vakken rekenen, taal, lezen en schrijven zijn basisvaardigheden. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Elke leerling heeft een eigen chromebook, deze wordt ingezet als aanvulling op ons lesaanbod. Het leeraanbod sluit op deze manier goed aan op het niveau van ieder kind.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS de Regenboog

5

Verbeteren Taal- en Rekenniveau

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekendocent
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor een Sterke Basis
Gedragsdeskundige voor Optimale Focus

Toelichting van de school:

Op CBS de Regenboog zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Onze interne begeleider en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Daarnaast werken we samen met externe experts, zoals dyslexiespecialisten en logopedisten, om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Ook voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals meer- of hoogbegaafdheid, hebben we specialisten in huis.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klimaat
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Expert Hoogbegaafdheid met Emotionele Begeleiding

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal bij CBS de Regenboog. Alle leerkrachten zijn getraind in het KiVa-programma, wat zorgt voor een positieve groepsdynamiek en pestpreventie. Voor gespecialiseerde hulp op het gebied van kinderfysiotherapie en ergotherapie werken we nauw samen met Leefrijk. Daarnaast bieden wij logopedische ondersteuning via Logopedie Twenterand, zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

2

Gedrag, Studiehouding en Werkstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging

Toelichting van de school:

Bij CBS de Regenboog stimuleren we een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze intern begeleider en de expert voor meer- en hoogbegaafdheid bieden begeleiding bij het ontwikkelen van studievaardigheden. We zorgen ervoor dat elke leerling leert hoe hij of zij het beste kan werken en leren. Daarnaast kunnen we, via ons samenwerkingsverband, gebruikmaken van aanvullende specialisten om de ondersteuning op maat te maken. De KiVa-certificering van onze leerkrachten draagt bij aan een gestructureerde leeromgeving.

4

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ontwikkeling
Deskundige Fysiotherapeut
Specialistische Ergotherapeut
Ervaren Logopedist

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen nemen wij serieus bij CBS de Regenboog. Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning op dit gebied. Voor gespecialiseerde hulp op het gebied van motoriek, fijne en grove vaardigheden, en spraak-taalontwikkeling werken we samen met externe professionals. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Indien nodig kunnen we additionele disciplines inschakelen om een compleet ondersteuningsaanbod te bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hebben wij momenteel geen vaste specialisten op school. Wanneer er specifieke zorgvragen zijn, stemmen we de benodigde ondersteuning nauwkeurig af. We werken hierbij samen met jeugdverpleegkundige Astrid Westerhof van GGD Twenterand. Deze samenwerking stelt ons in staat om, indien nodig, tijdelijk gespecialiseerde hulp in te schakelen en de zorg voor onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Leerplein
Eigen kleuterplein
Bewegingsonderwijs 2x per week

Optimale Leerlingondersteuning bij Basisschool de Regenboog

Ons Collegiaal Ondersteuningsbeleid

Basisschool de Regenboog deelt de visie van SWV Twente Noord: wij streven naar passend en kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Ons doel is om elk kind de best mogelijke begeleiding te bieden, dichtbij huis en op een normale, laagdrempelige manier. We volgen hierin nauwgezet de afspraken die binnen het Samenwerkingsverband Twente Noord zijn opgesteld. Samen met ouders, leerkrachten, interne begeleiders en directie werken we aan de gezamenlijke missie om elk kind een optimaal ontwikkelingsperspectief te bieden en een ononderbroken leerproces te garanderen. Onze school hanteert het leerstofjaarklassensysteem met een sterke focus op zowel sociaal-emotionele ontwikkeling als creatieve ontplooiing. Bij ons staat het kind centraal, met al zijn unieke talenten en mogelijkheden. Ouders spelen een actieve en onmisbare rol in het onderwijsproces van hun kind. De leerlingenzorg is proactief en gericht op vroegtijdige signalering van behoeften. Ook leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meerbegaafde kinderen, krijgen bij ons de aandacht die ze verdienen. Leerkrachten stemmen hun instructie, werkvormen en leeromgeving af op de individuele onderwijsbehoeften, waarbij ze focussen op de sterke punten en positieve kwaliteiten van elk kind. Basisschool de Regenboog staat open voor diverse samenwerkingsvormen met externe partners om het aanbod aan extra ondersteuning voor onze leerlingen continu te verbreden en te optimaliseren, altijd aansluitend bij hun specifieke behoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en het Schoolplan van CBS de Regenboog

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2023-2027?

CBS de Regenboog heeft, in lijn met het strategisch beleidsplan van het schoolbestuur, een ambitieus Schoolplan 2023-2027 opgesteld in Parnassys. Dit plan is het resultaat van gezamenlijke inspanningen van ons toegewijde team, gebaseerd op een gedeelde schoolvisie. Binnen dit schoolplan zijn concrete ontwikkelpunten geformuleerd die jaarlijks worden uitgewerkt in vier gedetailleerde jaarplannen. Sinds schooljaar 2015 werken we actief met werkgroepen, ook wel professionele leergemeenschappen (PLG) genoemd. Deze PLG's zijn essentieel voor het verbeteren van de leerlingmotivatie en -prestaties door gezamenlijke samenwerking en continue reflectie. Onze werkgroepen richten zich op cruciale gebieden zoals kwaliteitsverbetering, taal en lezen, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, kleuteronderwijs en talentontwikkeling. De voortgang van hun werkzaamheden, inclusief PDCA-cycli, wordt gedeeld via ons toegankelijke SharePoint-platform. Regelmatige terugkoppeling in teamvergaderingen en tijdens studiedagen zorgt voor een collectieve voortgang. Aan het einde van elk schooljaar evalueren en borgen we de resultaten, die de basis vormen voor het volgende jaarplan. In de huidige schoolplanperiode 2023-2027 hebben we significante vooruitgang geboekt op diverse fronten: - Verbeterde ouderbetrokkenheid en communicatie. - Versterking van het taal- en leesonderwijs door onder andere een vernieuwde bibliotheek en focus op woordenschat en schrijfonderwijs. - Implementatie van coachingsgroepen voor midden- en bovenbouw ter optimalisatie van jaarplanning en groepsdynamiek. - Ontwikkeling van geïntegreerd thematisch onderwijs voor alle groepen (1 t/m 8). - Succesvolle implementatie van Onderwijs Inzichtelijk. - Hybride aanpak voor rekenonderwijs. - Effectieve inzet van Expliciete Directe Instructie (EDI). - Aanschaf en gebruik van de leskisten 'Met Sprongen Vooruit' voor rekenen. - Actieve betrokkenheid van leerlingen via de leerlingenraad en klassenvergaderingen. Met betrekking tot actief burgerschap en sociale cohesie hebben we eerst de omgevingsrisico's in kaart gebracht. Vervolgens hebben we onze visie, doelen en aanbod hierop afgestemd. Onze visie stelt dat leerlingen zich moeten kunnen ontwikkelen in een complexe, diverse maatschappij. Wij bereiden onze leerlingen hierop voor door hen niet alleen kennis bij te brengen, maar hen ook te stimuleren om bewust in het leven te staan, met respect voor anderen en oog voor hun medemens. Samen leren leven en samenwerken staan centraal in ons onderwijs, met als doel onze leerlingen een brede maatschappelijke kennis en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel mee te geven.

Hoe monitort CBS de Regenboog de voortgang van de schoolplan-doelen?

De realisatie van onze schoolplan-doelen wordt gedragen door toegewijde werkgroepen. Deze werkgroepen presenteren periodiek de voortgang van hun ontwikkelingen tijdens teamvergaderingen, studiedagen en een jaarlijkse evaluatiedag. De geëvalueerde resultaten en de daaruit voortvloeiende actiepunten vormen de basis voor het jaarplan van het daaropvolgende schooljaar. Alle specifieke doelen en actieplannen zijn gedetailleerd vastgelegd in het jaarplan van de school, wat zorgt voor transparantie en gerichte sturing.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij CBS de Regenboog

Toelichting van de school

Bij CBS de Regenboog zorgen we voor een naadloze overgang en een warme start voor uw kind, in nauwe samenwerking met lokale peuterspeelzalen en kinderopvang. Onze aanpak voor jonge kinderen is gebaseerd op "Inzichtelijk Onderwijs", een methode die de unieke ontwikkeling van elk kind centraal stelt. Jonge kinderen leren sprongsgewijs, waarbij periodes van snelle groei elkaar afwisselen. Onze leerkrachten volgen en stimuleren deze ontwikkeling nauwgezet, door uitdagende ervaringen te bieden die aansluiten bij de 'zone van naaste ontwikkeling'. Een stimulerende omgeving is cruciaal voor deze groei. Met "Inzichtelijk Onderwijs" stellen we leerdoelen centraal en kiezen we thema's die resoneren met de leefwereld van onze leerlingen. Door middel van rijke thema's en praktische opdrachten leren kinderen spelenderwijs en doelgericht. Leren door te doen en spelen staat voorop, waardoor kennis op een plezierige en ontspannen manier wordt verworven. Voor de voorbereiding op rekenvaardigheden maken we gebruik van het inspirerende materiaal van "Met Sprongen Vooruit" en integreren we "bewegend leren" om de betrokkenheid en ontwikkeling te maximaliseren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt CBS de Regenboog voor jonge kinderen?

CBS de Regenboog heeft een speciaal ontwikkeld programma om jonge kinderen een vliegende start te geven, met een focus op spelenderwijs leren en een warme overdracht.

CBS de Regenboog heeft een speciaal ontwikkeld programma om jonge kinderen een vliegende start te geven, met een focus op spelenderwijs leren en een warme overdracht.

Ontdek ons specifieke aanbod voor de allerkleinsten

Met welke partners werkt CBS de Regenboog samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met voorschoolse educatiepartners, zoals peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de directe omgeving, om een consistente en ondersteunende leeromgeving te garanderen.

Onze school werkt nauw samen met voorschoolse educatiepartners, zoals peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de directe omgeving, om een consistente en ondersteunende leeromgeving te garanderen.

Samenwerking met lokale kinderopvang en peuterspeelzalen
Team | CBS de Regenboog in Vriezenveen | [2025] Schoolregister