
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Vriezenveen is 31,41 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is lager dan het landelijk gemiddelde (95.2%), maar past bij het onderwijsconcept gericht op brede basisvaardigheden. De school biedt preventieve leesondersteuning aan 15% van de leerlingen, volgens het jaarverslag.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 43.5%. Dit is lager dan het vergelijkingsgemiddelde (55.4%), wat samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.41). De school zet extra in op maatwerk voor rekenvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op praktisch onderwijs: 4.2% praktijkonderwijs en 54.2% vmbo-adviezen (vs. 5.5% en 39.3% landelijk). Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (25% vmbo-b/k; 12.5% vmbo-k/gt). Havo/vwo-adviezen blijven beperkt (8.3%), wat lager is dan regionale peers (18.6% vwo-advies).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Vriezenveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.93 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van de leerlingvolgsysteemtoetsen van CITO meten we de resultaten van iedere leerling. De uitslagen van de toetsen worden gebruikt om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling en groei. Daarnaast wordt vanaf leerjaar vier de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) jaarlijks afgenomen. Met deze test wordt de leerpotentie per leerling in beeld gebracht. De leerpotentie en de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen van CITO worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken of de leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod of dat er aanpassingen moeten worden gedaan in het onderwijsaanbod zodat alles uit de leerling gehaald kan worden. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstellingen vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.8% van de leerlingen presteert onder advies, hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Tegelijk zit 10.5% boven advies, waaruit blijkt dat de school zorgvuldig kijkt naar ontwikkelmogelijkheden. Dit sluit aan bij het geïntegreerde monitoringprogramma dat jaarlijks wordt geëvalueerd.
Sociale ontwikkeling
KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. KiVa geeft leerkrachten kennis en vaardigheden om positieve groepsvorming te stimuleren. Op basisschool de Regenboog geven leerkrachten KiVa-lessen over thema’s zoals groepsdruk, communicatie, respect en (het herkennen, oplossen en voorkomen van) pesten. In de lessen wordt gewerkt aan de kennis, vaardigheden en houding van leerlingen ten aanzien van pesten. Per thema kunnen meerdere lessen gegeven worden. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Het KiVa-motto luidt dan ook: ‘samen maken wij er een fijne school van!’. KiVa heeft vier belangrijke kenmerken: Problemen oplossen in de groep. Voorkomen en aanpakken van pesten. Veelzijdig aanbod. Praktijkgericht leermateriaal. LEES MINDER
Problemen oplossen in de groep
Voorkomen van pesten
Veelzijdig en praktijkgericht
Wat is de werkwijze van CBS de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Op CBS de Regenboog vullen de leerlingen KiVa lijsten in. Door de data van deze lijsten te laten analyseren in een landelijke database, kunnen we het sociale gedrag van onze leerlingen monitoren en waar nodig bijstellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Regenboog gebruikt de KiVa lijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Regenboog?
CBS de Regenboog gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.