Basisschool De Dorpsschool in Vorden

Het team van De Dorpsschool in Vorden

Current section: team
Kerkstraat 17 A
7251 Vorden

Zie hier hoe het team van De Dorpsschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Dorpsschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Dorpsschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Dorpsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Dorpsschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Dorpsschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Dorpsschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Dorpsschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten De Dorpsschool Vorden: Zekerheid voor Uw Kind

Bij De Dorpsschool Vorden zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of andere redenen voor afwezigheid, melden wij de vacature direct aan bij de IJsselpool. Dit is de gespecialiseerde invalpool van onze koepelorganisatie, Stichting IJsselgraaf, die zorgt voor gekwalificeerd personeel. Wanneer de IJsselpool onverhoopt geen geschikte vervanger kan bieden, zetten wij onze interne expertise in. Denk hierbij aan het inzetten van onze toegewijde onderwijsassistenten of leraarondersteuners, die de lessen met zorg voortzetten. Soms verdelen we ook klassen tijdelijk over andere groepen, altijd met behoud van de kwaliteit van het onderwijs. In uitzonderlijke situaties, wanneer geen enkele andere oplossing mogelijk is, kunnen we besluiten een groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit gebeurt uitsluitend na zorgvuldig overleg met de ouders. Kinderen die niet thuis opgevangen kunnen worden, zijn altijd welkom op school en krijgen daar een passende opvang. Bij het inzetten van vervanging die niet via de IJsselpool loopt, volgen wij strikt de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs. Deze zijn vastgelegd in de 'Handreiking lerarentekort Primair Onderwijs', zodat de kwaliteit en de pedagogische visie van De Dorpsschool gewaarborgd blijven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialistische Ondersteuning op De Dorpsschool Vorden

1

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met specialisatie Reken Coördinator

Toelichting van de school:

Op De Dorpsschool Vorden zetten we vol in op optimale taal- en rekenontwikkeling voor al onze 107 leerlingen. Sinds het schooljaar 2022-2023 beschikt onze school over een intern begeleider die gespecialiseerd is als reken coördinator. Deze specialist ondersteunt ons team en stuurt het verbetertraject voor rekenen aan. Bij specifieke behoeften kunnen we rekenen op expertise van onze stichting of het samenwerkingsverband IJssel Berkel. Voor leerlingen met dyslexie bieden we gerichte begeleiding, vaak via gespecialiseerde bureaus zoals de IJsselgroep. Indien nodig schakelen we ook een logopedist in voor extra ondersteuning. Daarnaast heeft een van onze leerkrachten een passie voor cognitief begaafde kinderen en neemt actief deel aan het netwerk begaafdheid van Scholengroep IJsselgraaf. Zij deelt haar kennis en ervaring om deze leerlingen optimaal te stimuleren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kindercoach

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op De Dorpsschool Vorden. Sinds het schooljaar 2022-2023 heeft een leerkracht de opleiding tot kindercoach succesvol afgerond. Deze kindercoach is flexibel inzetbaar en kan kortdurende begeleiding bieden aan individuele leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Dit draagt bij aan een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kindercoach

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak. De door ons opgeleide kindercoach, in samenwerking met onze gedragsspecialist, biedt gerichte begeleiding. Deze aanpak helpt leerlingen om effectiever te werken, zich beter te concentreren en positieve gedragspatronen te ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Dorpsschool Vorden besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van haar leerlingen. Dankzij de inzet van werkdrukgelden kunnen wij een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs aanbieden. Deze vakleerkracht observeert jaarlijks de voortgang van de leerlingen en deelt waardevolle tips met ouders en leerkrachten. De lessen worden voortdurend aangepast aan de individuele ontwikkelingsbehoeften van de kinderen, wat zorgt voor een dynamisch en effectief bewegingsprogramma.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe instanties en professionals. Wij zorgen voor een goede afstemming en communicatie met deze partners om de best mogelijke zorg voor onze leerlingen te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Techniek i.s.m. Kompaancollege
Kinderen hebben vanaf groep 3 een eigen laptop
Achter de school ligt het juf Mariabos

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Dorpsschool

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

De Dorpsschool in Vorden, een openbare daltonbasisschool, verwelkomt met trots 107 kinderen tussen 4 en 12 jaar. Wij geloven in een inclusieve omgeving waar elk kind welkom is en onderwijs op maat krijgt, afgestemd op individuele leerbehoeften. Ouderbetrokkenheid staat hierbij centraal. Ons toegewijde team streeft ernaar het beste uit elk kind te halen. Meer details over onze aanpak en professionele ontwikkeling vindt u in ons schoolplan en schooljaarplan. Bij De Dorpsschool staat de unieke ontwikkeling van uw kind centraal. We monitoren nauwlettend de behoeften en bieden gerichte ondersteuning waar nodig. Ontbreekt specifieke expertise binnen ons team, dan zetten we ons actief in om deze expertise aan te trekken, zodat elk kind een passende plek vindt. We erkennen dat basisondersteuning soms grenzen kent. In dergelijke situaties gaan we in open dialoog met u om het meest geschikte aanbod te bepalen en te realiseren, zodat uw kind optimaal kan floreren binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Dorpsschool Vorden

Wat zijn de kernambities van De Dorpsschool in het schoolplan 2024-2028?

De Dorpsschool in Vorden is continu in ontwikkeling en streeft naar excellent basisonderwijs. Ons schoolplan voor 2024-2028, opgesteld in lijn met het koersplan van Scholengroep IJsselgraaf, legt de focus op diverse strategische pijlers. In de komende vier jaar richten we ons specifiek op de verdere implementatie van Daltononderwijs, het verrijken van onze leeromgeving door thematiseren, de ontwikkeling naar een Integraal Kindcentrum (IKC) en het structureel versterken van de basisvaardigheden bij al onze leerlingen. De daltonkernwaarden – zelfstandigheid, eigenaarschap, samenwerking, effectiviteit en reflectie – integreren we dagelijks in ons onderwijs via taakbrieven, coöperatieve werkvormen en persoonlijke ontwikkelplannen zoals mijnrapportfolio en ouderkindgesprekken.

Hoe realiseert De Dorpsschool haar onderwijsdoelen en waarborgt de kwaliteit?

Om onze ambitieuze doelen uit het schoolplan te realiseren, vertalen we deze jaarlijks naar concrete acties in ons schooljaarplan. Elk lid van ons toegewijde team is gekoppeld aan een van de vier kernthema's: Daltononderwijs, Thematiseren in een rijke leeromgeving, Versterken basisvaardigheden en Op weg naar IKC. Meerdere keren per jaar komen teamleden samen in werkgroepen om deze thema's inhoudelijk uit te werken en te verdiepen. De uitkomsten van deze bijeenkomsten worden gedeeld en besproken tijdens teamvergaderingen en studiedagen, waar we gezamenlijke afspraken maken over de implementatie. Om onze professionele ontwikkeling te stimuleren, observeren teamleden elkaar regelmatig, zowel binnen als buiten de schoolmuren. De voortgang en effectiviteit van onze werkwijzen worden tweemaal per jaar geëvalueerd, waarbij de medezeggenschapsraad (MR) nauw betrokken is om tijdig bij te sturen en de kwaliteit te waarborgen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij De Dorpsschool

Toelichting van de school

Ontdek de rijke mogelijkheden voor uw jongste kind bij De Dorpsschool in Vorden. Onze school huisvest speel- en leergroep Ot en Sien, een onderdeel van kinderopvang Avonturijn. Deze peuteropvang biedt een uitstekende voorbereiding op de basisschool, waarbij kinderen spelenderwijs leren en ontdekken met de Startblokken methode. Ot en Sien is dagelijks geopend van 8.30 tot 12.30 uur. Daarnaast biedt Avonturijn ook voorschoolse en buitenschoolse opvang (BSO) binnen De Dorpsschool. De BSO, genaamd Vesta, staat garant voor avontuurlijke en uitdagende activiteiten. Kinderen kunnen kiezen uit een breed scala aan bezigheden, zoals sport, creatieve workshops, bakken of gewoon even ontspannen met een goed boek. De BSO Vesta is geopend op maandag tot en met vrijdagmiddag. Op woensdagmiddag vindt de BSO plaats bij basisschool De Hoge Voorde. Voor meer informatie over de opvangmogelijkheden, kunt u contact opnemen met de pedagogisch medewerkers of het hoofdkantoor van Avonturijn in Ruurlo via 0573-760200 of bezoek hun website www.avonturijn.nl. Bij aanmelding van een VVE-leerling werkt De Dorpsschool nauw samen met ouders en kinderopvang. De intern begeleider, de kinderopvang en de leerkracht van groep 1-2 bespreken de individuele ondersteuningsbehoeften van het kind. Zo zorgen we er samen voor dat elk kind een succesvolle start maakt op onze basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor peuters en jonge kinderen op De Dorpsschool?

De Dorpsschool biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind optimaal voor te bereiden op de basisschool.

De Dorpsschool biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke externe partners werkt De Dorpsschool samen voor de opvang van jonge kinderen?

De Dorpsschool werkt nauw samen met kinderopvang Avonturijn, die zowel peuteropvang (Ot en Sien) als buitenschoolse opvang (Vesta) aanbiedt binnen onze schoolmuren.

De Dorpsschool werkt nauw samen met kinderopvang Avonturijn, die zowel peuteropvang (Ot en Sien) als buitenschoolse opvang (Vesta) aanbiedt binnen onze schoolmuren.

Team | De Dorpsschool in Vorden | [2025] Schoolregister