De Dorpsschool
Kerkstraat 17 A
7251 BC Vorden

Schoolweging

Schoolweging
28.93
Spreiding
6.86

De schoolweging van De Dorpsschool Vorden is 28,93 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.2% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Dorpsschool zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het regionale gemiddelde (96.4%). Dit benadrukt hun sterke basisonderwijs in taal en rekenen, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveauscore van 58.9%, ruim boven de schoolgebonden signaleringswaarde van 48.6%. Hoewel dit 1.6% onder het regionale gemiddelde (60.5%) ligt, onderstreept het de effectiviteit van hun maatwerkonderwijs, vooral voor leerlingen met hogere potentie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een divers beeld: 27.3% vmbo-k (tegen 9.2% bij vergelijkbare scholen) en 9.1% praktijkonderwijs (significant hoger dan regio 1.0%). Tegelijkertijd wordt 22.7% vmbo-(g)t/havo en 9.1% havo/vwo geadviseerd, wat aansluit bij de gemengde populatie. De nadruk op doorstroommogelijkheden naar zowel beroepsgericht als theoretisch onderwijs valt op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dorpsschool VordenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door goed te observeren tijdens de lessen in de klas en daarnaast gebruik te maken van de gegevens die methode gebonden, niet-methode gebonden toetsen of observatie-instrumenten ons geven, krijgen wij inzicht in de ontwikkeling van het kind. We volgende de leerlingen o.a in hun ontwikkeling met een leerlingvolgsysteem, we hebben in het schooljaar 2023-2024 gekozen voor Iep. De gegevens houden wij bij in het digitale leerlingendossier in Parnassys. Een aantal keren per jaar toetsen we alle leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 met deze landelijk genormeerde toetsen op de volgende onderdelen: Drie minuten toets - lezen (groep 3 t/m 6); AVI – lezen (groep 3 t/m 8); Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8); Spelling (groep 3 t/m 8); Rekenen/wiskunde (groep 3 t/m 8) Op sociaal emotioneel gebied maken we gebruik van het volgsysteem van de Kanjertraining. In verband met de privacy verstrekken we geen groepsoverzichten aan ouders of derden. De resultaten van de toetsing kunnen niet alleen gevolgen hebben voor de aanpak van het individuele kind maar ook voor de werkwijze in de klas. Een andere wijze van aanbieden bijvoorbeeld of zelfs de aanschaf van een geheel nieuwe methode. Ook kan de toets zelf als weinig zinvol worden ervaren en daardoor overbodig blijken te zijn. Het geheel van toetsen zoals dat nu bestaat, is voor ons dan ook zeker geen vaststaand gegeven. Het toetsrooster zal daarom jaarlijks worden aangepast. In groep 8 wordt er sinds het schooljaar 2023-2024 gebruik gemaakt van de doorstroomtoets Iep. Dit is een adaptieve digitale doorstroomtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21.4% van de leerlingen presteert onder advies (bijna dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde van 11.8%), terwijl 78.6% op advies functioneert. Het ontbreken van leerlingen boven advies suggereert mogelijk voorzichtigheid in advisering. Dit vraagt om aandacht, gezien de relatief lage schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze openbare identiteit vinden we het belangrijk dat de kinderen elkaar accepteren en een sociale houding ontwikkelen die getuigt van respect voor elkaars persoonlijkheid en achtergrond. Hierdoor is het mogelijk om samen te leven en te werken. De Dorpsschool is een gecertificeerde Kanjerschool, gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen bij de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden. De leerkrachten hebben de Kanjertraining gevolgd en mogen de Kanjerlessen op school geven. In principe volgen alle nieuwe teamleden de Kanjertraining binnen de eerste twee jaar van het dienstverband. De Kanjerlessen zijn praktisch, effectief en duidelijk. Ze helpen kinderen met het maken van een gedragskeuze. De lessen zijn positief van aard en oplossingsgericht voor kinderen, leerkrachten én ouders. Het effect van de Kanjerlessen is dat ieder kind, iedere leerkracht en iedere ouder op De Dorpsschool zichzelf kan zijn. Iedereen wordt gehoord en gezien. LEES MINDER

samen

betrokken

vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Dorpsschool voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Dorpsschool zijn in schooljaar 2017-2018 bepaald in overleg met team, kinderen en ouders en zijn nog steeds actueel. Er wordt samengewerkt vanuit de driehoek kind-ouders-leerkracht. Kinderen worden uitgenodigd na te denken over hun gedrag en (waar nodig) bijgestuurd. Er wordt rekening gehouden met het feit dat kinderen vaardigheden moeten leren en fouten mogen maken. De Dorpsschool maakt gebruik van de Kanjertraining, die positief van karakter is en een preventieve aanpak biedt. De tweejaarlijkse nascholingsuren zorgen ervoor dat het team up-to-date blijft.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Dorpsschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dorpsschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Dorpsschool?

De Dorpsschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.