Basisschool De Dorpsschool in Vorden

De resultaten van De Dorpsschool in Vorden

Current section: resultaten
Kerkstraat 17 A
7251 Vorden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Dorpsschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Dorpsschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Dorpsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Dorpsschool

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht, vaak met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. De Dorpsschool in Vorden presteert uitstekend met 97,1% van de leerlingen die dit cruciale fundamentele niveau behalen, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit toont een sterke basis voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten van De Dorpsschool

Het streefniveau tilt de leerresultaten naar een hoger niveau dan het fundamentele basis. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Op De Dorpsschool in Vorden heeft 60,9% van de leerlingen het streefniveau behaald, wat een positieve prestatie is in vergelijking met de landelijke gemiddelden en de specifieke schoolnorm. Dit resultaat onderstreept onze inzet voor excellente leerontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Dorpsschool?

Ontdek hoe De Dorpsschool in Vorden u begeleidt bij het schooladvies voor de middelbare school. Sinds 2023-2024 is de doorstroomtoets de opvolger van de eindtoets, met behoud van de inhoudelijke criteria maar een vervroegd toetsmoment. Deze aanpassing in de wetgeving, met een pré-advies in groep 7 en een gestroomlijnde procedure voor groep 8, vergemakkelijkt de overstap naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets benadrukt de voortdurende ontwikkeling van uw kind, zelfs na de toetsafname. Met één aanmeldweek voor alle middelbare scholen, creëren we gelijke kansen voor elke leerling om zich aan te melden bij een school die past bij het schooladvies. De nieuwe planning start met de aanmelding van scholen voor de doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november. Leerlingen ontvangen hun voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets wordt afgenomen tussen 27 januari en 16 februari, met uiterlijke ontvangst van de uitslagen door scholen op 15 maart. Het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart. De aanmelding bij de middelbare school vindt plaats tussen 25 maart en 31 maart, waarbij het definitieve advies wordt meegenomen. Een hoger toetsadvies leidt tot een hoger definitief schooladvies, tenzij dit in het belang van het kind is. Bij het vaststellen van het schooladvies kijken we naar de vaardigheidsscores van de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8, met extra focus op rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Deze resultaten zijn de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs. Aanvullende informatie, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding, wordt gebaseerd op meerjarige observaties. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften verzamelen we gerichte aanvullende gegevens om een compleet en onderbouwd advies te geven. Onze expertise in het interpreteren van gegevens, gecombineerd met actuele kennis van het voortgezet onderwijs, gevormd door contacten en voorlichtingsbijeenkomsten, zorgt voor een deskundig advies. Ook open dagen bezoeken we om de VO-mogelijkheden in onze regio goed te kennen. Het schooladvies wordt samengesteld door leerkrachten van groep 7 en 8, in samenwerking met de intern begeleider en directie. De directie bekrachtigt het advies, wat resulteert in een breed gedragen schooladvies. De directeur draagt de eindverantwoordelijkheid. Na de doorstroomtoets wordt het definitieve advies vastgesteld. Bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies bijgesteld, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Een lager toetsadvies verandert het schooladvies niet. In principe volgen we het doorstroomadvies. Bij aanpassing wordt dit gemotiveerd in het leerlingadministratiesysteem (Parnassys). Het definitieve advies, na de doorstroomtoets, kan het schooladvies bevestigen of verhogen, altijd in overleg met het team, ouders en de leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op De Dorpsschool Vorden: Kanjerschool

Op De Dorpsschool in Vorden hechten we grote waarde aan een positieve sociale ontwikkeling. Vanuit onze openbare identiteit stimuleren we acceptatie en wederzijds respect voor ieders persoonlijkheid en achtergrond. Dit draagt bij aan een omgeving waarin kinderen prettig kunnen samenleven en effectief kunnen samenwerken. Met trots zijn wij een gecertificeerde Kanjerschool. Onze toegewijde leerkrachten zijn gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden. Zij hebben de Kanjertraining gevolgd en passen de effectieve Kanjerlessen dagelijks toe. Nieuwe teamleden volgen deze training doorgaans binnen hun eerste twee dienstjaren. De Kanjerlessen zijn praktisch, resultaatgericht en helder geformuleerd. Ze bieden kinderen handvatten voor positieve gedragskeuzes en zijn gericht op oplossingen, wat zowel kinderen, leerkrachten als ouders ten goede komt. Ons doel is dat iedereen op De Dorpsschool, van kind tot ouder, zichzelf kan zijn en zich gehoord en gezien voelt.

Samenwerken

Betrokkenheid

Vertrouwen

Hoe bevordert De Dorpsschool Vorden de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van De Dorpsschool Vorden, vastgesteld in 2017-2018 met input van ons team, leerlingen en ouders, vormen nog steeds de basis van ons handelen. Deze waarden, samen met onze missie en visie, vindt u uitgebreid beschreven in hoofdstuk 1.2 van onze schoolgids. We werken consequent vanuit de driehoek: kind-ouders-leerkracht, wat de leerling een actieve rol geeft in zijn of haar eigen ontwikkeling. Kinderen worden aangemoedigd om na te denken over hun gedrag, en waar nodig bieden we ondersteuning en bijsturing. Wij erkennen dat het aanleren van sociale vaardigheden tijd kost en dat fouten maken hierbij hoort. Daarom hebben we gekozen voor de Kanjertraining, een bewezen effectieve methode met een positieve en preventieve aanpak. Door middel van verplichte bijscholing om de twee jaar blijven onze leerkrachten up-to-date met de laatste inzichten en methodieken, wat de kwaliteit van onze begeleiding waarborgt.

Welke registratiemethoden hanteert De Dorpsschool voor sociale resultaten?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt De Dorpsschool Vorden gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Kanvas

Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op De Dorpsschool?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen, zet De Dorpsschool Vorden de volgende methode in:

  • Kanjertrainingen

Onderwijsinspectie De Dorpsschool Vorden: Een Diepgaande Analyse

De Dorpsschool Vorden staat garant voor kwalitatief goed onderwijs, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. In januari 2019 evalueerde inspecteur A. Reijnen ons didactisch handelen en onze schoolambities. Hij constateerde dat het onderwijs op de beoordeelde aspecten voldeed aan de verwachtingen. Inspecteur Reijnen beschreef De Dorpsschool als een rustige en prettige leeromgeving, waar een positieve sfeer heerst onder leerlingen en leerkrachten. Dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling voor elk kind. Het meest recente uitgebreide inspectierapport dateert uit 2012, waarin de school het basistoezicht doorstond met een positief oordeel. Dit bevestigt onze continue inzet voor excellentie in het basisonderwijs.

Resultaten | De Dorpsschool in Vorden | [2025] Schoolregister