Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
Rouboslaan 12
2252 TR Voorschoten

Schoolweging

Schoolweging
23.12
Spreiding
5.43

De schoolweging van De Regenboog Voorschoten is 23,12 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,43% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (98,03%). Vrijwel alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,64% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (61,9%) en het vergelijkingsgemiddelde (72,1%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 41,86% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 11,63% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog VoorschotenGemeente AmsterdamNederland
LIB180.61177.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Regenboog sluit het uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs aan bij het schooladvies, de verwachting die we van een leerling hebben. Op De Regenboog sluit het uitstroomniveau van onze leerlingen aan bij wat de school verwacht van elke leerling. Om dit te volgen brengen wij, met behulp van referentieniveaus, het ontwikkelingsniveau en uitstroomniveau van individuele leerlingen in kaart. (bron: visie van de onze school: https://www.rkderegenboog.nl/Onze-school/Onze-school). Halfjaarlijks worden er methode onafhankelijke toetsen gemaakt (CITO). Deze worden op school-, leerjaar-, groepsniveau en individueel niveau geanalyseerd. Aan de hand van de vaardigheidsscores wordt gekeken welke groei de leerling op zijn/haar leercurve maakt. Op basis van deze analyse wordt bekeken welke aanpassingen er voor de komende periode nodig zijn binnen het onderwijsprogramma. Op alle scholen van de stichting Panta Rhei wordt in groep 6 de NSCCT afgenomen. NSCCT betekent: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test meet het leervermogen van uw kind. Door de uitkomst van deze test naast de observaties door de leerkracht en de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun handelen nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,13% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 38,46% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert nauwkeurige advisering en kwalitatieve begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op De Regenboog leren wij de leerlingen: te reflecteren op eigen handelen; feedback te geven en te ontvangen; de zelfstandigheid te ontwikkelen; respectvol om te gaan met elkaar. LEES MINDER

Respectvolle omgang

Zelfstandigheid bevorderen

Reflecteren

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling omvat: voorbeeldgedrag van de leerkracht, het opstellen van gedragsregels en een pestprotocol per groep, gebruik van het trefwoord, SOEMO-kaarten, groepswerk en opdrachten gericht op samenwerking, dramalessen, ruimte om jezelf te zijn en fouten te maken, bevordering van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid, aandacht voor huiswerkattitude en schoolbrede activiteiten waarbij leerlingen uit verschillende groepen elkaar ontmoeten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog?

Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog gebruikt SOEMO-kaarten en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.